Tělocvik.online sedí sportovním nadšencům i lenochům

Vydáno:

Máte ve třídě znuděné, nemotorné nebo bojácné dítě? Přibývají vám omluvenky z hodin tělocviku nebo třeba jen hledáte inspiraci, jak oživit stereotyp? Webová aplikace Tělocvik.online dokáže odbourat každodenní starosti učitelů na prvním stupni.

Tělocvik.online sedí sportovním nadšencům i lenochům
Mgr.
Petra
Staňová
manažerka komunikace Wannado, z. s., dříve redaktorka České televize
Ještě před pár lety platilo, že tělocvik byl pro většinu dětí nejoblíbenějším předmětem. Hodiny přitom nebyly obsahově příliš rozdílné od současných. Liší se ale nároky mladé generace, kterou je kvůli neomezeným možnostem v podobě moderních technologií obtížné zaujmout a smysluplně zabavit. Vybíjená už zkrátka není dost atraktivní a „cool“.
„Stejně jako hledáte náměty na výtvarnou výchovu nebo na český jazyk, občas přemýšlíte, jak byste udělala zajímavé hodiny tělocviku. Třeba jak nachytat líné dítě,“ popisuje svou zkušenost Mgr. Anna Křivská ze ZŠ a MŠ Dolní Břežany. K tomu, abyste svým žákům dopřáli kvalitní tělocvik, ale nemusíte trávit hodiny času na internetu nebo studovat množství odborných článků. Když se rozhodnete pro Tělocvik.online, proměníte se v iniciativní učitele, které by si ve své škole přál každý ředitel.
Jestli už teď patříte k nadšeným sportovním fanatikům, učaruje vám nekonečný zdroj inspirace ve formě videotutoriálů a do budoucna i možnost sdílet vlastní osvědčené nápady s ostatními kolegy. Pokud se naopak řadíte mezi pohybově zdrženlivější učitele, oceníte jednoduchost aplikace, která na základě vstupních informací vygeneruje obsah hodin na celý školní rok.
 
„Učitelům nabízíme inspiraci k tomu, aby své hodiny mohli mít v průběhu dlouholeté praxe stále aktuální, pro děti zajímavé a aby byli schopni zařazovat do výuky tělesné výchovy nové technologie,“ upozorňuje na příležitost celoživotního vzdělávání proděkan UK FTVS Mgr. Jan Chrudimský, jehož tým spoluvytvářel metodiku aplikace.
Tělocvik.online poskytuje vyvážený mix atletiky, gymnastiky a pohybových her, se kterým lze pracovat i v době karantény. V reakci na nouzový stav vznikly modelové hodiny tělocviku na dálku a série instruktážních videí, jak si přes aplikaci ZOOM připravit vlastní hodiny sestavené z her a cvičení v aplikaci Tělocvik.online. Živý přenos z obýváku ukázal, že právě toto může být cesta, jak dětem v mimořádných situacích zajistit pravidelnou pohybovou aktivitu. Budou se socializovat a nezleniví, což je zásadní atribut pro děti, které nemají mimoškolní aktivity a kromě tělocviku se prakticky nehýbou.
„Jakákoliv izolace je lidsky nevýhodná, u dětí nevyjímaje. Totéž platí o pohybu. Lidské tělo je na něj uzpůsobené a jeho omezení vede k dopadům na kondici, nejen fyzickou, ale i psychickou,“ popisuje roli pohybu v životě dětí klinická psycholožka PhDr. Milena Bučková.
K dobrovolné pilotní hodině se připojilo 92 % procent oslovených žáků ZŠ a MŠ Dolní Břežany, což jen potvrzuje fakt, že se děti přirozeně hýbat chtějí. Stačí, když jim nabídnete zábavnou alternativu ke stereotypu a nudě. Aktuálně už se Tělocvikem.online inspirují školy ve 13 krajích ČR. „Konečně mám po ruce, co potřebuji. Aplikace je skvělá a ocenila bych ji i pro druhý stupeň,“ shrnuje zkušenosti s Tělocvikem.online Mgr. Barbora Benešová ze ZŠ Kamenné Žehrovice.
Klíčovou roli ve vývoji aplikace Tělocvik.online hraje učitelka a bývalá basketbalistka Mgr. Dipl. Sportwiss. Blanka Jeřábková. Coby projektová manažerka z velké části zodpovídá za oblast pohybových her, pro které hledá inspiraci i v zahraničí. Od roku 2018 jí prošlo pod rukama více než 400 žáků různého věku s odlišnými pohybovými dovednostmi a s rozdílným přístupem k tělocviku. Více o aplikaci uvádí v následujícím rozhovoru.
S nápadem vytvořit učebnici tělocviku přišel Jakub Makalouš ze sportovní organizace Wannado, která dlouhodobě přivádí děti k pohybu. Věřila jsi už od samého začátku, že bude mít aplikace úspěch?
Ano, ohromně mě motivovali další aktivní učitelé, kteří si sami vyhledávají nápady. Nevěděli, kam sáhnout pro inspiraci, jakým způsobem využít náčiní a nářadí, na která se v tělocvičně roky prášilo, protože nikdo neznal možnosti, jak s nimi pracovat – jak s dětmi cvičit na hrazdách a na kladinách tak, aby se nezranily a navíc je to bavilo. Proto jsme vytvořili nástroj, který učitelům pomůže výuku oživit nebo posunout dál. Pořád věřím, že se Tělocvikem.online nechají strhnout i méně inovativní učitelé.
Co tě na aplikaci samotné nejvíc baví?
Líbí se mi, že si v ní opravdu každý najde něco, co ho zaujme. Někoho nemusí bavit zpevňovací cvičení na podložce, někdo jiný v něm pro změnu najde inspiraci, jakým způsobem dostat děti před lyžařskou sezónou do kondice. A tak je to i v případě míčových nebo rytmických her. Pořád je navíc k dispozici mnoho nápadů a oblastí, kterých jsme se zatím nedotkli a které bych ráda do aplikace dostala.
Aplikace už obsahuje instruktáž, jak děti správně naučit třeba flagfootball, kinball nebo parkour. Můžeš být konkrétnější, do jaké oblasti plánujete zabrousit příště?
S Českou Rope Skippingovou Asociací budeme rozšiřovat databázi skoků přes švihadlo, protože se nás učitelé často ptají, jak s dětmi začít skákat, proč jim to nejde nebo jaké švihadlo zvolit – anebo třeba naopak jak mají naučit šikovnější děti skákat přes dvě lana nebo ve dvojicích. To bychom chtěli učitelům zprostředkovat, protože podobné dovednosti jsou skvělý základ jak do všestranné, tak do rytmické přípravy. Švihadlo má široké využití, protože se může zařazovat na začátek i na konec hodiny a každý ho má za pár korun doma, takže ho může přidat i do volnočasových aktivit.
Tělocvik.online se skládá ze tří základních pilířů – gymnastiky, atletiky a pohybových her. Co vede během hodin tělocviku u dětí?
Děti je snadné pro pohyb nadchnout, když ho podáte zábavnou formou. Nepřestává mě překvapovat, jak moc se těší, i když vytáhneme na první pohled fádní pomůcky, jako jsou kladina nebo žíněnky. Z pohybových her vždycky slaví úspěch Mrazík nebo Mrkvičky. Jsou to hry, ve kterých musejí děti spolupracovat a spoléhat se jedno na druhé. Naučí se komunikovat a často se u nich projeví pozitivní chování typu povzbuzení a soudržnosti. Když se vše ještě zaobalí do zajímavého příběhu, pro děti sport dostane i punc atraktivnosti.
Projekt slibuje s ohledem na spolupráci s řadou odborníků z UK FTVS, jako jsou Radim Jebavý, Kateřina Kolbová, Jana Černá a Tomáš Kočíb, kvalitu. Kterým slovem bys ale ty sama vystihla Tělocvik.online?
Inspirace. Smyslem aplikace je inspirovat každého učitele, který o to bude alespoň trochu stát. Základním kamenem celého procesu totiž nejsme my ani dítě, ale učitel, který vezme nápad a přenese ho do hodin tělocviku. My učitelům nenabízíme jen videa, jak na to, ale ukazujeme jim, jak jednoduše a efektivně pracovat se skupinou jako takovou – aby vznikaly jen minimální časové prodlevy, aby hodina tělocviku byla co nejvíce naplněna pohybem, protože jenom tímto způsobem lze dosáhnout hodiny plné pohybu, nikoliv hodiny typu „čekám, až přijdu na řadu na nějaký cvik“.

Související dokumenty

Pracovní situace

Vzdělávání koordinátorů EV
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Mediální vzdělávání
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Individuální vzdělávací plán – obecná charakteristika
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy
Výpověď daná zaměstnavatelem pedagogickému pracovníkovi, který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách

Poradna

Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Podnapilý rodič
Výuka Aj
Úvazek
Úvazek
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Ukončení předškolního vzdělávání
Platová třída
Výkaz práce
Odměna za očkování
Povinné předškolní vzdělávání
Prodloužení zkušební doby
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole