Jak se řídí ředitelé? (4. část - dokončení)

Vydáno: 12 minut čtení

V závěrečné části seriálu rozdělené do dvou čísel Řízení školy (3/2023 a 4/2023) se snažím naznačit, jak k tématu přistupuje vybraná odborná literatura.1) Při hledání společného jmenovatele různorodě působících textů jsem identifikoval tři hlavní přístupy, které jsem si pro sebe pojmenoval jako legislativní, kazuistický a koncepční. Poslední ze jmenovaných hodnotí aktuální stav kriticky a navrhuje změny (Filip Kuchař, Václav Trojan, Miroslav Hřebecký, Jakub Černý, Jiří Nantl).

Jak se řídí ředitelé? (4. část – dokončení)
Martin
Tomášek
vysokoškolský pedagog na Ostravské univerzitě, místostarosta pro vzdělávání v Ostravě-Porubě (2018–2022)
Koncepční přístup (dokončení)
Na podzim roku 2018 se Miroslav Hřebecký, programový ředitel informačního centra o vzdělávání EDUin, pokusil komplexně zhodnotit nedávnou vlnu rekonkurzů a navrhl, co může zřizovatel udělat pro lepší konkurz (Hřebecký, 2018):
*
plánovat ho s dosluhujícím ředitelem, aby byla zajištěna
kontinuita
informací;
*
veřejně deklarovat, že hledá nejlepšího kandidáta a že výběrové řízení je otevřené;
*
předem formulovat, kam by škola měla směřovat a co od ředitele očekává;
*
aktivně vyhledávat potenciální uchazeče;
*
zajistit prohlídku školy a poskytnout zájemcům co nejvíce informací;
*
uspořádat debatu uchazečů;
*
získávat a ověřovat reference na uchazeče;
*
analyzovat digitální stopu uchazečů, konfrontovat ji s jejich životopisy a výsledky předložit konkurzní komisi;
*
pozvat do komise psychologa nebo zkušeného personalistu;
*
respektovat rozhodnutí komise;
*
v případě zásadních pochybností či patové situace konkurz zrušit a vypsat nový;
*
zajistit novému řediteli zvýšenou podporu, zkušeného mentora, ulevit mu od administrativy navýšením rozpočtu na další sílu nebo nákup poradenských služeb;
Stejný autor v článku Hledání obsahu role zřizovatele aneb Čí je škola a kdo ji řídí? konstatuje nevyjasněnost vztahu centra a zřizovatelů při realizaci vzdělávací politiky a v odpovědnosti za pedagogickou kvalitu jednotlivých škol. Upozorňuje nejen na nedostatečnou odbornost zřizovatele a jeho závislost na zjištěních ČŠI, ale rovněž na značnou omezenost jeho vlivu na to, co se ve škole děje: „Nástrojů na řešení či přinejmenším ovlivnění stavu školy je více, většina z nich však spadá do měkkých, vyjednávacích kompetencí a z těch vysloveně tvrdých kromě extrémní možnosti školu zavřít zbývá v podstatě jen výběr ředitele. I tato metoda má velká omezení. Nechci teď zabředat do diskusí kolem znění konkurzní vyhlášky, ale už samotné vyhlášení konkurzu vyvolá malou erupci. A pokud zřizovatel používá nástroj střídání vedení příliš často, trpí tím celá škola – fluktuují učitelé i žáci a výsledky se zhoršují.“ (Hřebecký, 2019). Po konstatování nedomyšlenosti plošného zavedení právní subjektivity, která ředitele zahrnula administrativními úkony, zatímco zřizovatel by na ně potřebnou kapacitu měl, následuje otázka: kdo odpovídá za směřování školy a řízení pedagogického procesu? Podle autora článku to je v současnosti právě zřizovatel, neboť ten vybírá ředitele, zároveň si ale M. Hřebecký myslí, že toho starosta nebo příslušný radní o školství (vzdělávací politice, o koncepčních materiálech resortu a mezinárodních pedagogických výzkumech) pravděpodobně moc neví, a to dokonce ani tehdy, je-li sám učitel. Řešením by podle něj mohlo být zavedení tzv. středního článku řízení.
Z opačné strany dospělo ke stejným závěrům rozsáhlé šetření mezi řediteli základních škol uskutečněné v roce 2020. Podle Jakuba Černého je nicméně mezi respondenty vyjadřována větší potřeba pomoci v provozních záležitostech, které by měly přejít na zřizovatele, než v těch pedagogických, o něž by se staral střední článek jako prodloužená ruka státu: „Ačkoli je řediteli vnímaná míra potřebné podpory v oblasti pedagogických záležitostí menší než v oblasti provozních záležitostí, teoretická literatura zdůrazňuje potřebu poskytnutí podpory i v pedagogické oblasti už jen proto, aby nedocházelo ke komunikačním šumům mezi školou a centrem – nehledě na to, že prosté odbřemenění ředitelů škol nezajistí kvalitní pedagogické vedení školy samo o sobě“ (Černý, 2020).
V zatím posledním článku se Miroslav Hřebecký vrací k problematice konkurzů. Doporučuje konkurzní komisi, aby hledala pedagogického lídra, nikoliv nejvyššího úředníka nebo školníka, a řídila se tak
Metodicko-výkladovou příručkou k problematice konkursních řízení na vedoucí pracovní místa ředitelů škol a školských zařízení
z roku 2019. Jelikož jde z mého pohledu o zásadní dokument formulující jasnou představu o tom, co by měl ředitel splňovat, ocituji zde podrobněji navrhovaná témata řízeného rozhovoru s uchazečem. Objasněno by v rámci konkurzu mělo být:
*
skutečnost, zda uchazeč má ve své vizi na prvním místě dítě, žáka či studenta, jeho proces učení a jeho vzdělávací úspěch, zda vnímá svou roli jako lídra pedagogického procesu s jasnou pedagogickou vizí;
*
reálnost zpracované koncepce rozvoje školy, je-li zřizovatelem požadována, na postupy vyhodnocující naplňování koncepce a postupy zajišťující průběžné sledování kvality poskytovaného vzdělávání (autoevaluace);
*
návrh systému řízení školy s ohledem na všechny vykonávané činnosti zapsané do školského rejstříku;
*
způsoby a postupy v oblastech vedení pedagogického sboru, personálního rozvoje školy, zapojení pedagogů do řízení školy, postupy při stanovování priorit dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků;
*
znalosti a využitelnost nových trendů a přístupů v oblastech forem a metod výuky a vzdělávání;
*
přístupy k řešení projevů rizikového chování dětí, žáků či studentů, postupy směřující k minimalizaci rizika jejich školní neúspěšnosti;
*
koncepce podpory dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, nadaných a mimořádně nadaných, na postupy zajišťující vytváření maximálních příležitostí pro vzdělávání každého dítěte, žáka či studenta v rámci heterogenních vzdělávacích kolektivů;
*
zajištění příznivého klimatu školy, zdravého a bezpečného prostředí, a to i psychického, pro všechny účastníky vzdělávání;
*
představy o efektivní a partnerské komunikaci se zákonnými zástupci dětí a žáků a představy o systému řešení podnětů a stížností zákonných zástupců na kvalitu poskytovaného vzdělávání a školských služeb;
*
význam, který uchazeč přikládá autoevaluačním činnostem a kontinuálnímu sledování kvality vzdělávání každého dítěte, žáka či studenta, a představa, kterou o realizaci autoevaluačních aktivit uchazeč má.
V rámci řízeného rozhovoru se rovněž doporučuje – s přihlédnutím ke složení konkurzní komise a odbornosti jejích jednotlivých členů – sledovat i osobností profil uchazeče. Pozornost tak může být zaměřena např. na to, jestli se uchazeč neobává změn a inovací, zda je empatický, konstruktivní v diskusi, zda nemá sklony k manipulacím, zda respektuje proklientský přístup ve vzdělávání, zda je předpoklad, že bude odolný vůči stresovým situacím, zda je schopen racionálně a efektivně řešit problémové situace, zda disponuje analytickým myšlením, schopností prioritizovat a delegovat svěřené úkoly apod.
Hřebecký v této souvislosti vidí dvě cesty jak potřebný obraz získat – buď se v zadání opřít o příručku, nebo zvolit metodu „volné jízdy“, tj. zadání předem nestrukturovat a sledovat, zda, případně v jakém pořadí se budou jednotlivá témata objevovat. Koncepce by měla mít dvě nebo nejvíce tři strany, aby byl uchazeč přinucen svoji vizi pojmenovat stručně a jasně. Dalším důležitým orientačním bodem je uchazečův profesní životopis, fakultativně doplněný referencemi. Uchazečem poskytnuté informace i ty získané např. analýzou digitální stopy by měly být ověřeny tajemníkem nebo předsedou komise a jejich výsledky poskytnuty ostatním členům komise. Autor se rovněž staví za doporučení zapojit do konkurzní komise psychologa a personalistu. Naopak za nesmyslné považuje zkoušení znalosti předpisů z hlavy: „Hledaná schopnost lídrovství je víc než dovednost recitovat z paměti paragrafy. Z hlediska důležitosti pro uplatnění ve funkci, ale také z pohledu snadnosti naplnění: stát se přirozeným lídrem svých učitelů je pro ne-lídra mnohem obtížnější než obráceně pro lídra a zároveň legislativního Neználka dodatečně si osvojit několik legislativních norem. Mimochodem povinnost sledovat legislativu a správnost postupů je mnohem snáze delegovatelná na nižší úroveň řízení než pedagogické lídrovství, které by mělo vycházet od nejvyššího představitele školy, když pedagogický proces je hlavní funkcí instituce.“ (Hřebecký, 2021) Ještě před jmenováním by si měl dát zřizovatel osobní schůzku s vybraným vítězem, probrat s ním představy o budoucí spolupráci a podrobnosti nástupu do funkce. Celý proces je úspěšně završen teprve respektováním doporučení komise zřizovatelem.
Závěr tohoto článku patří Jiřímu Nantlovi, který od roku 2020 působí jako náměstek hejtmana Jihomoravského kraje, v jehož gesci se oblast vzdělávání nachází. J. Nantl je přesvědčen, že by osvědčení ředitelé neměli po uplynutí funkčního období procházet konkurzy, neboť se z jeho pohledu nejedná o efektivní formu motivace; zřizovatel by měl na ředitele „působit spíše systémem hodnocení, kde konkurs (mimo případy ,přirozeného‘ uvolnění ředitelského místa) je krajní formou reakce na výsledky hodnocení práce ředitele“ (Nantl, 2021). Při vyhlášení konkurzu doporučuje formulovat základní očekávání ze strany zřizovatele, za podstatné pokládá psychologické posouzení uchazečů a namísto požadavku předložit komisi koncepci rozvoje školy, který údajně favorizuje uchazeče znalého poměrů ve škole, prosazuje esej vyjadřující uchazečův přístup k pedagogickému a institucionálnímu vedení školy. Všem uchazečům by umožnil seznámit se se školou. Pokud ve škole vypukne konflikt mezi soupeřícími frakcemi, přiklání se k výběru ředitele mimo stávající sbor. Aby se v situaci orientoval, musí být podle Nantla zřizovatel se školou dobře seznámen, což je podle mého názoru v případě kraje zřizujícího desítky škol nemožné. Protože nevím, jaké jsou požadavky na výše zmíněný esej, nechci své pochybnosti o účelnosti tohoto kroku vyjadřovat ničím jiným než poznámkou, že se na rozdíl od koncepce může zřizovatel následně obtížně kontrolovat postupné naplňování obecně formulovaných myšlenek.
ZDROJE
*
ANDRYS, O. Zřizovatelé mohou významně podpořit kvalitu vzdělávání a práci škol.
Řízení školy
, 2019, roč. 16, č. 7–8.
*
BERAN, J. Ředitelé škol: Avengers českého vzdělávaní.
Řízení školy
, 2021, roč. 18, č. 7–8.
*
BOGDANOWITZ, R. Konkurzy na ředitele škol a školských zařízení.
Řízení školy
, 2018, roč. 15, č. 11.
*
ČERNÝ, J. Ředitel jako leader pedagogického procesu? Kéž by! Závěry ze zjišťování potřeb podpory ředitelů obecních základních škol.
Řízení školy
, 2020, roč. 17, č. 10.
*
DOLEŽILOVÁ, V. Jaké jsou právní vztahy mezi orgány státní správy a samosprávy jako zřizovateli a školami a školskými zařízeními?
Řízení školy
, 2019, roč. 16, č. 10.
*
FEŘTEK, T. Na co nemáme zapomenout v debatě o podpoře ředitelské profese.
Řízení školy
, 2021, roč. 18, č. 6.
*
FIALOVÁ, L. Alfou a omegou je kvalita ředitele školy.
Řízení školy
, 2019, roč. 16, č. 4.
*
HŘEBECKÝ, M. Nazrál čas na reformu systému ředitelských konkurzů?
Řízení školy
, 2018, roč. 15, č. 11.
*
HŘEBECKÝ, M. Hledání obsahu role zřizovatele aneb Čí je škola a kdo ji řídí?
Řízení školy
, 2019, roč. 16, č. 7–8, s. 6–10.
*
HŘEBECKÝ, M. Co dokáže o budoucím řediteli prozradit konkurz?
Řízení školy
, 2021, roč. 18, č. 7–8.
*
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2020/2021
. Praha: Česká školní inspekce, 2020. Dostupné z: https://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Kriteria-hodnoceni-2020-2021.
*
KUCHAŘ, F. Jako kočka a pes – otevřeně o vztazích zřizovatele a ředitele při řízení školské politiky.
Školská politika, finance a leadership v ředitelské praxi
. Praha: Raabe, 2014, s. 33–54.
*
Metodicko-výkladová příručka k problematice konkursních řízení na vedoucí pracovní místa ředitelů škol a školských zařízení
. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2019. Dostupné z: https://www.msmt.cz/dokumenty-3/metodicko-vykladova-prirucka-ke-konkursnim-rizenim-ve.
*
NANTL, J. Výběr ředitele.
Řízení školy
, 2021, roč. 18, č. 10.
*
Octopus. Průvodce mořem porubského vzdělávání
[online]. Dostupné z: https://octopusporuba.cz/.
*
POLÁKOVÁ, H.
Práva a povinnosti ředitele, jeho zodpovědnost. Jak úspěšně řídit mateřskou školu
. Praha: Wolters Kluwer, 2015, s. 40–41.
*
POLÁKOVÁ, H. Zřizovatel
versus
ředitel školy.
Řízení školy
, 2019, roč. 16, č. 7–8.
*
Porubská radnice informuje občany
[online]. Dostupné z: https://poruba.ostrava.cz/cs/o-porube/media-a-zpravodajstvi/prio-radnicni-zpravodaj.
*
RICHTROVÁ, O. a J. VROBEL.
Česko inspirativní. 37 příkladů pirátské dobré praxe nejen s městských a venkovských radnic
.Praha: Česká pirátská strana, 2020. Dostupné z: https://ceskoinspirativni.cz.
*
SEDLÁČEK, M.
První učitel. K roli ředitele školy v pedagogickém vedení
. Brno: Masarykova univerzita, 2020.
*
ŠTIKOVÁ, M., MAREŠ, J. a P. KATZOVÁ. Školství.
Příručka pro člena zastupitelstva obce po volbách v roce 2018
. Praha: Svaz měst a obcí České republiky, 2018, s. 119–128.
*
TROJAN, V.
Řízení pedagogického procesu v současné škole
. Praha: Vydavatelství PedF UK, 2017.
*
TROJAN, V.
Ředitel školy jako základní faktor pedagogického vedení
. Praha: Univerzita Karlova, 2019.
*
TROJAN, V. Řešit, nebo vyřešit?
Řízení školy
, 2020, roč. 17, č. 6.
*
TROJAN, V.
Ředitel školy. Uvažování o vyvažování života ředitelů škol
. Praha: Wolters Kluwer, 2021.
*
TROJANOVÁ, I.
Ředitel a střední management školy. Průvodce pro ředitele a střední management ZŠ a SŠ
. Praha: Portál, 2014.
*
TROJANOVÁ, I.
Vedení lidí ve školách a školských zařízeních
. Praha: Wolters Kluwer, 2017.
1) Mezi knižně publikované texty jsem zahrnul ty, které byly vydány v období 2014 – jaro 2022, tedy během necelých dvou funkčních období komunálního politika (mého předchůdce a mě); příspěvky do
Řízení školy
(v elektronické verzi, s níž jsem pracoval, nejsou uváděny strany, v textu proto odkazuji k časopisu jako takovému, název článku, ročník a číslo uvádím ve zdrojích) pokrývají pouze období2018 – jaro 2022. Jiná profesně zaměřená periodika jsem nesledoval.

Související dokumenty

Pracovní situace

Role zřizovatele v pedagogické oblasti
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Pyramida vitality - užitečný nástroj pro analýzu i stanovení cílů
Příplatek za vedení – nároková složka platu
Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné
Začínající učitelé
Měsíční plán zahájení školního roku
Kalendář
Spolupráce pedagogických pracovníků
Řízení změny
Škola v době mimořádných opatření - pohled vedení školy
Řízení distanční výuky
Školní družina a kritéria ČŠI
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Základní metodický rámec pro hodnocení škol ze strany zřizovatele
Plány činnosti - červenec 2021
Plány činnosti - srpen 2021
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?

Poradna

Jmenování ředitele
Zřizovatel
Granty
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Zřizovatel
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Zřizovatel
Doplňková činnost
Míra vzdělávací povinnosti
Vozíčkář
Platový tarif vedení školy
Platová třída 13
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Zápis do MŠ
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost

Články

Jak se řídí ředitelé? (1. část)
Jak se řídí ředitelé? (2. část)
Jak se řídí ředitelé? (3. část)
Jak se řídí ředitelé? (4. část)