Náboženské alternativy ve vzdělávání: Scientologické "studijní technologie"

Vydáno:
Jednu ze zajímavých alternativ s náboženským přesahem představují v českém školství studijní centra Basic a Základní a mateřská škola Basic v Brně a v Praze. Spolu s jazykovými školami LITE staví na tzv. studijních technologiích L. R. Hubbarda, zakladatele scientologického hnutí, a spadají pod střechovou mezinárodní organizaci Aplikovaná scholastika. Na podzim 2017 získala brněnská škola Basic pozitivní hodnocení při hloubkové inspekci ČŠI a i jinak se zdá, že se pedagogickým aktivitám scientologů u nás poměrně dobře daří. Příčina jejich úspěchu však, jak si níže řekneme, netkví v přelomové pedagogické metodě, ale spíše v odhodlanosti samotných scientologů dosahovat dobrých výsledků.

1)

Značně kontroverzní scientologické hnutí se začalo formovat ve Spojených státech amerických po roce 1950. Tehdy ne příliš úspěšný spisovatel vědeckofantastické a dobrodružné literatury Lafayette Ronald Hubbard (1911–1986) uvedl na trh svou knihu
Dianetika – moderní věda o duševním zdraví
. Představil zde stejnojmennou alternativní psychoterapeutickou metodu, kterou považoval za revoluční a od níž si sliboval průlom v přístupu k lidské duši a překonání dosavadních psychiatrických a psychologických přístupů.2)
Podstatou
dianetiky
je diagnostika a terapie klientových obtíží v osobním i profesním životě pomocí kladení standardizovaných otázek na možné stresové události a měření klientových emocionálních reakcí pří

Související dokumenty

Pracovní situace

Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Bílá kniha
Přehled hlavních strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání
Vzdělávání koordinátorů EV

Poradna

Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Výuka Aj
Přestup žáka cizince
Postup školy v případě, že přijatá žákyně se neúčastnila vzdělávání a zákonný zástupce nekomunikuje
Změna druhého cizího jazyka
Podpůrná opatření od 1. 1. 2026