• Oblíbené
  • Poznámka

Certifikátem Škola Paměti národa chceme poděkovat učitelům i školám

Vydáno:

Rádi bychom ocenili školy, jejichž žáci a vyučující se zapojují do našich vzdělávacích projektů, jako jsou Příběhy našich sousedů nebo zážitkové workshopy Paměti národa. Těmto školám nyní nabízíme možnost stát se Školou Paměti národa jako poděkování za to, že se s námi snaží zlepšit výuku moderních dějin.

V naprosté většině našich projektů se s učiteli setkáváme v jejich nejpřirozenějším prostředí – přímo při práci s dětmi. Někdy je role učitele větší – v projektu Příběhy našich sousedů –, někde menší – u zážitkových workshopů. Učitelé jsou však vždy „u toho“ a díky našim koordinátorům a lektorům máme možnost být jim nablízku. I když je každý učitel jiný, velmi často vídáme nadstandardní nasazení, se kterým se učitelé dětem věnují. V evaluačních formulářích čteme o zlepšení vztahů učitel–žák, mnozí jsou vděční za možnost poznat žáky z jiné perspektivy, objevit jejich skryté talenty a cílevědomost. Čteme také o radosti ze společného úspěchu, kterou zažívají. Vzorek učitelů přitom není malý, do našich projektů se jich zapojuje už více než 500.
Nepřijde nám proto úplně fér, že se učitelé z médií a z diskusí na sociálních sítích o sobě dozvídají, že jsou nekompetentní, že neumějí učit, že se vyhýbají moderním dějinám, protože mají sami stejně máslo na hlavě. Nebo si přečtou, že se učitelé flákají, protože jsou pořád samé prázdniny, a když nejsou, tak jdou stejně ve dvě domů. Mrzí nás, že společenská prestiž učitelského povolání není v České republice vysoká. Chtěli bychom veřejnosti ukázat, že na českých základkách pracují učitelé, kteří k tématu moderních dějin přistupují poctivě a odvádějí kvalitní práci.
Proč školy Paměti národa?
Zapojovat se do našich projektů není pro učitele možné bez podpory jejich školy. Kolegové za ně suplují, když doprovázejí své týmy do rozhlasu nebo na videoworkshop, vedení školy učitelům umožňuje jít se třídou na zážitkový workshop nebo jim platí semináře.
Školám, které podporují své učitele a moderní výuku, chceme poděkovat alespoň symbolicky udělením certifikátu Škola Paměti národa. Oceněná škola může umístit elektronický štítek s logem projektu na svůj web a tím dát o své aktivitě vědět i v online světě.
Diplom a virtuální štítek je fajn, ale bude připojení se k síti škol Paměti národa k něčemu prakticky dobré? Věříme, že vzájemná inspirace, sdílení zkušeností, ale i jen společně příjemně strávený čas dokážou nabít energií i novými nápady.
Všechny spolupracující učitele proto srdečně zveme na slavnost škol Paměti národa, která proběhne 3. 10. 2019. Čeká nás zajímavý tematický program i hudba, víno a občerstvení. Příležitost bude i k profesnímu rozvoji – v odpoledních hodinách proběhne několik vzdělávacích seminářů, při kterých bude příležitost blíže se seznámit s kolegy z ostatních zapojených škol.
 
Věříme, že se toto setkání může stát impulzem pro další, třeba regionální setkávání v užším kruhu. Stanete se součástí společenství učitelů, kteří věří, že pamětnické vzpomínání patří do výuky.
Chcete ještě nominovat svoji školu?
Můžete tak učinit v druhém kole nominací do 15. září v nominačním webovém formuláři. Děkujeme!
Příběhy našich sousedů
Příběhy našich sousedů jsou vzdělávacím projektem neziskové organizace Post Bellum pro žáky 7.–9. tříd základních škol. Ti se za doprovodu svých učitelů a pracovníků organizace Post Bellum stanou na několik měsíců rozhlasovými nebo televizními dokumentaristy. Žáci během půl roku vyzpovídají pamětníka ze svého okolí, natočí jeho vzpomínky, digitalizují fotografie, prozkoumají archivy a nakonec vytvoří rozhlasovou, televizní nebo psanou reportáž o jeho životě. Během projektu mladí dokumentaristé procházejí sérií workshopů, které jim pomáhají tuto náročnou práci zvládnout. Celý projekt je zakončen slavnostní závěrečnou prezentací, na které se sejdou žákovské týmy, pamětníci i veřejnost.
Zážitkové workshopy
Účastníci workshopů se seznamují nejen s historickými reáliemi a událostmi minulého století, ale jsou také vedeni k hlubšímu zamyšlení nad jejich příčinami a následky. Žáci a studenti se tak mohou vcítit do životních situací a dilemat lidí, kteří zlomovými okamžiky 20. století procházeli na vlastní kůži, a zpřítomnit jejich příběhy. Workshopy využívají prvky výchovné dramatiky a zážitkové pedagogiky a jsou inspirovány vzpomínkami pamětníků zaznamenanými na portálu Paměť národa.

Sdílení dokumentu

Poznámka k dokumentu