Dlouhodobé uzavření škol je pro děti rizikem a jeho následky budou citelné

České pojetí nouzového stavu doprovázené opakovaným plošným uzavřením škol
a vzděláváním distančním způsobem, ke kterému zdaleka ne všechny děti (a jejich rodiny) mají vhodné podmínky a potřebné kompetence , těžce dopadá na řadu z nich. Negativně ovlivňuje nejen možnosti, průběh a výsledky jejich vzdělávání, podepisuje se také
na jejich duševním zdraví. Odborníci odhadují, že se jedná přibližně o deset procent nejvíce ohrožených dětí, na které má současná situace velmi dramatické dopady. Zavření škol, ale také omezení zájmového a neformálního vzdělávání i většiny obvyklých sociálních kontaktů však pochopitelně příliš nesvědčí žádnému dítěti.
Uplynul rok od vypuknutí pandemie a prvního systémového uzavření škol. Aktuálně se znovu zpřísňují opatření a všechny školy opět musely omezit své prezenční aktivity s výjimkou individuálních konzultací. Nikdo si netroufá odhadnout, kdy se děti do škol vrátí. Současná vláda od počátku váže plošné společenské restrikce právě na děti a školy, zatímco pohyb dospělých osob ve velkých firmách a průmyslovýcha skladových provozech zůstává bez zásadnější regulace. Nouzová opatření dopadají právě na děti nejpřísněji z celé populace. Na rozdíl od dospělých osob jsou naprosto omezeny veškeré jejich obvyklé prezenční aktivity i společenský život a zároveň mají v současnosti takřka nulovou možnost ze své pozice nařízení ovlivňovat, což má
prokazatelně negativní vliv nejen na jejich fyzickou kondici, ale především na duševní zdraví a celkovou duševní pohodu – wellbeing
.
V řadě zemí světa je uzavírání škol v rámci epidemických opatření až tím posledním a krajním řešením. Celá společnost odpovědně respektuje přísná opatření, aby pandemie měla na děti co nejmenší vliv. Školy zůstávají otevřené pro všechny děti nebo alespoň pro ty nejpotřebnější např. ve Velké Británii, Nizozemí a skandinávských zemích. U nás je tomu bohužel přesně naopak. A přestože Česká republika není jediná, která pandemickou situaci řeší dlouhodobým uzavřením škol a omezením volnočasových aktivit dětí,
patříme mezi jedny z mála zemí, které ani nejvíce zranitelným dětem neposkytují nezbytnou podporu a výjimky z platných omezení
. Nejen zaměření a dopady epidemických opatření vš

Související dokumenty

Pracovní situace

Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Individuální konzultace na půdě školy
Kdo nese odpovědnost, pokud se při testování podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví něco pokazí?
Reakce na vzorový dopis rodičů školám od advokátky Jany Zwyrtek-Hamplové
Hodnocení žáka omluveného z důvodu odmítání testování, ochrany dýchacích cest
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Schéma posuzování návratu ze zahraničí školami podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví
Informace k mimořádnému opatření Ministerstva zdravotnictví k provozu škol od 1. do 10. září 2021 v souvislosti s pandemií covid-19
Pracovní volno a očkování proti COVID-19
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?
Stanovisko k právnímu výkladu Mimořádného opatření k nošení respirátorů neočkovanými učiteli
Jak reagovat na výzvy ohledně covidu-19, které ředitelé nalézají v datových a e-mailových schránkách
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Vybrané aspekty implementace společného vzdělávání

Poradna

Provoz MŠ
Ukončení předškolního vzdělávání
Vracení úplaty
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Vánoční prázdniny – nepřerušený provoz školní družiny
Online výuka
Pracovní náplň
FKSP a proplácení ochranných pomůcek
FKSP a očkování
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Výuka Aj
Přestup žáka cizince
Postup školy v případě, že přijatá žákyně se neúčastnila vzdělávání a zákonný zástupce nekomunikuje
Změna druhého cizího jazyka
Podpůrná opatření od 1. 1. 2026