Žáci se SVP v době jarního uzavření škol: rodičovský pohled

Jarní uzavření škol v důsledku pandemie covidu-19 bylo jedinečnou zkušeností pro rodiče i vyučující. Všichni byli uzavřením škol překvapeni. Ani rodiny, ani školy nebyly na distanční výuku připraveny. Existovaly proto velké rozdíly v tom, jak konkrétní školy a rodiny reagovaly, jak postupovaly a jak ve výsledku situaci zvládly.

 

 

 

 

Žáci se SVP v době jarního uzavření škol: rodičovský pohled
doc. PhDr.
Irena
Smetáčková
Ph.D.
katedra psychologie, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova
prof. PhDr.
Stanislav
Štech
CSc.
katedra psychologie, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova
V období března až června 2020 proběhlo několik šetření, jež mapovala zkušenosti vyučujících i rodičů. Obecně z těchto šetření vyplývalo, že navzdory značné pestrosti postupů většina zúčastněných hodnotila jarní uzavření škol a přesun vzdělávání do domácností jako vcelku dobře zvládnuté. Zároveň ale existovala menšina škol, resp. rodin, pro které byla situace přespříliš náročná a v jejím hodnocení byly kritické. Často se jednalo o rodiče, žáky a vyučující, kteří mají potíže i v rámci prezenční výuky. Distanční výuka pak jejich potíže prohloubila.
Náš tým z katedry psychologie
Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy
realizoval jedno ze zmiňovaných
šetření
(podrobnější informace viz kps.pedf.cuni.cz). Zaměřili jsme se na
rodičovskou perspektivu na konci období jarního uzavření škol
. Zajímalo nás, jaké byly technicko-organizační, vztahové a výchovně-vzdělávací
podmínky v rodinách
, dále jaké byly podle rodičů
požadavky a postupy škol
a v neposlední řadě jak rodiče hodnotili
úspěšnost domácího vzdělávání
na pozadí požadavků školy a konkrétních podmínek rodiny. Celkem se šetření zúčastnilo 5 164 rodičů. V souboru bylo zastoupeno 2 528 rodičů

Související dokumenty

Pracovní situace

Individuální konzultace na půdě školy
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Postup při uzavírání škol z důvodů zvýšené nemocnosti akutními respiračními infekcemi a chřipkou
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (2. část)
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
Školní psycholog na střední škole
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 1. stupni ZŠ a v přípravných třídách
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga
Kdo je výchovný poradce
Výchovný poradce a žáci s SVP
VP a speciálně pedagogické centrum
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Individuální výchovný plán
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Distanční vzdělávání a ochrana osobních údajů
Informace k provozu škol a školkých zařízení od 12. dubna 2021 do odvolání
Stanovisko k nutnosti mít souhlas se zpracováním osobních údajů pro účely testování žáků od 12. 4. 2021

Poradna

Vánoční prázdniny – nepřerušený provoz školní družiny
Online výuka
Pracovní náplň
FKSP a proplácení ochranných pomůcek
FKSP a očkování
Provoz MŠ
Ukončení předškolního vzdělávání
Vracení úplaty
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon
Výuka Aj
Přiznání podpůrného opatření prodloužení délky studia střední školy – nutnost podávání žádosti a vydávání rozhodnutí