Spolupráce pedagogů ve škole

Vydáno:

V prosincovém čísle Řízení školy i Učitelského měsíčníku jste se mohli dočíst o tom, jak jsme v naší škole využili model balintovských skupin pro spolupráci pedagogů na řešení problémů formou pracovní skupiny A.D.H.D. Příspěvek na toto téma měl ohlas i na konferenci Nezastupitelný zástupce, která se konala 26. 11. 2020. V tomto článku si řekneme, proč vůbec spolupracovat, co to komu ve škole může přinést, a podíváme se na to, jak je možné ve škole spolupracovat a co je potřeba k tomu, aby spolupráce byla funkční.

Téma spolupráce pedagogů vypadá na první pohled velmi jednoduše a nekomplikovaně. Řada z nás je zvyklá pracovat a snad i spolupracovat v předmětových komisích, metodických sdruženích či v týmu školního poradenského pracoviště. Nicméně učitel učí většinou sám a podstatnou část svého pracovního dne tráví se svými žáky. Daleko menší část pak, jestli vůbec nějakou, stráví se svými kolegy a kolegyněmi. Má to výhody i nevýhody. Pro učitele to má výhodu v tom, že díky izolovaně prováděné práci má velikou míru téměř nekontrolované svobody. Což ale může být nevýhodou pro žáky ve chvílích, kdy je tato učitelská praxe nefunkční (nevede k žádoucím vzdělávacím výsledkům) či nedejbože ohrožující psychické bezpečí žáků (nedochází k řešení problémů a konfliktů mezi žáky či mezi žákem a učitelem).

Spolupráce s kolegy může mít nevýhodu v tom, že bude zmenšovat či omezovat naši svobodu ve volbě přístupu, obsahu, metod apod., zároveň nám ale mnoho práce usnadní sdílením materiálů a nápadů. Spolupráce přináší kromě přístupu ke sdíleným informacím a zdrojům také výhodu při řešení problémů: když si s něčím nevím rady, zjistím, jak to řeší kolegové. Ovšem je tu i riziko odhalení, že něco nedělám úplně dobře. Otevřenost ke spolupráci tedy vyžaduje schopnost

sebereflexe a práce s ní

. Bezpečné prostředí pro chybu či selhání. Pro žáky spolupracu

Související dokumenty

Pracovní situace

Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Vzdělávání koordinátorů EV
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Rozvoj pedagogických pracovníků
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Nástup do práce - znovu otevření škol v době mimořádných opatření
Jak má postupovat ředitel školy v případě, že učitel odmítne nosit roušku?
Covid-19 jako nemoc z povolání
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Výchovný poradce – metodické vedení učitelů
VP a další poradenští pracovníci
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Kalendář

Poradna

Granty
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Výuka Aj
Vzdání se funkce
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Výkon veřejné funkce
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Vedoucí učitel odborného výcviku
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek