Pozice ředitele ve škole a jeho manažerské role

Vydáno:

Sociální život člověka, který se odehrává ve velkých nebo malých skupinách, nepředstavuje většinou jen sumu náhodných vztahů a interakcí. Vzájemný vztah lidí probíhá na základě určitých pozic, jež jednotliví lidé ve skupinách zastávají, a dále pravidel ovlivňujících a regulujících jejich vzájemné chování.

Pozice ředitele ve škole a jeho manažerské role
Doc. PhDr.
Milan
Rymeš
CSc.
Katedra psychologie Filozofické fakulty UK v Praze
ÚVODEM - NAHLÉDNUTÍ DO SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE
Tím, jak je sociální prostředí dospělého člověka rozmanité a členité, tak vstupuje každý jedinec do řady sociálních seskupení a mezilidských vztahů. Čím je jeho sociální život extenzivnější, tím pestřejší jsou jeho vztahy s jinými lidmi. V těchto vztazích
zastává jistou pozici
(danou věkem, pohlavím, vykonávanou profesí, osobní nebo funkční autoritou apod.) a s ní související roli.
Z hlediska odborné terminologie je role vztahovou kategorií, což znamená, že se projevuje v chování jednoho člověka k druhému ve vztahu, který může být jak dlouhodobý, tak krátkodobý či pouze situační. Je známo i z praktického života, že pozice a role člověka v různých sociálních skupinách jsou odlišné: mohou být v relativním vzájemném souladu, ale také v nesouladu vedoucímu ke vzniku rozporných situací a konfliktů (například když manažer má tendenci autoritativně rozhodovat i doma). Rolový vztah může být zcela
rovnocenný
(vztah mezi spolupracovníky, členy zájmového spolku, manželi apod.),
hierarchický
(nadřízený k podřízenému, velitel k příslušníkovi jednotky apod.),
společensky formálně vymezený
(např. policista a řidič, revizor a pasažér apod.) nebo
vyplývající z dočasné závislosti
(dítěte na rodičích, pacienta na lékaři apod.).
Role v sociálně psychologickém významu vyjadřuje očekávaný způsob chování člověka, který se projevuje v dané sociální skupině nebo v jisté sociální situaci. Od učitele se například očekává, že svým žákům bude předávat vhodnou formou poznatky a informace, bude usměrňovat dění ve třídě a korigovat chování žáků nebo jim bude nápomocen radami. Od manažera očekáváme aktivní angažovanost v procesu řízení pracovní skupiny související s rozhodováním, plánováním, určováním pracovních priorit, s hodnocením pracovníků a s jejich odměňováním apod.
Z dosud uvedeného by se zdálo, že lidé, kteří zaujímají stejnou pozici, se chovají téměř identicky. Není tomu tak. I přes blízkost či shodu vykonávaných aktivit spojených se zastávanou pozicí je rolové chování dosti odlišné, a to v závislosti na osobnostních zvláštnostech a zaměření „nositelů“ role. Tato
osobnostní specifika, která prostupují do rolového chování, mají dva hlavní zdroje. Jsou to:
1) Převažující hodnotové preference, postoje, subjektivní interpretace a „hraní“ role.
2) Individuální preference jednotlivých aktivit s rolemi spojených a očekávaných.
Tak například jeden manažer může preferovat význam formální autority a zaměří se především na nařizování, rozhodování a kontrolu podřízených, zatímco druhý manažer ve stejné pozici klade důraz na týmovou kooperaci, participaci při rozhodování a na relativní pracovní samostatnost zaměstnanců. Samozřejmě podstatný význam pro specifikaci rolového chování má také celkový rámec organizace, její poslání a zaměření, její firemní kultura, kvalifikační a motivační úroveň pracovníků a další důležité skutečnosti. Je tedy zřejmé, že rolové chování je ovlivněno řadou různých činitelů, v nichž však
osobnost nositele role má zásadní vliv na výsledné projevy chování souvisejícího s jeho rolí.
ROZLIŠENÍ A CHARAKTERISTIKA MANAŽERSKÝCH ROLÍ A FUNKCÍ
Tematika manažerských rolí (respektive funkcí) není nová. Systematicky se s ní lze setkat v odborných publikacích věnovaných
problematice managementu nebo manažerské psychologii, vydávaných od konce 60. let minulého století do současné doby.
Stávající soubor poznatků, vztahujících se k tématu manažerských rolí, je již poměrně obsáhlý a z hlediska teoretických přístupů natolik rozmanitý, že umožňuje diferencovat některé specifické úhly pohledu. Tak například se nabízejí tři úrovně pojetí role manažera. První úroveň vychází z fungování organizace jako celku a je zaměřena na vymezení struktury jednotlivých pozic a jejich vztahů, určení nezbytných činností (funkcí), určení kompetencí, kooperačních pravidel apod. V této souvislosti jsou středem zájmu obecné či specifické funkce, které manažer vykonává. Druhá úroveň se vztahuje k pracovnímu týmu, jeho cílům, specifickým kvalitám a vnitroskupinovým vztahům, jejichž součástí je i manažer.
Pozornost je věnována rolím manažera důležitým pro vedení pracovního týmu, ale také osobnosti manažera a jeho předpokladům zvládnout specifické požadavky vyplývající z nároků dané pozice. Třetí rovina pohledu je zaměřena na osobnost manažera. Do popředí vystupují takové otázky, jakými jsou vztah manažera k manažerské roli, respektive rolím (ve smyslu jejich přijetí - odmítnutí), jeho porozumění významu role, akceptování role jako jisté hodnoty, specifika individuálního „vkladu“ při realizaci role, identifikace s rolí a její vazby se stylem řízení manažera apod.
Další pohledy rozlišují
základní rolové úrovně manažera:
vztah k podřízeným (těší se největšímu zájmu odborníků), vztah k manažerům stejné úrovně a k nadřízeným (těm je věnována minimální pozornost). Často se můžeme setkat s rozlišením manažerských rolí podle převažující orientace jedince:
na řešení úkolů
(manažer jako motivátor, koordinátor, iniciátor apod.),
na vztahy
(např. facilitátor) nebo
na sebe
(např. manipulátor, agresor).
Stejně rozmanité a poněkud nesourodé je v odborné literatuře také používání termínů „manažerská funkce“ a „manažerská role“, jak se vyskytují v různých moderních koncepcích managementu. Vodáček a Vodáčková (1994) uvádějí, že srovnávání odlišností či protikladů koncepcí manažerské funkce a role vedlo ke kompromisu konstatujícímu, že „.koncepce manažerských rolí se dá vyložit i tradičními manažerskými funkcemi“ (str. 46). Jinými slovy, nabádají, aby se nehledaly nějaké zvláštní rozdíly mezi manažerskými funkcemi a rolemi. Nesdílím tento názor, ale pro zjednodušení budeme dále hovořit jen o manažerských rolích s vědomím, že někteří autoři je označují jako funkce.
Snad nejrozsáhlejší výčet manažerských rolí/funkcí uvedl J. B Miner (podle Vodáček, Vodáčková 1994). Jeho přehled zahrnuje 19 následujících aktivit: plánování, koordinaci, usměrňování, rozhodování, organizování, komunikování, motivování, aktivaci, přikazování, zabezpečování zdrojů, vedení lidí, vyhodnocování, kontrolu, navrhování, správní zajišťování, rozbor, personální zajišťování, reprezentování. Klasik světového managementu P. F. Drucker (1964) označuje tyto
hlavní funkce manažera:
plánování, organizování, motivace a komunikování, měření výsledků a kvalifikační rozvoj týmu. Klasifikace manažerských rolí obou uvedených autorů má jeden společný rys a to, že představují
výčet aktivit manažera vedoucích k dosažení pracovního cíle
a zmiňují také ty činnosti, které slouží k rozvoji pracovního týmu nebo organizace.
Za nejvýraznějšího představitele koncepce manažerských rolí je považován Henri Mintzberg (1980), který vymezením manažerských rolí významně ovlivnil pohled na manažerské aktivity. Na základě výzkumu manažerů prováděného v pěti organizacích různého zaměření (výrobní organizace, poradenská firma, škola, nemocnice, prodejní organizace) stanovil deset manažerských rolí, které seskupil do následujících tří skupin:
1.
Interpersonální role
- představitel organizace, vůdce organizace, spojovací článek. Uvedené role vyplývají z manažerovy formální pozice, z jeho pravomocí a odpovědnosti reprezentovat a udržovat kontakty.
2.
Informační role
- monitorující příjemce informací, šiřitel informací, mluvčí organizace. Tyto role vyplývají z manažerovy účasti na vytváření, sběru, třídění, přenosu a filtrování informací.
3.
Rozhodovací role
- podnikatel, řešitel problémů, alokátor zdrojů, vyjednavač. Tyto role profilují manažerskou činnost zaměřenou na dosahování cílů organizace a vyplývají ze statusu a formální autority manažera.
Mintzberg upozorňuje, že všechny dílčí role jsou navzájem propojeny a kvalitativně se podmiňují. Dále konstatuje, že čas věnovaný naplňování každé z rolí záleží na úrovni řízení (vrcholové, střední nebo základní), na níž se manažer nachází. Dodejme ještě, že naplňování uvedených rolí manažerem je ovlivněno tím, jaké roli/rolím subjektivně přisuzuje větší důležitost a tím je preferuje, a s jakými rolemi se více vnitřně identifikuje a považuje je za významné z hlediska
„realizace manažerské pozice ve vlastním individuálním provedení“.
V reálném životě se pak nezřídka stává, že se člověk, který se ocitl v manažerské pozici, začíná svému okolí měnit před očima.
Je to tím, že se začíná identifikovat nejen s těmi aspekty a rolemi pro něj nové pozice, které považuje za důležité pro výkon manažerské práce, ale také s těmi, jež považuje za důležité pro vlastní sebeprezentaci. Uvedené skutečnosti bývají hlavní příčinou změny chování lidí v manažerské pozici.
MANAŽERSKÉ ROLE ŘEDITELE ŠKOLY
Základní a střední školy jsou organizace s převážně jednoúrovňovou strukturou řízení. Za takových podmínek se k řediteli školy vztahují role, které se ve velké organizaci s tříúrovňovým řízením prolínají od mistra či vedoucího oddělení až ke generálnímu řediteli.
Obrazně by se dalo říci, že
ředitel školy je v pozici generálního ředitele firmy s povinnostmi dílenského mistra.
To je značná a bohatá paleta aktivit, která vyžaduje buď mnohostranně vybavenou osobnost ředitele, nebo přenášení některých aktivit na některé učitele. Pro uvedení a diferenciaci rolí ředitele školy je velmi příhodný uvedený Mintzbergův model manažerských rolí, na jehož základě lze rozlišit tři skupiny rolí, jejichž naplňování se od ředitele školy očekává.
První skupina rolí je spojena s ekonomickým, organizačním a personálním fungováním školy.
S tím je spojeno plánování, rozhodování, koordinace aktivit, správní a personální zajišťování a alokace finančních zdrojů.
Druhá skupina rolí souvisí s pedagogickými a dalšími rozvojovými aktivitami školy a s vedením týmu učitelů.
V této souvislosti vystupuje ředitel jako garant odbornosti školy, odborná autorita, vůdčí osobnost, kontrolor, zdroj a šiřitel informací, motivátor a řešitel problémů.
Třetí skupina rolí je spojena s kontaktem s nadřízenými orgány a s organizacemi působícími v regionu.
K tomu se váží především role představitele organizace, reprezentanta, podnikatele a vyjednavače. Prezentovaný rozbor rolí dokládá nesmírnou bohatost činností ředitelů škol. Proto nezbývá, než preferovat a zaměřit se na role, jejichž aktuálnost je dána očekávanými, ale také nepředvídanými situacemi a vhodně delegovat vybrané aktivity na učitele, kteří mají předpoklady pro jejich kvalitní zvládnutí.
LITERATURA:
 
ADAIR, A. (2000), Vytváření efektivních týmů. Praha: Management Press.
 
BEDRNOVÁ, E., NOVÝ, I. a kol. (2007), Psychologie a sociologie v řízení firmy. Praha: Management Press.
 
DRUCKER, P. F. (1964), Managing for results. New York: Harper and Row.
 
MINTZBERG, H. (1980), The nature of managerial work. New York: Harper.
 
ŠULEŘ, O. (2002), Z
vládáte své manažerské role?
Praha: Computer Press.
 
VODÁČEK, L., VODÁČKOVÁ, O. (1994),
Management. Teorie a praxe 80. a 90. let.
Praha: Management Press.

Související dokumenty

Pracovní situace

Kalendář
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Rozvoj pedagogických pracovníků
Zkušenosti s uzavřením škol i distančním vzděláváním
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Kdy použít hlavičkový papír
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Ředitelské volno
Právní postavení školské rady
Zápis z jednání školské rady
Řízení zařízení školního stravování (školní jídelny, vývařovny, výdejny)
Komunikační strategie školy - šablony
Datové schránky pro školy
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné

Poradna

Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Granty
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP