Nové obzory leadershipu: organizace bez lídrů

Vydáno:

Co se stane, když v organizaci nikdo nemá velení, když neexistuje hierarchie? Myslíme si, že nutně nastane zmatek, chaos. V mnoha oblastech však nedostatek tradičního vedení umožňuje nástup mocným skupinám, které obracejí společnost a ekonomiku vzhůru nohama. Je to skrytá síla, a čím více se s ní snažíme bojovat, tím silnější se stává. Čím více je chaotická, tím je odolnější, a čím víc se pokoušíme ji ovládnout, tím je nepředvídatelnější. Vítejte ve světě leaderless organizací, které jsou efektivní právě proto, že nemají žádného vůdce. Na jejich místo nastupují tzv. katalyzátoři.

Práce s lidmi je v moderním managementu často považována za hlavní a nejnáročnější náplň činnosti vedoucích pracovníků. Odráží se to už v pojetí managementu jako umění dosahovat cílů organizace prostřednictvím druhých lidí. Podle této definice je úkolem manažerů vést, usměrňovat, stimulovat a motivovat své spolupracovníky ke kvalitnímu, aktivnímu, popř. tvůrčímu plnění cílů jejich práce1). Současné teorie vedení lidí rozlišují mezi obvyklým funkčním (administrativně, popř. autoritativně založeným) vedením spolupracovníků (managementship) a tzv. tvůrčím či charismatickým vedením, označovaným jako leadership. V předchozích textech publikovaných v Řízení školy jsme fenomén leadershipu přezkoumávali z různých perspektiv: od obecných principů2) a případových studií významných leaderů – ať to byl kapitán ponorky amerického námořnictva, nebo CEO Microsoftu3) – přes výzkumy leadershipu ve školské praxi4) až po úvahy o rozvoji dovedností leadershipu od dětského věku5). Široké rozpětí témat, nepřeberné množství názorů, zkušeností a metod, a přitom neexistence jednoznačné teorie a systémového uspořádání poznatků6) jen dokládají, o jak komplikovaný fenomén se jedná. A zatímco se dnes stále marně snažíme zásadám efektivního vedení lidí porozumět, ve společnosti se již prosazuje zcela nový organizační typ, tzv. leaderless organizations, které ze své podstaty vůbec žádné lídry nemají a tím nám naznačují, kam se leadership může ubírat v blízké budoucnosti.
Centralizace – decentralizace
V knize The Starfish and The Spider podnikatelé Ori Brafman a Rod Beckstrom tvrdí, že organizace spadají do dvou kategorií: tradiční „pavouci“, kteří mají rigidní top-down (shora dolů) hierarchii, a revoluční „hvězdice“ (latinsky Linckia laevigata), které spoléhají na výkon vzájemných vztahů (peer relationships)7). Pavouci a hvězdice představují podle autorů této teorie kra

Související dokumenty

Pracovní situace

Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Kalendář
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Ředitelské volno
Právní postavení školské rady
Zápis z jednání školské rady
Řízení zařízení školního stravování (školní jídelny, vývařovny, výdejny)
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné
Základní metodický rámec pro hodnocení škol ze strany zřizovatele
Plány činnosti - červenec 2021
Plány činnosti - srpen 2021
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?
Jak reagovat na výzvy ohledně covidu-19, které ředitelé nalézají v datových a e-mailových schránkách

Poradna

Granty
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP