Konflikt se žákem. Postup pro řešení problémů se žáky

Vydáno:

Roste nejistota, jak se po tak dlouhé izolaci mimo školu budou žáci chovat. Řada z nás se jistě obává, že puberťáci doma ještě více zvlčili a bude velmi těžké s nimi ve škole opět vycházet. Je tedy dobré si zopakovat, jak reagovat ve vyhrocené situaci, kdy nás žák/žákyně tzv. vytočí. Snad všichni známe ty emočně vypjaté chvíle, kdy na nás žáci slovně (nevybíravě, drze, možná vulgárně) zaútočí. Zde samozřejmě záleží na tom, jak moc je projev dítěte tzv. za hranou a jak moc je dotyčný pedagog zkušený a poučený. Pokud se dostaneme do situace, kdy v nás žákova reakce či útok vyvolá vztek nebo pocit bezmoci, je dobré vědět, jak postupovat. Nemusí to být jen ve třídě. Může to být vulgární hláška na ulici, na chodbě apod.

I když jsme skvělí pedagogové, můžeme se do takovésituace někdy dostat. Ať už proto, že děti testují hranice, nebo projevují nějaké hlubší problémy. Jako první naskočí zpravidla pocit překvapení – nevím, co mám dělat. Tento pocit je potřeba si uvědomit a přijmout ho. Následně se musíme rozhodnout, jestli s tím chceme něco dělat, nebo to z určitých důvodů necháme být. Taková situace probíhá ale většinou velmi rychle, zpočátku se nám tedy může stát, že než se rozhodneme pro konkrétní reakci, žák je pryč. Nevadí, stále sek situaci můžeme vrátit a bylo by to jistě vých

Související dokumenty

Pracovní situace

Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Komisionální zkouška žáka střední školy
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Konflikt se žákem. Postup při řešení problémů se žáky
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Schéma posuzování návratu ze zahraničí školami podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Mediální vzdělávání
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Ztráta věci z nezabezpečené skříňky
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků

Poradna

Výuka Aj
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Ukončení předškolního vzdělávání
Žák v zahraničí
Platová třída
Výkaz práce
Odměna za očkování
Povinné předškolní vzdělávání
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Počet žáků ve třídě
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Prodloužení zkušební doby
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období