Klub zástupců ředitelů základních škol v Hradci Králové

Vydáno:

Ředitelé základních škol v Hradci Králové mají již mnoho let svůj klub, kde si pomáhají řešit aktuální problémy, vyměňují si názory i informace, sjednocují postupy při řešení běžné školní agendy, dostávají informace od zřizovatele, společně se školí a pořádají studijní výjezdy do zahraničí.

Klub zástupců ředitelů základních škol v Hradci Králové
Mgr. Bc.
Dagmar
Chroboková
 
zástupkyně ředitele ZŠ a MŠ Hradec Králové, Úprkova 1
PROČ VZNIKL V HRADCI KRÁLOVÉ KLUB ZÁSTUPCŮ ŘEDITELŮ?
My, zástupci, své ředitele v době jejich nepřítomnosti zodpovědně zastupujeme. Řešíme běžný chod školy a neodkladné záležitosti. Ředitelé nám za to posílají svoje rozesmáté fotografie z Francie, Ukrajiny, Polska, Bulharska a dalších zemí, kde právě komunikují se svými zahraničními kolegy a seznamují se se školskými systémy fungujícími mimo Českou republiku. Ano, dostanou se k nám informace, jak to kde funguje, ale není nad vlastní zážitek a sdílení s kolegy.
Před dvěma lety vznikla tedy myšlenka založit podobný klub zástupců ředitelů škol. I my potřebujeme
diskutovat o specifických problémech
naší práce a společně hledat správné postupy při jejich řešení. Podnět k založení klubu vyšel ze Základní a Mateřské školy, Hradec Králové, Úprkova 1, od Mgr. Dagmar Chrobokové, která je zástupkyní ředitele na zmíněné škole.
JAKÉ MÁ KLUB ÚKOLY
Hlavním cílem klubu je
sdílení a předávání informací mezi jednotlivými školami.
Máme na mysli informace o žácích přecházejících z jedné školy na druhou, postupech při zápisu, klasifikaci, řešení problémů se žáky se SPU, způsobech komunikace s rodiči, zacházení se stížnostmi, dále otázky personální, a to zejména hledání a doporučování učitelů, a další. V neposlední řadě je zde také potřeba vzájemného poznání a profesní podpory. Nedílnou součástí našich setkání jsou školení na vybraná témata, která souvisejí s řízením školy, prohlídky, poznávání a prezentace jednotlivých hradeckých škol.
PŘÍPRAVA
Nejdříve byli o záměru založit Klub zástupců ředitelů hradeckých škol informováni ředitelé škol a zřizovatel, konkrétně vedoucí odboru školství. Po jejich souhlasu přišlo první pozvání na setkání ZŘŠ v ZŠ a MŠ, Hradec Králové, Úprkova 1. V „zakládající škole“ se hradečtí zástupci sešli poprvé takzvaně „na zkoušku“ 15. 4. 2013. A kupodivu dorazili všichni.
PRVNÍ SETKÁNÍ
První setkání lze nazvat krokem do neznáma. Dá se říci, že toto setkání se neslo ve znamení vzájemného poznávání, očekávání a nejistoty. Pravděpodobně každý z nás chtěl prezentovat svoji školu jako fungující a bezproblémovou organizaci. Nikdo nemínil hovořit o starostech, zaváháních, a už vůbec ne o neúspěších jeho školy.
Na programu setkání byla diskuze o přestupech žáků - téma, které si zástupci dopředu po e-mailové diskuzi zvolili. Dále se několik škol představilo krátkou prezentací - cílem bylo zjistit, jaké mají jednotlivé školy zaměření a zvláštnosti. Následovala odborná přednáška vedená Mgr. Hanzelkou, jejímž tématem byla role zástupce ředitele ve škole. Dozvěděli jsme se, že je přetěžká.
V tento den se také stanovila frekvence dalších setkání - čtyřikrát ročně; dvakrát se setkání uskuteční ve vybrané škole, dvakrát v neformálním duchu, mimo školu. Zatímco neformální setkání fungují jako burza problémů a nápadů, ve školách probíhají školení, která zařizuje hostitelská škola, dále pokračují prezentace škol a diskuze k aktuálním problémům, na závěr následuje prohlídka školy.
PRAVIDELNÁ SETKÁVÁNÍ
Po první schůzce proběhly podle plánu další. Hostujícími školami již byly ZŠ SNP, ZŠ Gočárova a ZŠ Sever. Zatím jsme absolvovali školení týkající se cloudového řešení počítačových aplikací, dále jsme získali vědomosti o právních krocích při řešení stížností přicházejících do škol, školení v programu Bakaláři a o webových stránkách škol.
Podrobně jsme poznali čtyři školy a chystáme se do dalších. Při neformálních setkáních v hradeckých hospůdkách jsme postupně ztratili ostych, vzájemně jsme se inspirovali a postěžovali si hlavně na vzrůstající počet neřešitelných stížností přicházejících na naše stoly a mnohdy obtížnou komunikaci s rodiči našich žáků. V současné době informace sdílíme,
nebojíme se zeptat jeden druhého a přiznat drobné nedokonalosti.
Vzájemně si pomáháme s řešením problémů, které nás všechny tíží. Víme, že se na sebe můžeme spolehnout a poradíme si, tedy pokud víme. Sdílíme radosti i starosti spojené s chodem školy. V případě, že posíláme žádosti o přestup žáka, umíme si představit, z které kanceláře nám je odpovězeno a kdo nám žádost posílá. Jen výjezd do zahraničních škol je zatím hudbou budoucnosti.

Související dokumenty

Pracovní situace

Dohled v základním vzdělávání
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Adaptační koordinátor
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Metodika pro MŠ a ZŠ pro konání tzv. zvláštního zápisu
Mimořádné zápisy
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Reforma financování - základní školy, mateřské školy
Reforma financování - vliv na rozpočet základní a mateřské školy
Vliv statistického výkaznictví na financování veřejné školy
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Školní řád – vzdělávání dětí distančním způsobem (ZŠ)
Školní řád – vzdělávání dětí distančním způsobem
Pedagogická intervence na základní škole a výkaz P1c-01
Plány činnosti - srpen 2021
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Uvolnění a vyloučení ze základní školy
Převedení žáka do odpovídajícího ročníku základní školy
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Opakování ročníku základní školy na žádost zákonného zástupce

Poradna

Přijetí cizince do základní školy
Odpolední vyučování 1. stupeň
Kariérový poradce na ZŠ
Škola v přírodě
Doprovod do školy
Pobyt žáka v zahraničí
Počet žáků ve třídě
Vozíčkář
Pobyt v zahraničí dítěte
Sloučení škol
Přímá ped. činnost
Odklad povinné školní docházky
Uvolnění z výuky
Přijímání ke vzdělávání
Odklad
Dovolená
Žák v zahraničí
Hospodaření školy - zaúčtování ztrátového výsledku z předchozího roku
Pracovní zařazení učitelky MŠ vyučující žáka-cizince českému jazyku
Kvalifikace učitelky ZŠ