Rok plný výzev

Vydáno:

A je tu další nový školní rok. Program ve školách se začíná rozjíždět. Co zkusit tentokrát celoroční hru či projekt nechat naplánovat samotné děti? Co kdyby si vyzkoušely, co chtějí samy sobě zprostředkovat? Slovo výzva – challenge – je možná v dnešní době tak trošku módním a nadužívaným výrazem, ale pro děti má v sobě velký motivační náboj. Ve školní družině ve Stráži jsme takový projekt zkusili a možná bude inspirovat i vás, abyste vyzkoušeli celoroční hru jinak.

Projekt Naše výzvy – Our Challenges – byl plánován jako dynamický projekt, jehož tvůrci se staly zejména samotné děti. Účastníci si sami určili, co chtějí sobě navzájem zprostředkovat, představit, co chtějí ostatní naučit. Každá zvolená činnost byla pro ně výzvou a nám pedagogům šlo v podstatě o vrstevnické učení, při kterém se děti budou učit od sebe navzájem. Předem jsme vytipovali úkoly, které nebyly detailně specifikovány, a stanovili termín, dokdy se výzvy mají splnit, aby žádné pokyny a návody nelimitovaly kreativitu žáků. Pedagogové se ocitli v roli koordinátorů, supervizorů.
Cíle tedy byly jasné:
*
propojit učení se zážitkem, praktickou činností a hrou;
*
motivovat účastníky k aktivní práci tak, aby měli sami pocit, že se stávají spolutvůrci vzdělávacího procesu;
*
postavit děti do role tvůrců projektu, podporovat jejich aktivitu, fantazii a vlastní tvorbu;
*
upevňovat smysl pro týmovou činnost a spolupráci;
*
vyjádřit postoj k tématu různými výrazovými prostředky (literární, výtvarné a hudební zpracování tématu);
*
zkusit zapojit do projektu i další žáky a pedagogy, rodinné příslušníky a širší veřejnost;
*
vzájemnou součinností vytvořit společná díla.
Projekt jsme rozčlenili do čtyř základních okruhů:
1.
Ukaž mi
2.
Nauč mě
3.
Buď můj kamarád
4.
Osobní výzvy
Stručné představení možného obsahu a výzev z jednotlivých oblastí
1. UKAŽ MI
Ukaž mi, představ mi, předveď mi něco, co neznám:
*
místo, které se vyplatí navštívit;
*
zvyky, které dodržujete během roku;
*
akce, kterých se vyplatí zúčastnit;
*
lidi, kteří v tobě zanechali stopu a vyplatí se s nimi seznámit;
*
oblohu nad svou hlavou.
2. NAUČ MĚ
Ukaž mi, jak na to. Nauč mě, co neumím:
*
oblíbenou písničku, tanec, hru s rytmem (využití hudebních doprovodů dětí, které se učí na nějaký hudební nástroj);
*
vyrobit si něco pro užitek nebo potěšení a zároveň zkusit natočit krátké videonávody „Jak na to“;
*
oblíbenou hru – společenskou, sportovní, kolektivní, počítačovou…
3. BUĎ MŮJ KAMARÁD
Představ se, v čem jsi dobrý, co tě baví. Učíme se jeden od druhého, pomáháme si:
*
jaký je tvůj koníček;
*
jak zaháníš nudu (vytvoření společného zásobníku námětů s názvem „Jak zahnat nudu“);
*
co zajímavého, napínavého, nebezpečného, vtipného jsi zažil (společný časopis s názvem
Lapač zážitků
);
*
jaká kniha nebo film tě oslovily;
*
o jaké zvířátko se staráš;
*
čemu se chceš v dospělosti věnovat.
4. OSOBNÍ VÝZVY
Příklady osobních výzev, vlastního zdokonalování a růstu:
*
péče o… domácí zvířátko, rodinného příslušníka;
*
utužování kamarádských vztahů;
*
zlepšení prospěchu;
*
natočení tutoriálu;
*
pomoc rodičům, prarodičům;
*
překonání vlastních sportovních rekordů;
*
odstranění zlozvyku;
*
četba – přečtení nové knihy;
*
pomoc přírodě.
Ke každé výše uvedené skupině si děti zvolily piktogram. Ke svému jménu si na nástěnku vybraly příslušné obrázky výzev, které plánovaly splnit. A abychom měli přehled o tom, zda jde o splněnou, nebo nesplněnou výzvu, tak jsme jednotlivé piktogramy barevně odlišili (modrá – plánuji zvládnout; zelená – zvládl jsem).
Nyní na konkrétních příkladech představím jednotlivé realizované výzvy.
Fotografická výzva
Z oblasti „Ukaž mi“ se nám nejvíce vyvedla společná fotografická výzva, do které se zapojili rodiče, ostatní žáci, slovenští projektoví kamarádi i veřejnost a trvala po celý školní rok! V září jsme umístili na web školy online nástěnku padlet s tímto textem: POZOR, POZOR! V rámci projektu „Naše výzvy“ vyhlašujeme celoroční fotosoutěž o nejkrásnější západy nebo východy slunce, netradiční tvary oblaků, sluneční paprsky prosvítající přes mraky, duhu nad obzorem, stahující se bouřková mračna… Pokud se ti při pohledu z okna či na procházce naskytne pohled na některý ze zmíněných úkazů, neváhej a vyfotografuj ho. Ke každé fotografii je třeba napsat datum a místo, kde vznikla. Nejpovedenější záběry pak vložíme do společného kalendáře s názvem „Nebeské úkazy nad Česko-Slovenskem“.
Z velkého množství krásných fotografií jsme nakonec udělali koláže, které se staly základem našeho kalendáře. Ten byl konečnou tečkou a výstupem za splněním této dlouhodobé výzvy.
Z okruhu „Nauč mě“ si děti pojmenovávaly výzvy podle toho, co ostatním předváděly. Například: Knoflíková, Bambulková, Vitamínová, Klubíčková, Náramková, Recyklační, Rytmická aj. Děti natáčely i instruktážní videa pro ostatní. Podzimním hitem se například stala Klubíčková výzva. Tu představil jeden prvňák a naučil dělat ozdobnou šňůrku všechny děti.
Klubíčková výzva
Příklad jedné z mnoha výzev, kdy děti učily ostatní něco vyrábět. Budete potřebovat malý kruh z kartonu s osmi zářezy po obvodu a otvorem ve středu. Sedm barevných vláken bavlny, vlny či slabé stužky cca 40 cm dlouhých zauzlujte a provlékněte středovým otvorem. Jednotlivá vlákna natáhněte do zářezů, jeden zářez tak zůstane volný. Do volného zářezu vždy vložte vlákno, které je třetí, to znamená ob dvě vlákna. Postupujte a otáčejte kruhem podle hodinových ručiček, stále „motejte“ a pod kruhem vám středovým otvorem bude vylézat ozdobná šňůrka. Po domotání konce vláken vyjměte ze zářezů a svažte.
Do tohoto okruhu se zapojili i rodiče a paní asistentky. Jedna maminka s dětmi skládala origami, s paní asistentkou tvořily podzimní kytičky z listů. Další výzvy si děti dávaly navzájem se slovenskými kamarády. Ti poslali videonávod nám a my zase jim, a tak jsme se vzájemně učili novým věcem. Vše jsme vkládali do společné prezentace s názvem „Nauč se to ode mě“. Na fotografiích můžete vidět snímky obrazovky z YouTube – video Klubíčková výzva – ozdobné šňůrky a jeden list ze sdílené prezentace – Recyklační výzva.
Takto se děti vzájemně učily i písničky, rytmický doprovod a taneční kreace.
Některé děti za pomoci rodičů připravily pro ostatní poznávací soutěže, naučily ostatní nové hry a občas připravily i „vzdělávací program“. Konkrétním příkladem může být dětmi nejlépe ohodnocená „přednáška“ o kůrovci, kterou si připravil jeden chlapec. Tatínkovi pomáhá v lese a také s bojem proti kůrovci. Zmíněný chlapec o lese, kůrovci a stromech zasvěceně mluvil, aktivitu měl perfektně připravenou i s praktickými ukázkami. Děti jej poslouchaly, reagovaly a zajímaly se.
Hned na začátku školního roku jsme zařadili poznávací aktivitu z okruhu „Buď můj kamarád“, kdy se seznamovali noví prvňáčci s ostatními účastníky v družině napříč odděleními a starší naopak poznávali nové mladší kamarády.
Poznávací výzva
V této výzvě bylo konečným výstupem natočení krátkého videa za použití různých aplikací na téma „Co nás baví“. Děti měly k natočení videa k dispozici iPad a pracovaly naprosto samostatně. Starší děti se postupně ujaly těch nejmladších a vysvětlily jim, co budou dělat. Samy si zorganizovaly práci, našly aplikace, které chtěly k natočení videa použít. Nakonec sdílely své natočené výstupy a vybraly, co budou publikovat. Musím podotknout, že jsem vůbec nemusela do tohoto procesu vstupovat. Videa jsme samozřejmě nedávali veřejně k dispozici, použili jsme je jen pro naši práci a pro rodiče.
Chodicí výzva
Největšího ohlasu dosáhla tzv. Chodicí výzva neboli Walk Challenge. Spousta dětí má různé fitness náramky či aplikace krokoměrů, a tak jsme se s novým pololetím rozhodli vytvořit novou výzvu. Napadlo nás, jestli bychom (zcela teoreticky) došli do konce školního roku za našimi slovenskými kamarády do Ilavy.
Nejdříve jsme vybrali trasu, kterou půjdeme. Využili jsme k tomu Mapy.cz. Do mapy jsme si pak zanesli vybranou trasu. A jak jsme výzvu plnili? Děti nebo rodiče mi vždy na konci týdne zaslali naskenovaný týdenní přehled našlapaných kilometrů z mobilu nebo donesli do družiny vyplněnou tabulku, kam si zapisovali každý den, kolik toho ušli. V pondělí byl sběr dat a v úterý ráno jsme v družině vyhodnocovali. Zapsali jsme vždy nejvyšší hodnotu z daného dne a pak jsme těchto sedm hodnot sečetli. Do mapy jsme zanesli počet kilometrů a kam jsme došli a zveřejnili na společné online nástěnce. Stejně tak pracovali i slovenští kamarádi a hecovali jsme se, kdo dojde do cíle dřív. Také nás zajímalo, za kolik dní se setkáme a kde to bude.
Tato výzva se dá různě aplikovat a obměňovat. Například můžete zjišťovat, kolik kilometrů ujdete do konce školního roku od daného data, kam až byste tedy teoreticky došli, nebo si dát nějaký cíl a určit, kdo k němu dojde za jak dlouho. Nebo můžete zapisovat nachozené kilometry na společných vycházkách atd.
Pozn.: My jsme si vybrali trasu podle Map.cz dlouhou 506,5 km a cesta ze Stráže do Ilavy nám trvala 46 dnů, slovenským kamarádům cesta v opačném směru o dva dny déle. S našimi kamarády jsme se minuli u Jihlavy. Vše si můžete prohlédnout na padletu https://padlet.com/j_pachlova/plz3fakzf3z5.
Chůze byla v minulosti nejpřirozenější složkou pohybové aktivity, v dnešní době z života mnoha dětí hodně vymizela. K tomu, aby děti opět přivykly chození a začaly ho vnímat jako samozřejmou a příjemnou součást života, je potřeba nějaké motivace. Tou u nás byla tato výzva. Samozřejmě že ne všichni se zapojili intenzivně, ale většina dětí ano a výzva zlákala i některé rodiče, což bylo příjemným bonusem.
Na konci školního roku jsme provedli hodnocení výzev: Jaká výzva tě nejvíce zaujala a proč? Jaká výzva byla pro tebe nejtěžší, a přesto jsi ji splnil(a)? Jaké výzvy tě čekají o prázdninách?
A jaké výzvy jsou před vámi? Co vyzkoušet zase něco jiného? Celoroční hra nebo projekt je živá věc, vše vždy nemusí vyjít podle plánu a také můžeme okamžitě reagovat na potřeby dětí. Máme jedinečnou možnost ponechat děti samostatně převzít zodpovědnost za vlastní „učení“, aktivně se podílet na tvorbě programu a učit se od sebe navzájem.
Poznámka na závěr: V červnu 2019 získal na Slovensku náš společný projekt Our Challenges druhou národní cenu za nejlepší eTwinningový projekt. Takže naše výzvy byly úspěšně završeny.
Poznámka redakce: Text vychází současně také ve Speciálu pro školní družiny 5/2019.

Související dokumenty

Pracovní situace

Dohled při zájmovém vzdělávání
2022/2023: Činnost školní družiny a školního klubu v 1. pololetí školního roku
Jak na modrou velrybu
Záznamy o činnostech zpracování a školní družiny
Vliv statistického výkaznictví na financování veřejné školy
Činnost školní družiny a školního klubu ve 2. pololetí školního roku 2021/2022
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Změna vnitřního řádu školní družiny
Vnitřní řád školní družiny
Financování pedagogické práce ve školní družině - PHmax
Financování nepedagogické práce ve školní družině
Stávka pedagogických pracovníků z pohledu zřizovatele
Školní družina a kritéria ČŠI
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Rotační výuka – překážka v práci na straně zaměstnance
Činnost školní družiny a školního klubu v prvním pololetí školního roku 2021/2022

Poradna

Vánoční prázdniny – nepřerušený provoz školní družiny
Úplata za zájmové vzdělávání
Pracovní náplň
Poplatky školní družina
Vychovatelka ŠD
Vybírání úplaty za zájm. vzdělávání
Úplata za ŠD
Vrácení poměrné části úplaty za školní družinu pro žáky na distanční výuce
Uhrazení dluhu
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Přímá a nepřímá pedagogická činnost u vychovatele ŠD během dopolední činnosti
Pracovní smlouva „Vychovatelka ŠD a ŠK“
Vracení úplaty
Školní klub
Zřizovatel
Snížení úplaty za školní družinu
Zástupce ředitele školní družiny a školního klubu
Úplata ve školní družině a možnost stanovení vnitřní normy při snížení nebo osvobození
Školní družina a školní klub v církevní škole
Phmax a výkaznictví ve školní družině