Hodnocení slovem i písmem

Vydáno:

Na počátku bylo slovo, nikoli číslo, mělo by tedy být i na konci. Dramatické děje tohoto roku navíc zatřásly zavedenými strukturami v mnoha oborech, školství nevyjímaje, a tak se do širší debaty dostalo i téma slovního hodnocení na vysvědčení.

Hodnocení slovem i písmem
Mgr.
Jan
Jícha
ředitel Naší základní školy v Litni, spisovatel, překladatel a písničkář; www.naseskola.eu, www.honzajicha.cz,
Pokrokáři mezi učiteli v dubnu jásali, jaká je to obrovská příležitost, v červnu pak lamentovali, jak byla promarněna. Jako ředitel školy, která hodnotí slovně ve všech ročnících už od svého založení, musím přiznat, že jsem si spíš oddechl. Nedovedu si představit, že by přišlo z ministerstva nařízení o okamžité generální změně vysvědčení ze známek na text a nevyvolalo prudkou bouři odporu a úhrnem velmi pochybné výsledky.
Slovní hodnocení není totiž jenom souhrn vět složených podle receptu, je to specifický formát s vlastním stylem a také komunikační kód, k jehož úspěšnému užití je potřeba, aby jím všechny zúčastněné strany (učitel, žák a rodič) na dostatečné úrovni vládly. Dovolím si zde některá pravidla i možná úskalí načrtnout pro použití všem, kdo o zavedení slovního hodnocení uvažují nebo jej dostali za úkol od svého pokrokového vedení.
Základní pojmy
Často se pracuje s termínem sumativní hodnocení, které bývá ztotožňováno se známkami. Přesněji řečeno jde o hodnocení finální, které „sumíruje“ žákovu znalost ke konci hodnoticího období, tedy typicky pololetí. Zpravidla má podobu známky, takže např. dvojka znamená „v úhrnu umíš skoro všechno, s občasnými chybami“.
Naproti tomu formativní hodnocení je udělováno průběžně, provází žáka jako zrcadlo jeho znalostí a konkretizuje míru dosažené kompetence, včetně doporučení k dalšímu rozvoji. Hodí se pro něj spíše slovní vyjádření, resp. může to být i známka doprovázená komentářem, obodované kategorie v rámci předmětů (aktivita, domácí příprava, porozumění učivu…) apod. Není tedy striktně řečeno, že sumativní hodnocení je totéž co známky a formativní je výhradně slovní, nicméně logika věci tomu napovídá.1)
Závěrečné pololetní hodnocení je tradičně chápáno synonymně s klasifikací, tedy známkováním. To se týká i známek převedených na jednoslovné výrazy „výborný“, „chvalitebný“, … Naproti tomu
slovní hodnocení
je plnohodnotný text složený z výpovědí, které jsou více či méně formalizované, tzn. lze je kopírovat z návodů dostupných na internetu nebo se vydat cestou vlastní kreativity a stylizovat hodnocení samostatně.
Žádná velká láska na první pohled

Související dokumenty

Pracovní situace

Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Řízení pracovního výkonu
Hodnocení pracovního výkonu
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Hodnoticí rozhovor
Hodnotitel
Hodnocení maturitní zkoušky
Opravné a náhradní maturitní zkoušky
Přezkoumání průběhu a výsledků maturitní zkoušky
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Vlastní hodnocení školy - právní úprava
Externí hodnocení školy a školského zařízení Českou školní inspekcí a zřizovatelem
Hodnocení a evaluace
Nástroje vlastního hodnocení

Poradna

Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Může žák ZŠ neprospět z výchovných předmětů?
Náhrada druhého cizího jazyka
Výuka plavání a omluvenky
Výuka Aj
Poskytnutí informací třetí osobě
Rozsah a obsah hodnocení žáka
Hodnocení za 1. pololetí - nehodnocen
Nehodnocení
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Hodnocení v náhradním termínu

Vyhlášky

48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky