Školní poradenský systém v Rusku

Vydáno: 13 minut čtení

Rusko se svými zhruba 146 miliony obyvatel patří mezi nejlidnatější státy světa. Na velikost populace se udává velmi vysoká úroveň gramotnosti, 99,7 % (Literacy rate by country, 2020), většina obyvatelstva tedy absolvuje alespoň základní vzdělání, a to především v státních zařízeních (Nuic, 2019; Russian schools, 2014).

Úvod
Kvalita a dostupnost vzdělání se však mohou lišit podle oblasti, kde lidé žijí, a podle přístupu k různým minoritním etnickým a náboženským skupinám. Aktuálně lze na území Ruska rozlišit zhruba 200 různých etnických skupin (tvoří 20 % populace, nejpočetnější minoritní skupinou jsou Tataři), 50 % obyvatelstva je věřících (jedná se především o křesťanství, menší část se dále tříští mezi islám, judaismus a východní náboženství) (Currie, Kuzmina a Nadyuk, 2012).
Instituce a organizace jako jsou Rada Evropy či Human Rights Watch se obávají stoupajícího trendu ruského nacionalismu – ruské vládní instituce provádějí kroky k zdůraznění ruské kultury a ruského jazyka a znesnadňují tak přístup ke vzdělání (Si la grande diversité, 2019).
Vzdělávání je v Rusku těžko dostupné i pro specifické skupiny obyvatelstva, jako jsou lidé s handicapem, ať už fyzickým, či mentálním. Organizace spojených národů proto uvítalav roce 2019 novou ruskou legislativu, která se snaží o inkluzi handicapovaných jedinců do všeobecného vzdělávacího systému, avšak i nadále varuje před separací postižených jedinců segregovanou formou vzdělávání a výchovy i před neadekvátním zacházením s handicapovanými jedinci ve specializovaných zařízeních (World Report, 2019).
Školní docházka
Školní docházka pro ruské děti začíná v 6 – 7 letech a je povinná do 15 roku života. Studium je běžně rozdělené na první stupeň (1. – 4. třída) a druhý stupeň (5. – 9. třída) a je považováno za ukončené až po složení zkoušky z ruského jazyka, matematiky a dalších dvou volitelných předmětů. Po složení zkoušky dostane každý žák certifikát o ukončeném základním vzdělání.
Školní rok je rozřazen do čtyř částí, které oddělují jednotlivé týdenní až dvoutýdenní prázdniny a tři měsíce letních prázdnin.

Související dokumenty

Pracovní situace

VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Strategické řízení a plánování v digitální škole
Bílá kniha
Přehled hlavních strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech

Poradna

Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole

Články

Sociální pedagogika na Ukrajině
Co jste nevěděli o pedagogické psychologii na Novém Zélandu
Školský poradenský systém v Rakousku
Pohled do zahraničí - úvod