Pracovní poměr na dobu určitou
Jsme základní škola, příspěvková organizace. Naše škola zaměstnává pedagogické asistenty. Zřízení této funkce podléhá schválení krajského úřadu vždy na jeden školní rok. Lze s těmito pracovníky uzavírat opakovaně pracovní poměr na dobu určitou? Jedná se v tomto případě o vážné provozní důvody (§ 39 odst. 4 ZP)? Stačilo by v tomto případě mít vymezeny důvody uzavírání opakovaných pracovních smluv na dobu určitou (i na dobu delší než dva roky) v kolektivní smlouvě?
Související předpisy:
* § 16 zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon, ve znění p. p.
* vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění p. p.
* § 39 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění p. p.
ODPOVĚĎ:
Předně musím upozornit, že mi není zcela zřejmé, z jakého důvodu dává krajský úřad souhlas pouze na jeden rok. Z ustanovení § 16 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů pouze vyplývá, že ředitel mateřské školy, základní školy, základní školy speciální, střední školy, konzervatoře a vyšší odborné školy může ve třídě nebo studijní skupině, ve které se vzdělává dítě, žák nebo student se speciálními vzdělávacími potřebami, zřídit funkci asistenta pedagoga a že ke zřízení funkce asistenta pedagoga je v případě škol zřizovaných ministerstvem či registrovanými církvemi nebo náboženskými společnostmi, kterým bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy, nezbytný souhlas ministerstva, v případě škol zřizovaných ostatními zřizovateli souhlas krajského úřadu. Toto ustanovení neomezuje zřízení funkce asistenta pedagoga pouze na jeden školní rok.
Podle vyhlášky č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění pozdějších předpisů pak dále platí, že žádost o souhlas se zřízením funkce asistenta pedagoga obsahuje název a sídlo právnické osoby, která vykonává činnost školy, počet žáků a tříd celkem, počet žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, dosažené vzdělání asistenta pedagoga, předpokládanou výši platu nebo mzdy, zdůvodnění potřeby zřízení funkce asistenta pedagoga, cíle, kterých chce ředitel školy zřízením této funkce ve škole dosáhnout, a náplň práce asistenta pedagoga.
Ani zákon ani vyhláška tedy neomezuje zřízení funkce asistenta pedagoga na jeden rok. Z toho důvodu nelze využít ustanovení § 39 odst. 3 písm. a) zákoníku práce a tvrdit, že omezení uzavírání pracovních poměrů se na tyto případy nevztahuje, protože podle zvláštního předpisu se musí tato funkce uzavírat pouze na rok.
Proto lze skutečně postupovat pouze podle § 39 odst. 4 zákoníku práce. Zde je možno na základě vymezení důvodů, pro které je třeba tyto pracovní poměry uzavírat na dobu určitou, v písemné dohodě zaměstnavatele s odborovou organizací stanovit, že tyto pracovní poměry se budou tak zvaně řetězit i několik let za sebou (tedy více než 2 roky). U zaměstnavatele, kde nepůsobí odbory lze to možno nahradit vnitřním předpisem.