Koučink a mentorink jako podpora managementu škol

Vydáno:

Koučink a mentorink jsou dva přístupy, které se dnes stále více využívají v nejrůznějších organizacích, firmách i v osobním životě - díky jejich praktičnosti, sofistikovanosti a efektivitě a současně pro jejich lidský a respektující přístup.

Koučink a mentorink jako podpora managementu škol
Mgr.
Jiří
Šmejkal,
kouč a lektor Koučink akademie Libchavy
Koučování je poměrně mladý obor, který měl své místo ve sportovním prostředí, kde kouč byl trenér, který pomocí rad a instrukcí vedl své svěřence k vítězství. Byl, a často stále je, autoritou, která díky svým zkušenostem ví, co se má dělat, aby se dosáhlo požadovaných výsledků. Revoluční pohled do tématu vnesl americký kouč Timothy Gallwey, který tento postoj změnil. Jeho myšlenka, že každý člověk je jako žalud, který obsahuje vše potřebné k tomu, aby z něj vyrostl statný dub, změnila pohled na to, jak se může učit. Nemusíme radit, stačí jen v člověku podpořit to životaschopné - rozhodování, v čem se chce rozvíjet, co se chce učit, toto uskutečnit a mít z toho přirozeně radost.
Mentorink naproti tomu má už tisíciletou historii. Mentor byl loajální a zralý člověk, moudrý učitel, vychovatel i ochránce v jedné osobě, který předával svou životní moudrost a zkušenosti. Takto ho popisuje Homérova Odyssea. Dodnes je mentor vnímán velmi podobně, zralý člověk a odborník v dané profesi.
ČÍM MŮŽE KOUČINK A MENTORINK PŘISPĚT K ROZVOJI ŠKOLY A SOUČASNĚ I K ROZVOJI PEDAGOGŮ?
Koučink
Ředitel školy je primárně na manažerské pozici, která vyžaduje schopnost řídit provoz školy a vést sbor - tým pedagogů. Koučink mu nabízí celou řadu nástrojů řízení a vedení. V základu je to pozitivní přístup k lidem, který v sobě zahrnuje schopnost navázat bezpečný, důvěrný a otevřený vztah. Součástí tohoto přístupu je umění pozorně naslouchat a respektovat rozdílné názory. Takový přístup umožňuje být vnímán jako přirozená autorita a dojít ke společným dohodám a řešením.
Jedním ze základních postojů kouče je vstřícnost k odlišným způsobům řešení. Věří, že každý má potenciál, aby zvládl vyřešit potřebné úkoly a výzvy po svém a dobře. Proto se ředitel-kouč nestává autoritou, která musí vše vědět nejlépe, o všem rozhodovat a všem radit. Naopak, k jeho dovednostem patří pokládat silné, pozitivní a otevřené otázky, které motivují k přemýšlení a tvořivosti a umožňují druhým, aby se aktivně a s chutí zapojili do potřebných činností a projektů.
K efektivnímu vedení napomáhá řediteli schopnost vytvořit „šťavnatou a chutnou“ vizi, do které se ostatní s chutí „zakousnou“. Sama vize však nestačí, důležité jsou i další kroky - vytvořit účinné strategie, vypracovat smysluplné projekty, rozdělit úkoly a sledovat realizaci až k potřebnému výsledku. Toto je velká síla koučinku: vést a sledovat proces od jeho počátku až do konce. Ředitel-kouč také ví, jak je důležité po splnění cílů udělat společnou reflexi, zúčastněné ocenit a výsledky odpovídajícím způsobem oslavit.
Pro úspěšné zvládnutí procesu je třeba zapojit lidi tak, aby sami chtěli a věděli, co mají dělat a měli se kam obrátit, když si s něčím nevědí rady. Rady většinou nedostanou, ale ředitel či kolega-kouč je podpoří, aby si řešení našli sami. To má obrovský efekt pro chuť tvořit a spolupodílet se, protože zažít si, že umíme a dokážeme, upevňuje sebedůvěru. Člověk má do činností větší chuť a co si vezme za své, za to přijme odpovědnost.
Aby se naplánovaný proces podařil, ředitel-kouč umí zacházet se svými kompetencemi. Ví také, které může delegovat a které si potřebuje ponechat. Celá řada ředitelů již svůj pedagogický sbor vnímá jako tým. Ví, že tým potřebuje vedení, podporu a ošetření. Koučink mu k tomu nabízí jednoduché a přitom účinné dovednosti -jak vstřícně komunikovat, jak řešit konflikty a jak zacházet se strachy a odpory. Ke koučovacím dovednostem také patří nakládat s časem a vést členy týmu, aby uměli společně vnímat priority, a dosáhli tak nejoptimálnějších výsledků. Součástí vedení týmu je organizování porad. Ředitel-kouč ví, co od porady očekávat a díky tomu ji umí náležitým způsobem svolat a vést ji efektivním způsobem k potřebnému naplnění.
K vytváření projektů, se kterými už má většina pedagogů své zkušenosti, přispívá koučink účinným nástrojem tzv. Disney strategií, která dokáže ve třech krocích projekt vytvořit. Koučující postoje a způsob komunikace také zásadně proměňují kvalitu vztahů s rodiči. Ředitel nebo učitel-kouč umí probudit zájem rodiče o dění ve škole a podporuje ho, aby se zamýšlel, jak může přispět k motivaci svých dětí. Koučující přístup také efektivně pomáhá nejen k urovnávání konfliktních situací mezi žáky, ale i k řešení obtížných situací mezi pedagogy či pedagogů s některými rodiči.
Mentorink
Jak již bylo uvedeno, mentor je osobnostně vyzrálý a profesně rozvinutý pracovník, který umí své vědomosti a dovednosti z oboru předat druhým. Sami asi máte celou řadu zkušeností, že vědět a umět zprostředkovat jsou dvě rozdílné dovednosti. Mentor s koučujícím přístupem dokáže navodit potřebnou atmosféru bezpečí a důvěry, umí pozvat svého „učně“ (český název pro angl. výraz mentee) do rozhovoru. Dokáže vést proces setkání, který má určité zákonitosti, aby si učeň odnesl z rozhovoru, co potřebuje. Umí sledovat, kde se učeň v rozhovoru nachází a poskytuje mu odpovídající reflexe a zpětné vazby. Umí v procesu rozhovoru najít chvíle, kdy je vhodné předat potřebné znalosti a dovednosti a kdy otevřít prostor pro samostatné přemýšlení a nacházení řešení učněm. Umí vhodně ocenit a podpořit. Ví si rady, jak překonat strachy a odpory učně, které se občas v rozhovoru objeví.
Výsledkem pro organizaci je, že má vlastní lidský potenciál k rozvoji svých pracovníků. To, co se předává, je orientováno přesně na klima a potřeby organizace. Mentorink podporuje a upevňuje důvěru a otevřenost ve vztazích. Lidé se mohou na sebe vzájemně více spolehnout, padají masky a hry kolem toho, kdo je lepší, kdo udělal chybu, kdo za to může. Chyby jsou vnímány jako podněty k dalšímu učení se a rozvoji.
Koučink a mentorink v osobním životě
Koučink a mentorink nabízí celou řadu principů, které jejich nositelé využívají i ve svém osobním životě. Například zlepšení sebevnímání pomáhá ve vlastním rozvoji osobnosti - porozumění nevědomým vnitřním mechanismům a emocím, posílená sebedůvěra a sebehodnota. Pozornější naslouchání a vnímání druhých se přirozeně projeví v kvalitě rodinné komunikace a sdílení - větší vzájemné porozumění, schopnost otevírat nepříjemná témata a dojít k řešení, oboustranné vyjasňování. Rozvíjené vcítění zase umožňuje vytvoření a upevnění vzájemných vztahů napříč generacemi - otevřená a přijímající atmosféra bez strachů a odporů. Schopnost si věci naplánovat a dotáhnout je v realizaci až do konce. Zejména pak v dnešní době tolik potřebný pozitivní a proaktivní přístup k dění kolem nás. Pro mě osobně je koučovací přístup (díky v něm obsaženým hodnotám, postojům a přesvědčením) velkým příspěvkem pro život.