Nová éra profesionálů

Vydáno: 15 minut čtení

Koncept T-dovedností nebo výraz T-profesionál (anglicky T-shaped person) je metaforou odkazující na tvar písmene T, z něhož vyplývají dvě dimenze: hloubka a zároveň šířka znalostí. T-shaped jedinec má hluboké odborné znalosti v jednom konkrétním oboru (hlavní svislá čára „T“) a zároveň má znalosti a schopnosti v mnoha jiných oblastech (horizontální část „T“). Tento model znamená, že daný jedinec je expertem na určitou problematiku, ale zároveň je schopen spolupracovat a komunikovat s odborníky z různých disciplín. T-shaped profesionálové jsou schopni řešit komplexní problémy a inovovat tím, že kombinují svoje hluboké znalosti s různými dovednostmi a perspektivami a dokáží vytvářet fungující mezioborové týmy. To pak vede k silnější, efektivnější a inovativnější organizaci.

Nová éra profesionálů
PhDr.
Jan
Voda
Ph.D., MBA
ředitel základní školy Wonderland Academy
Potřeba mezioborové spolupráce
Mnoho velkých a inovativních společností preferuje T-shaped profesionály kvůli jejich schopnosti
řešit složité problémy
a pracovat na různorodých projektech. Instituce zaměřené na výzkum a vývoj často hledají odborníky, kteří mají
interdisciplinární přesah
a jsou schopni
kombinovat
rozsáhlé znalosti vědeckých oborů s dovednostmi v projektovém řízení. Technologické společnosti často najímají T-shaped pracovníky, protože inovace a rychlý vývoj technologií vyžadují schopnost spojit hluboké technické znalosti s
týmovou spoluprací
. V startupech jsou T-shaped profesionálové ceněni za svou schopnost provádět různé úkoly v rámci malých týmů a
přizpůsobit se
různým situacím. Konzultační společnosti často potřebují experty, kteří mohou pracovat
v různých odvětvích
a řešit různorodé problémy svých klientů, aby jim nabídli praktická řešení.
Představte si tři pracovníky, kteří jsou odborníky ve svém konkrétním oboru (A, B a C). Když pracovník A dokončí první část úkolu, spoléhá se na to, že B bude pokračovat v jeho plnění, ale možná bude potřebovat nějaký čas na to, aby mu vysvětlil, co přesně na projektu dosud udělal, a pokusil se pochopit, jak B využije jeho práci k dalšímu postupu. Jakmile B posune projekt dál, potřebuje, aby ho převzal C a přidal konkrétní prvky nad rámec limitovaných dovedností

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon