Když navštívíme dnešní základní školy, v některých vidíme interaktivní tabule, tablety, dokonce výuku robotiky, ale také asistenty, kteří pomáhají žákům, tandemovou výuku nebo třeba děti, které se učí matematiku za využití počítadla, v pracovních činnostech plstí, navštěvují farmáře a učí se stříhat ovce nebo dojit krávy. Děti se rozhodně potřebují ve 21. století učit věci, o kterých se jejich rodičům a prarodičům ani nesnilo. Hlavně vývoj moderních technologií se ubírá mílovými kroky dopředu. Současně ale některé postupy, které se učili už jejich prarodiče, mohou být stále aktuální a není třeba se jich v zájmu pokroku zbavovat. Patří do některé z těchto kategorií známkování?
Patří známkování do škol 21. století?
doc. PhDr.
Lenka
Krejčová
Ph.D.
DYS-centrum® Praha, z. ú., ZŠ Poznávání, s. r. o., katedra psychologie FF UK
Začněme dvěma příběhy. V jedné základní škole vedení před několika lety vytvořilo pozici školního speciálního pedagoga, který zde působí na plný úvazek a skutečně intenzivně se věnuje žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. V tomto školním roce začali pozorovat, že mnohé děti dokážou velmi účinně ve výuce pracovat, když mají k dispozici pomůcky, které jim poskytnou určitou oporu (např. přehled násobilky, přehledy gramatiky, kalkulátor