Snem každého učitele je pracovat s motivovanými žáky, které může pouze usměrňovat, doprovázet na jejich cestě za (sebe)poznáním, podporovat je v jejich rozhodování a užívat si každou hodinu strávenou s nimi, v práci. Taková představa není utopie ani sci-fi román. Každý z nás její realizaci může jít naproti. Cesta má přitom jen tři kroky. Jak na to, nám nastiňuje sebedeterminační teorie, kterou vám v následujících několika článcích rádi přiblížíme.
Tři kroky k motivovanějším žákům
Mgr.
Libor
Komárek
kariérní poradce, congroo.cz
Velkým tématem vzdělávání je motivace žáků a studentů. Plánujeme hodiny tak, aby naše žáky bavily, a tak přicházíme s novými úkoly, hrami, cvičeními, možná i diskusemi apod. Ne vždy to ale funguje a ne vždy jsou z naší snahy žáci nadšení, jak jsme doufali. Pokud se bavíme o motivaci, nejspíše se nám vybaví klasický přístup cukru a biče – motivace skrz odměny a tresty. I psychologové si dlouho mysleli, že je naše činnost