Pedagogický proces - strana 23

  • Článek
Na jaře letošního roku otevírá CEDU – Centrum pro demokratické učení, o. p. s., již po několikáté účastníky oceňovaný Koučovací výcvik. Jaké místo může mít koučování ve škole a co bývá pro ředitele škol nejtěžší při vedení hospitací se dozvíte přímo od zkušených lektorů Mgr. Kamily Šimůnkové (KŠ) a Mgr. Jana Froňka, Ph.D. (JF).
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Jaké je současné postavení mateřských škol ve vzdělávacím systému ČR, co se změnilo od dob před sametovou revolucí před více jak třiceti lety a jaké změny dnes potřebuje předškolní vzdělávání, aby reflektovalo nejnovější výzkumy v oblasti citového, rozumového a tělesného rozvoje dětí? Na otázky odpovídá PaedDr. Kamila Podrápská, Ph.D., ředitelka MŠ Klášterní v Liberci a členka předsednictva Stálé konference ředitelů (SKŘ), která má v SKŘ na starosti Sekci mateřských škol.
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Po komunálních volbách 2018 jsem se stal v Ostravě-Porubě zastupitelem a jako uvolněnému místostarostovi mi byla svěřena oblast vzdělávání. Volby 2022 i následná široká podpora potvrdily, že bych v této práci měl pokračovat, vnitrostranické hlasování nicméně rozhodlo jinak. Politickou epizodu tak mohu považovat za uzavřenou a dovolit si její reflexi.
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
V předchozích částech seriálu jsme se zaměřili na historii spolupráce učitelů v rámci metodických sdružení a předmětových komisí, vymezili obsah činností a popsali výběr členů včetně vedoucího. Zdálo by se, že už je vše řečené a seriál uzavřený. Zbývá ale ještě jeden důležitý prvek, který ovlivňuje práci spolupracujících učitelů v rámci týmů – a tím je ředitel školy.
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Tzv. klasické třídní schůzky1) jsou v hovorech na Lince pro rodinu a školu 116 000 tématem, které je obvykle zmíněno jen okrajově. A jak už z povahy naší práce plyne, málokdy z nich volající odcházel ne snad nadšen, ale aspoň s pocitem, že byl ve škole vítán a s obnovenou důvěrou, že si pro své dítě vybral dobrou školu. Co může škola udělat, aby takových rodičů bylo více?
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Velkou část problémů ve škole musíme připsat jednoznačně samotnému dítěti. Můžeme sice spekulovat, že k nim přispěla dosavadní rodinná výchova, osobní psychický nebo zdravotní problém, působení učitele, spolužáků… Nicméně v posledku se samo dítě „rozhodne“, že něco provede. Někdy se vcelku bystře právě na vnější podmínky vymlouvá. Ovšem je celá řada situací, kdy samotné dítě nemůže ovlivnit průběh a výsledek a jde opravdu v plné míře o důsledek přístupu rodičů. Někdy i situace v rodině.
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Kořeny zřízení instituce sociálního pedagoga v základních školách Prahy 7 vedou do období distančního vyučování v „době covidové“.
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Jak dosáhnout svých nejambicióznějších cílů? Dělejte věci, které vás děsí! Ve 40. letech se věřilo, že je pro lidi nemožné uběhnout míli pod čtyři minuty. Tehdejší rekord se dlouhodobě držel na 4:01. To ale sportovcům nebránilo, aby se ho přesto nesnažili překonat, i když se to zdálo bláznivé. Ale jen do roku 1954, kdy britský běžec Roger Bannister zdolal míli za 3:59 – a znovu posunul hranice lidských možností. Inspirováno tímto příkladem pak hned několik dalších běžců v krátkém sledu pokořilo hranici čtyř minut. Poslední rekord z roku 1999 drží marocký mílař Hicham El Guerrouj s časem 3:43,13 min.
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Věděli jste, že se některé aktivity zjednodušených projektů OP JAK mohou realizovat i v zahraničí?
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Publikace Lucy Crehan Chytrozemě (2022) oprávněně budí zájem všech, kteří o vzdělávání přemýšlejí, vítají dostupná nová data, jejich interpretace a srovnávání, osvojují si evidence-based practice. Tedy jistě i ředitelů škol. Pro mě jsou autorčina zjištění z poznávání školství ve Finsku, Japonsku, Singapuru, Šanghaji a Kanadě inspirativní z několika hledisek.
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Vzhledem k tomu, že se v mediálním prostoru objevují více či méně zkreslené interpretace záměru ministerstva školství částečně oslabit význam známek a posílit jiné formy hodnocení žáků, považujeme za nutné uvést tyto informace na pravou míru.
Vydáno: 24. 01. 2023
Prosím touto cestou o vysvětlení § 52 odst. 2. V případě, že nelze žáka na konci prvního i druhého pololetí hodnotit pro nedostatek podkladů k hodnocení, je v určeném náhradním termínu hodnocení nutné realizovat formou komisionální zkoušky? Nebo je možné přezkoušení v určeném termínu zrealizovat např. před třídou (to asi jen v případě prvního pololetí)?
Vydáno: 23. 01. 2023