Setkání inspirativních ředitelů a ředitelek v Kampusu Hybernská

Vydáno: 4 minuty čtení

Dne 22. 11. 2024 proběhlo v Kampusu Hybernská v Praze první Setkání inspirativních ředitelů a ředitelek. Společně s více než třemi desítkami osobností z řad ředitelů a ředitelek jsme měli možnost sdílet příběhy škol z celé republiky (mj. Frýdek-Místek, Brno, Liberec, Ml. Boleslav, Plzeň, České Budějovice, Praha). Zastoupeny byly školy jak základní, tak střední (gymnázia, střední odborné školy i odborná učiliště), státní i soukromé.

Setkání inspirativních ředitelů a ředitelek v Kampusu Hybernská
Mgr.
Stanislava
Hrnčiarová
pedagožka, projektová manažerka
Ing.
Martin
Lupa
zakladatel
Setkali jsme se s řediteli a ředitelkami, kteří ve své škole vyrostli od žáka přes učitele a zástupce až k řediteli, současně ale také s řediteli a ředitelkami, kterým nevyhovovala žádná ze škol, a rozhodli se proto založit školu vlastní. Zde je pár slov, která zazněla v seznamovacím bloku: „Ředitelkou jsem se stala proto, že jsem měla obrovskou vizi a nikde jsem se nesetkala se školou, kde bych ji mohla naplňovat.“„Realizuji své sny.“„Chtěli bychom inspirovat školy ke změnám.“„Kdysi jsem se pro tu cestu rozhodl, funguje mi, jsem tedy velmi nakloněn podobným aktivitám.“„Posledních pět šest let je nejšťastnějších v mém životě.“„Čelíme výzvám.“„Můžu být hnacím motorem, ale kolečka do sebe musí zapadat.“„Nejcennější je potkávat se s lidmi, kteří řeší stejnou vizi.“
A právě poslední z výše citovaného je cílem této aktivity – začít
síťovat ředitele ZŠ a SŠ, kteří se snaží „inovovat“ české školství (a tím přispět k rozvoji budoucích českých lídrů)
. Přestože od tzv. sametové revoluce již uplynulo přes 35 let, stále se české společnosti nedaří „produkovat“ v dostatečné kvalitě a kvantitě lídry, kteří by dokázali Českou republiku díky své vizi, podnikavosti a dalším kompetencím přiblížit nejvyspělejším zemím světa. Samozřejmě můžeme diskutovat o tom, jestli je úkolem českého školství přispívat k „produkování“ lídrů, kdo to vlastně lídr/lídryně je, případně jaké má mít znalosti a
kompetence
. Někteří ředitelé či některé ředitelky jdou cestou jistoty, následují jen RVP a chtějí pouze připravit žactvo na přijímací a závěrečné zkoušky. Pak tu ale máme i skupinu ředitelů a ředitelek, kteří jsou lídry a lídryněmi. Uvědomují si, že svět za okny jejich škol se mění ohromnou rychlostí, a proto se snaží přemýšlet, jak své školy a výuku neustále
inovovat a posouvat vpřed
, aby jejich absolventi byli na tento rychle se měnící svět co nejlépe připraveni. Nečekají na to, až jim schválí MŠMT nové RVP… Tito pedagogičtí lídři musejí mít rovněž dostatečné sebevědomí, protože se často snaží prosazovat změny, které se sice ukáží v budoucnu jako přínosné, ale v době jejich prosazování si většina členů učitelského sboru (či zastupitelstva obce/kraje) jejich přínosy ještě neuvědomuje. V minulosti se doporučovalo „moc nevyčnívat z řady“. Přestože se již doba změnila, přístup „kdo nic nedělá, ten nic nezkazí“ zde bohužel stále dominuje. Proto je důležité síťovat lídry a lídryně napříč Českou republikou, aby měli možnost sdílet své zkušenosti a byli si navzájem oporou.
Věříme, že toto síťování pomůže vyrůst dalším lídrům a lídryním
ve sborovnách českých škol a díky tomu i dalším lídrům a lídryním ve školních lavicích. Pokud totiž škola nemá takovou osobnost ve svém čele, těžko očekávat, že bude schopna rozvíjet lídrovství v řadách svých pedagogů a studentů.
Pokud máte zájem zúčastnit se jarního Setkání inspirativních ředitelů a ředitelek nebo se jen chcete dozvědět více, kontaktujte nás na e-mailu stani.hrn@gmail.com nebo martinlupa@centrum.cz.

Související dokumenty

Pracovní situace

Příplatek za vedení – nároková složka platu
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Spolupráce pedagogických pracovníků
Řízení změny
Škola v době mimořádných opatření - pohled vedení školy
Pyramida vitality - užitečný nástroj pro analýzu i stanovení cílů
Řízení distanční výuky
Školní družina a kritéria ČŠI
Role zřizovatele v pedagogické oblasti
Začínající učitelé
Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Měsíční plán zahájení školního roku
Kalendář
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Plány činnosti - červenec 2021
Plány činnosti - srpen 2021
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?
Řeč těla (Média trénik)
Parazitní slova (Media trénink)

Poradna

Odvolání ředitele školy
Dočasně jmenovaný ředitel školy = ztráta pracovní pozice v organizaci
Předávání agendy mezi bývalým a nastupujícím ředitelem
Odvolání ředitele střediska volného času
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Rozsah PPČ u ředitele školy
Ředitel školy a pracovní smlouva
Výpověď bývalého ředitele školy z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Dodatek ke smlouvě nebo nová pracovní smlouva
Cestovní náhrady při pracovní cestě
Vyjádření k doporučením inspekční zprávy a zpráva o odstranění nedostatků a přijatých preventivních opatření obsažených v protokolu o kontrole
Započtená praxe ředitele
Rozsah PPČ ředitele ZŠ
Nadúvazkové hodiny ředitele školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce