Jak zefektivnit třídní schůzky

Vydáno:

Třídní schůzky jsou něco, co pravděpodobně každý člověk v České republice nějakým způsobem zažil, a řada lidí je zažívala a zažívá i v různých životních rolích: jako děti, které čekají, co se na třídní schůzce rodiče od učitelů dozvědí, jako rodiče, kteří chodí na třídní schůzky svých dětí, jako učitelé, kteří schůzky vedou, a jako ředitelé škol, kteří se jich různým způsobem účastní, případně řeší problematické situace, které na nich vyplynou. V tomto článku se s vámi podělím o přístup a techniky, které nám pomohou schůzky zefektivnit a zároveň i s úspěchem řešit případné komplikované chvíle.

Jak zefektivnit třídní schůzky
Mgr.
Zuzana
Svobodová
ředitelka ZŠ německo-českého porozumění a Gymnázia Thomase Manna; odborná asistentka, katedra andragogiky a managementu vzdělávání PedF
Je pravda, že v posledních letech začaly některé školy nahrazovat třídní schůzky individuálními konzultacemi a hromadná setkání rodičů například společnou kávou, snídaní, večeří, grilováním apod. V řadě škol zůstaly „klasické“ třídní schůzky zachovány. Veselá (2017) uvedla, že třídní schůzka je zaužívaný způsob komunikace rodiče se školou. Škola je tradiční instituce, která pořádáním třídních schůzek poskytuje rodiči potřebnou stabilitu a jistotu čehosi známého bez nutnosti vyvíjet nějakou zvláštní aktivitu, ke které jsou rodiče nuceni na individuálních konzultacích. Zda jsou lepší konzultace, třídní schůzky, nebo jiné formy setkávání učitelů a rodičů (případně i dětí), není předmětem tohoto článku. Vycházím z předpokladu, že třídní schůzky stále existují, a věnuji se tomu, jak je vést kvalitně a efektivně. Třídní schůzka, pokud je vedena správným způsobem, je prostor, který může velmi dobře pomoci při prevenci konfliktů, pomůže učiteli vyjasnit komunikační styly, nastavit spolupráci a celkově zefektivnit komunikaci s rodiči i v průběhu školního roku. V textu popíšu efektivní zásady vedení třídních schůzek s ohledem na respekt k hromadnému vzdělávání a individuálním potřebám, přípravu programu, samotné vedení schůzky a fázi po schůzce.
Pro tuto chvíli berme třídní schůzku jako pravidelné setkání třídního učitele (případně za účasti dalších učitelů) s rodiči žáků. Je to schůzka,

Související dokumenty

Pracovní situace

Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Pedagogická intervence na základní škole a výkaz P1c-01
Plány činnosti - srpen 2021
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Komisionální zkouška žáka střední školy
Vliv statistického výkaznictví na financování veřejné školy
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 1. stupni ZŠ a v přípravných třídách
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na SŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 2. stupni ZŠ
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Dohled ve středním a vyšším odborném vzdělávání
Dohled v základním vzdělávání
Malotřídní základní škola - legislativa
Malotřídní základní škola
Činnosti zajišťované v „malotřídních“ školách
Pracovněprávní specifika „malotřídní“ školy
Málotřídní školy a pracovněprávní vztahy

Poradna

Podnapilý rodič
Stanovení počtu skupin na odborném výcviku za účelem určení počtu zástupců ředitelů/VUOV
Přijetí cizince do základní školy
Úvazek
Úvazek
Platnost zkoušky
Kurzy
Studium pedagogiky pro učitele odborných předmětů SŠ
Hospodaření školy - zaúčtování ztrátového výsledku z předchozího roku
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Škola v přírodě
Doprovod do školy
Pobyt žáka v zahraničí
Počet žáků ve třídě
Kvalifikace
Vozíčkář
Pobyt v zahraničí dítěte
Sloučení škol
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Přímá ped. činnost