Konzultační centrum pro žákovské parlamenty (KCP) v každém kraji

Vydáno:

Po třech letech spolupráce mezi učiteli ze 13 základních škol a metodiky, kteří společně usilovali o perfektní práci žákovských samospráv, vznikla pro podporu i ostatních škol Konzultační centra pro žákovské parlamenty v každém kraji ČR. V každém regionu (tedy blíže školám) vznikne Konzultační centrum, které bude nabízet metodické materiály, akreditované semináře a především možnosti exkurzí, při kterých se návštěvníci budou moci podívat na zasedání funkčního parlamentu a sdílet zkušenosti s pedagogy.

Konzultační centrum pro žákovské parlamenty (KCP) v každém kraji
Mgr.
Tomáš
Hazlbauer
 
hlavní lektor a metodik Centra pro demokratické učení (CEDU), GEMINI o. s.
ŽE BY SE NĚCO ZAČALO MĚNIT?
Situace v českých základních školách je již několik let poměrně složitá: krácení rozpočtů, boj o každého žáka a z toho plynoucí rivalita mezi jednotlivými institucemi. To se děje obzvláště ve městech, kde je několik škol hned vedle sebe, anebo naopak na vesnicích, kde neustále rostoucí urbanizace nutí zřizovatele ke slučování, či dokonce rušení často i kvalitních škol. Na základě tohoto smutného faktu některé školy zcela přirozeně nerady sdílejí svá „know-how“ a naopak se snaží být oproti konkurenci o krok napřed, vždy nabídnout něco inovativního, progresivního či zkrátka jedinečného.
Přičemž v oblasti vzdělávání je
prosté sdílení
tou nejpřirozenější a nejjednodušší cestou, jak se něčemu novému přiučit. Několikrát jsem byl svědkem toho, jak moc přínosné bylo pro ředitele či ředitelky škol navštívit jinou instituci, moci se setkat se skupinou kolegů a probrat aktuální problémy či trendy - inspirovat se nebo poradit si navzájem. (To samozřejmě platí i pro setkávání pedagogických pracovníků či pro setkávání žáků!)
Výše zmíněné se dlouhou dobu týkalo a do určité míry stále týká i žákovských parlamentů. Byly něčím novým, neotřepaným, něčím, co tvořilo jednu z výhod oproti konkurenci - jen pro některé školy plnily svou primární funkci: zavádění participace žáků do života školy.V jiných případech se zase jednalo o činnost školy, na jejíž rozvoj či podporu je potřeba si objednat lektory nebo si za nimi dojet do Prahy a Olomouce. Tak by to bylo bývalo mohlo zůstat, nebýt však součinnosti škol a metodického týmu
Centra pro demokratické učení
(dále také „CEDU“)...
CO JE TO KCP?
Konzultační centrum pro žákovské parlamenty
(dále jen „KCP“) sídlí ve 13 krajích České republiky (vyjma Prahy, kde se nachází sídlo CEDU, které je pro pražské školy dostupné, více na www.cedu.cz) a je vždy umístěno v prostorách školy, kde nabízí školám z blízkého okolí základní servis pro práci se žákovskými parlamenty:
1) Praktické zkušenosti škol se zakládáním a vedením žákovských parlamentů
(zdarma zaštiťuje škola, na jejíž půdě je KCP zřízeno)
 
Výměna zkušeností mezi parlamenty nebo jejich koordinátory; možnost podívat se na otevřené zasedání parlamentu; konzultace s koordinátorem, vedením školy; další možnosti nahlédnutí do kuchyně zkušeného parlamentu dle aktuální nabídky daného konzultačního centra.
2) Metodické materiály pro práci se žákovskými parlamenty
(zdarma k vyzvednutí v KCP)
 
Žákovský parlament I.-III. (Jak začít s parlamentem, aby brzy neskončil; Jak vybrat zástupce tříd a udělat z nich dobrý tým; Jak vést zasedání, aby nás to bavilo).
 
Žákovské projekty.
 
Zápisník pro členy žákovského parlamentu.
3) Rozvoj odborných dovedností a znalostí v tématu žákovských parlamentů
(zaštiťuje v KCP Centrum pro demokratické učení)
 
Mentoring a koučování (pro koordinátory parlamentů a vedoucí pracovníky).
 
Trénink koordinátora parlamentu I.-III. (základ pro všechny koordinátory).
 
Žákovský parlament v životě školy (seminář pro celý učitelský sbor).
 
Vícedenní kurzy pro žáky na míru (založené na metodách zážitkové pedagogiky).
PROČ KCP VZNIKLO?
Konzultační centra vznikla jako výstup z tříletého projektu „Model respektujícího žákovského parlamentu“, který byl spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Společně se školami jsme se shodli, že je důležité naše zkušenosti předávat co nejvíce školám, a to tak, aby to pro školy bylo dostupné. Proto jsou KCP v každém kraji a většina služeb a metodických materiálů je v nich zdarma.
Cílem KCP je
šířit metodologii a podporu pro žákovské parlamenty
do co nejvíce škol. Osvědčuje se totiž, že žákovské parlamenty dokážou pozitivně ovlivňovat klima školy, jsou vynikajícím preventivním nástrojem proti sociálně patologickým jevům, vtahují žáky do života školy a učí je přebírat odpovědnost za své okolí a za svou práci.
I proto je druhotným cílem všech KCP ukazovat ostatním školám, rodičům i veřejnosti, co všechno žákovské parlamenty ve školách dokážou a čím jsou pro školu i pro její žáky přínosné.
STAČÍ PŘIJET...
Pokud s parlamentem či nějakou jeho odnoží pracujete nebo pokud se chystáte začít a nevíte, jak na to, najděte si v přehledu KCP školu z vašeho kraje, běžte na jejich webové stránky, spojte se se správcem centra a domluvte se s ním na dalších krocích.
Ideální je naplánovat cestu do KCP na termín, kdy se v centru bude konat nějaká zajímavá akce, a při té příležitosti si vyzvednout
inovativní metodiky
(Žákovský parlament I.-III., Žákovské projekty) nebo Zápisníky pro členy parlamentu a domluvit si na škole s funkčním parlamentem
inspirativní exkurzi.

Související dokumenty

Pracovní situace

Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Doprovod žáka do nemocnice
Žákovská a studentská samospráva
Změna ve vyplňování záznamů o úrazech
Zákonný zástupce
Školy s rozšířenou výukou
Krizový plán jako součást interní dokumentace školy
Bezpečnostní plán jako součást interní dokumentace školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Přiznání svéprávnosti nezletilému dle nového občanského zákoníku
Metodické doporučení MŠMT pro práci s Individuálním výchovným programem v rámci řešení rizikového chování žáků
Zdravotní způsobilost k tělesné výchově
Výchovná opatření a jejich zveřejňování
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Žák v zahraničí