Dlouhodobé uzavření škol je pro děti rizikem a jeho následky budou citelné

České pojetí nouzového stavu doprovázené opakovaným plošným uzavřením škol
a vzděláváním distančním způsobem, ke kterému zdaleka ne všechny děti (a jejich rodiny) mají vhodné podmínky a potřebné kompetence , těžce dopadá na řadu z nich. Negativně ovlivňuje nejen možnosti, průběh a výsledky jejich vzdělávání, podepisuje se také
na jejich duševním zdraví. Odborníci odhadují, že se jedná přibližně o deset procent nejvíce ohrožených dětí, na které má současná situace velmi dramatické dopady. Zavření škol, ale také omezení zájmového a neformálního vzdělávání i většiny obvyklých sociálních kontaktů však pochopitelně příliš nesvědčí žádnému dítěti.
Uplynul rok od vypuknutí pandemie a prvního systémového uzavření škol. Aktuálně se znovu zpřísňují opatření a všechny školy opět musely omezit své prezenční aktivity s výjimkou individuálních konzultací. Nikdo si netroufá odhadnout, kdy se děti do škol vrátí. Současná vláda od počátku váže plošné společenské restrikce právě na děti a školy, zatímco pohyb dospělých osob ve velkých firmách a průmyslovýcha skladových provozech zůstává bez zásadnější regulace. Nouzová opatření dopadají právě na děti nejpřísněji z celé populace. Na rozdíl od dospělých osob jsou naprosto omezeny veškeré jejich obvyklé prezenční aktivity i společenský život a zároveň mají v současnosti takřka nulovou možnost ze své pozice nařízení ovlivňovat, což má
prokazatelně negativní vliv nejen na jejich fyzickou kondici, ale především na duševní zdraví a celkovou duševní pohodu – wellbeing
.
V řadě zemí světa je uzavírání škol v rámci epidemických opatření až tím posledním a krajním řešením. Celá společnost odpovědně respektuje přísná opatření, aby pandemie měla na děti co nejmenší vliv. Školy zůstávají otevřené pro všechny děti nebo alespoň pro ty nejpotřebnější např. ve Velké Británii, Nizozemí a skandinávských zemích. U nás je tomu bohužel přesně naopak. A přestože Česká republika není jediná, která pandemickou situaci řeší dlouhodobým uzavřením škol a omezením volnočasových aktivit dětí,
patříme mezi jedny z mála zemí, které ani nejvíce zranitelným dětem neposkytují nezbytnou podporu a výjimky z platných omezení
. Nejen zaměření a dopady epidemických opatření vš

Související dokumenty

Pracovní situace

Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Individuální konzultace na půdě školy
Individuální vzdělávací plány a plány pedagogické podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Mediální vzdělávání
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program - metodické materiály
Revize RVP
MŠMT finančně podporuje učitele základních škol, kteří se věnují nadaným žákům
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků

Poradna

Provoz MŠ
Ukončení předškolního vzdělávání
Vracení úplaty
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Vánoční prázdniny – nepřerušený provoz školní družiny
Online výuka
Pracovní náplň
FKSP a proplácení ochranných pomůcek
FKSP a očkování
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Výuka Aj
Přestup žáka cizince
Postup školy v případě, že přijatá žákyně se neúčastnila vzdělávání a zákonný zástupce nekomunikuje
Změna druhého cizího jazyka
Podpůrná opatření od 1. 1. 2026