Dyslexie - včera, dnes a zítra

Vydáno:

Teorie i výzkumné poznatky, ze kterých vychází praxe poznávání a nápravy specifických poruch učení v oblasti čtení, se v průběhu desetiletí výrazně proměnily – přitom my máme pocit, že jde pořád o totéž. Je pravda, že v projevech se dnešní dyslektici výrazněji neliší od dyslektiků před 30 nebo 50 roky. Zůstávají však stejné výklady, na jejichž základě pak koncipujme nejvhodnější intervence a třeba i modifikujeme vzdělávací politiku? Nepřinášejí nové pohledy na vývoj a učení dítěte podněty i pro tuto specifickou oblast?

Dyslexie – včera, dnes a zítra
PhDr.
Václav
Mertin
dětský psycholog, katedra psychologie FF UK
Reálný horizont našeho obecnějšího uvažování je obvykle dán vlastními zkušenostmi ze školy, informacemi od našich učitelů a reflexemi aktuálních pozvolných posunů praxe, nabízenými a používanými diagnostickými i intervenčními nástroji. Všechny poznatky přesahující tuto dobu a tento horizont pokládáme za důležité pouze v případě, že je musíme uplatnit u zkoušky či v nějaké atestační práci, jinak uznáváme za relevantní jen a jen bezprostřední praxi. Zapomínáme, že každá praxe vychází z nějaké teorie, bez ohledu na to, jestli si to uvědomujeme, nebo ne. Další důvod názorové stability tkví v tom, že používáme stále stejný pojem – dyslexie. Jenže i v případech, kdy se mění pojem (LDE – LMD – ADHD/ADD, dnes v ICD 11 pouze ADHD), jsme přesvědčeni, že jde stále o totéž. Za uplynulá desetiletí bylo sice realizováno množství výzkumů, které

Související dokumenty

Pracovní situace

Vztah rodičů a školy pohledem práva
Reforma financování - základní školy, mateřské školy
Reforma financování - vliv na rozpočet základní a mateřské školy
Školy a cestování žáků - varianty organizace akce
OČR - prarodič
Povinnosti a možnosti zaměstnavatele za mimořádné situace
Zajištění BOZP při provozu na krizových školách
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v MŠ
Podmínky požární ochrany v objektech mateřské školy
Porady v mateřské škole
Co školám hrozí v souvislosti s pandemickými opatřeními?
Mateřská dovolená
Činnost mateřské školy v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Plány činnosti - srpen 2021
Novela vyhlášky o školním stravování
Děti s odlišným mateřským jazykem a děti-cizinci v mateřské škole
Jak komunikovat s dětmi, které prožívají ztrátu blízké osoby (rodiče)
Povinné předškolní vzdělávání
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky

Poradna

Akce v mateřské škole přes noc
Ochranné pomůcky učitelky MŠ při stravování
Školení hygienického minima
Povinnost plnění spotřebního koše v soukromé MŠ, pokud nepobíráme dotace na stravu
Nerovnoměrně rozvržená pracovní doba v MŠ
Vstupní lékařská prohlídka u pedagoga na DPP
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Předškolák a očkování
Pedagogické koncepce
Směrnice
Dobrovolnická práce
Jmenování ředitelky
Vychovatelka ŠD
Ukončení pracovního poměru
Míra vzdělávací povinnosti
Zdravotní průkaz
Lesní školka
Provoz MŠ
Sloučení škol
Zápis do MŠ