Článek je zaměřen na základní činnosti mateřské školy v prvním pololetí školního roku 2019/2020, vyčleňuje jejich časový rámec, typickou nebo novou náplň. Obsah článku vychází z právní úpravy účinné ke dni jeho publikování. V případě pozdějších změn právních předpisů je nutné, aby mateřská škola vycházela z aktuální právní úpravy.
Plán činnosti mateřské školy na první pololetí školního roku 2019/2020
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph.D.
právnička, specialistka na školskou legislativu, www.monikapuskinova.cz, e-mail: monikapuskinova@monikapuskinova.cz
Jednotlivé situace a aktivity se vztahují na mateřské školy veřejné, soukromé i církevní. V případě, že se činnost týká pouze mateřských škol určitého zřizovatele, je tato skutečnost uvedena.
ZÁŘÍ
Jak je známo, novelou školského zákona1) byla o rok odložena reforma financování regionálního školství, a to k datu 1. 1. 2020. Lze však předpokládat, že mateřské školy zřizované krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí, kterých se reforma financování regionálního školství týká, upraví organizaci vzdělávání již od začátku školního roku 2019/2020. Jak se uvádí v materiálu MŠMT Soubor pedagogicko-organizačních informací pro mateřské školy, základní školy, střední školy, konzervatoře, vyšší odborné školy, základní umělecké školy, jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky a školská zařízení na školní rok 2019/2020, je vhodné organizaci mateřské školy přizpůsobit již k 1. 9. 2019, protože finanční prostředky na školní rok 2019/2020 budou stanoveny s ohledem na vykázané skutečnosti k 30. 9. 2019.2)
Mateřské školy přitom budou brát v potaz faktory, které mají přímý vliv na financování ze státního rozpočtu, zejména počet tříd a dobu provozu mateřské školy. V této souvislosti je vhodné upozornit, že již od 1. 9. 2018 se používají
*
normy § 2 odst. 1 a 2 vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, upravující nejnižší, resp. průměrný nejnižší počet dětí ve třídě,
*
normy § 2 odst. 6 vyhlášky č. 14/2005 Sb., vymezující případy, ve kterých se neuplatní snížení počtu dětí ve třídě,
*
pravidla upravující provoz mateřské školy s internátním provozem stanovená § 1 odst. 5 vyhlášky č. 14/2005 Sb.
Ve vztahu k vlastnímu financování MŠMT uvádí o „přechodovém“ roku 2019/2020 následující informaci: … v období září až prosinec 2019 budou školy a školská zařízení financována jako doposud, tj. normativně na dítě, žáka, studenta prostřednictvím krajských normativů. V tomto období bude pokračovat rozvojový program pro mateřské školy na finanční pokrytí překryvu učitelek a případné rozšíření provozu a rozvozový program na vyrovnání mezikrajových rozdílů v odměňování pedagogických pracovníků mateřských, základních a středních škol, konzervatoří a školních družin.3)
V souvislosti s upřesněním nebo sjednocením právních výkladů GDPR je vhodné aktualizovat dokumentaci mateřské školy, zejména obsah souhlasu se zpracováním osobních údajů. Přitom mohou mateřské školy využít poradnu Úřadu pro ochranu osobních údajů, která vyčleňuje oblast školství.4) Je účelné se zaměřit zejména na výklad spojený s/se
*
pořizováním a použitím reportážních fotografií a
*
zpracováním osobních údajů osob, které jsou pověřeny k předávání dětí nebo vyzvedávání dětí z mateřské školy.
K obvyklým činnostem počínajícím v září a pokračujícím v průběhu školního roku patří sledování zajištění péče o zdraví a bezpečnosti dětí. Jak ve školním roce 2018/2019, tak ve školním roce 2019/2020 se aplikuje pravidlo, podle kterého k zajištění bezpečnosti dětí při pobytu mimo místo, kde se uskutečňuje vzdělávání, stanoví ředitel mateřské školy počet učitelů mateřské školy tak, aby na jednoho učitele mateřské školy připadlo nejvýše 12 dětí ve třídě, kde jsou přítomny děti s přiznanými podpůrnými opatřeními druhého až pátého stupně nebo děti mladší 3 let [§ 5 odst. 2 písm. b) vyhlášky č. 14/2005 Sb., v platném znění].
ŘÍJEN
V mateřských školách se školní rok nečlení na období školního vyučování a období školních prázdnin.
V období podzimních prázdnin, které připadnou na úterý 29. 10. a středu 30. 10. 2019, však mateřské školy často přerušují nebo omezují provoz. Již s účinností od 1. 9. 2018 se postupuje podle pravidla zakotveného v § 3 odst. 2 vyhlášky č. 14/2005 Sb., podle kterého mateřská škola mimo jiné informuje o možnostech a podmínkách zajištění péče o děti podle zvláštního právního předpisu v době omezení nebo přerušení provozu. Uvedeným zvláštním právním předpisem je zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), v platném znění, a zákon č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů, v platném znění.
Z úhlu pohledu dětí mateřské školy je vhodné připomenout, že povinnost předškolního vzdělávání není dána ve dnech, které připadají na období školních prázdnin v souladu s organizací školního roku v základních a středních školách (§ 34a odst. 3 školského zákona).
Do 10. 10. 2019 mateřské školy odešlou statistické výkazy S 1-01 o mateřské škole nebo S 4-01 o mateřské – základní škole při zdravotnickém zařízení.
Z oblasti statistiky školství je dále vhodné zdůraznit odeslání výkazu P 1c-01, tj. výkazu, který sestavují jen organizace, které vyplácejí plat podle § 109 odst. 3 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění. V Metodickém pokynu k P 1c-01 Výkazu o evidenčním počtu zaměstnanců v regionálním školství podle stavu k 30. 9. 2019 se uvádí: Organizace odešle v elektronické podobě po síti Internet na server určený pokyny MŠMT nejprve výkaz P 1-04 a následně odešle nejpozději do 15. 10. 2019 i výkaz P 1c-01.5)
Jak je známo, údaje vykázané v tomto výkazu (oddíly IVa, IVb, IVc) budou rozhodné pro stanovení výše finančních prostředků, které budou škole poskytnuty ze státního rozpočtu. Proto je účelné zdůraznit informaci obsaženou v prezentaci MŠMT Změny financování regionálního školství PHmax v mateřských školách6). Podle MŠMT nejčastější chyby spojené s vykazováním zjištěné na základě šetření týkajících se mateřských škol spočívaly v následujícím:
*
vykazování PPČ ředitelů a vedoucích pracovníků s počtem hodin vyšším nebo nižším, než je stanoven v nařízení vlády č. 75/2005 Sb.,
*
do výpočtu jsou zahrnuti i pedagogové s jiným zdrojem financování – asistenti pedagoga nebo financování ze šablon,
*
nemocný učitel, učitel v důchodu nebo učitel na MD vykázání pod zdrojem financování kódem 11 (ke dni výkazu ve stavu) a vykázán i zastupující učitel pod kódem 11.
LISTOPAD–PROSINEC
Při ověření úrovně osvojování očekávaných výstupů individuálně vzdělávaného dítěte, které připadá na období listopadu a prosince (tj. na období od 3. do 4. měsíce od začátku školního roku), je možné využít Metodické doporučení k průběhu individuálního vzdělávání dětí v mateřských školách a ověření dosahování očekávaných výstupů.7) V uvedeném materiálu MŠMT se např. uvádějí příklady otázek v jednotlivých vzdělávacích oblastech a doporučuje se, aby doba činnost dítěte, při které je dítě pozorováno, nepřesahovala 20 minut.
Vánoční prázdniny budou zahájeny v pondělí 23. 12. 2019 a skončí v pátek 3. 1. 2020. Také v tomto případě je vhodné s dostatečným předstihem zajistit případné přerušení nebo omezení provozu a komunikovat se zákonnými zástupci dětí.
LEDEN
Od 1. 1. 2020 se začnou používat pravidla určující nový systém financování regionálního školství, tj. i § 1d (Maximální počet hodin přímé pedagogické činnosti pro mateřské školy zřizované územními samosprávnými celky nebo svazky obcí financovaný ze státního rozpočtu) a přílohy č. 1 až 3 (PHmax pro pracoviště mateřské školy s polodenním, celodenním a internátním provozem) vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání.
V případě správního řízení o ukončení individuálního vzdělávání dítěte, které navazuje na nezajištění účasti individuálně vzdělávaného dítěte u ověřování úrovně osvojování očekávaných výstupů v jednotlivých oblastech, lze využít Metodické doporučení k průběhu individuálního vzdělávání dětí v mateřských školách a ověření dosahování očekávaných výstupů8)
.
Shrnutí
Pro období prvního pololetí školního roku 2019/2020 bude pro mateřské školy zřizované krajem, obcí a dobrovolným svazkem obcí důležité naplánovat činnost školy podle „starých“ a „nových“ pravidel financování. Mateřské školy bez ohledu na zřizovatele zúročí zkušenosti s použitím pravidel vyhlášky č. 14/2005 Sb., které nabyly účinnosti již 1. 9. 2018.
1) Zákon č. 167/2018 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů
2) Soubor pedagogicko-organizačních informací pro mateřské školy, základní školy, střední školy, konzervatoře, vyšší odborné školy, základní umělecké školy, jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky a školská zařízení na školní rok 2019/2020. [online]. [cit. 2019-05-01]. s. 5. Dostupné z:
3) FAQ – Často kladené otázky. [online]. [cit. 2019-05-01]. Dostupné z:
4) Viz Poradna. Často kladené otázky. Ze školství. Dostupné z:
5) Metodický pokynu k P 1c-01 Výkazu o evidenčním počtu zaměstnanců v regionálním školství. [online]. [cit. 2019-04-22]. Dostupné z:
6) Prezentace Změny financování regionálního školství PHmax v mateřských školách. [online]. [cit. 2019-04-22]. Dostupné z: (snímek 16)
7) Metodické doporučení k průběhu individuálního vzdělávání dětí v mateřských školách a ověření dosahování očekávaných výstupů. [online]. [cit. 2019-05-01]. Dostupné z:
8) Tamtéž.