Jsme učitelským hlasem, který je slyšet

Vydáno:

Za tři roky se Učitelské platformě podařilo vybudovat respektovanou a vlivnou organizaci, která ovlivňuje vznik školské legislativy a vstupuje do veřejného prostoru prostřednictvím médií. O Učitelské platformě jsme si povídali s její předsedkyní Petrou Mazancovou, která je učitelkou na litoměřickém gymnáziu.

Jsme učitelským hlasem, který je slyšet
Mgr.
Petra
Mazancová
Proč je Učitelská platforma potřeba? Potřebují učitelé takovou organizaci?
Učitelé nemají profesní komoru, která by hájila jejich zájmy a definovala standardy. Považujeme za důležité, aby byl učitelský hlas slyšet a aby byli skvělí učitelé, kterých máme v České republice opravdu hodně, vidět. A doufám, že nyní již téměř tři roky práce mluví za nás. Učitelská platforma se stala respektovaným partnerem nejen MŠMT, ale i dalších důležitých aktérů ve vzdělávání. Nestalo by se to bez podpory stovek výborných a inovativních učitelů a učitelek.
V čem se liší Učitelská platforma například od odborů?
Odbory mají svoji pozici jasně definovanou. Hlídají zvyšování platů a také pracovní podmínky učitelů a v tom jsou nezastupitelné. Nechceme a nikdy jsme nechtěli odborům konkurovat, nám jde o celkovou systémovou změnu ve vzdělávání v ČR a o zlepšení postavení učitelů ve společnosti. Proto se aktivně zapojujeme do přípravy vzdělávacích politik a přes média nastolujeme agendu, čímž upozorňujeme veřejnost na závažné problémy ve školství. Školství je pro média vděčné téma a my jsme rádi, že se Učitelská platforma stala jedním z míst, na které se novináři obracejí, když potřebují získat názor z praxe.
Jaká je ochota učitelů se profesně organizovat?
To je otázka na tělo. Náš spolek má za tři roky svého fungování téměř 600 členů. A to bez jakéhokoli náboru nebo nevyžádaného mailingu, kterým bychom spamovali školy. Většina našich členů k nám vstupuje proto, že jim to doporučil kolega nebo kolegyně, popřípadě se jim líbí práce, kterou odvádíme ve skupině Učitelé+, ve které dnes a denně diskutuje již téměř 12 000 učitelů. Skupina poskytuje bezpečné prostředí pro sdílení učitelských radostí a starostí, je poctivě moderovaná a můžete se zde setkat se vzájemnou podporou, kterou si učitelé poskytují. Je to nesmírně nabíjející a já jsem vděčná všem z Učitelské platformy, kteří svou prací existenci takového prostoru umožňují.
Proč bych měla jako učitelka vstoupit do Učitelské platformy?
Protože tím získáte velkou, přátelskou a zkušenou sborovnu, připravenou vám pomoct, když budete potřebovat. Zároveň tu najdete mnoho každodenní inspirace nejen do hodin. Naši členové často popisují obrat, který u nich ve způsobech výuky nastal poté, co objevili společenství inspirativních učitelů. Velmi dobře jim rozumím, protože sama jsem podobnou proměnou prošla. Učitelská platforma měla obrovský vliv na moje pedagogické sebevědomí a s radostí pozoruji, že se to děje i ostatním. Vedle inspirace ale Učitelská platforma nabízí možnost ovlivnit vzdělávací politiky. A to připomínkováním různých legislativních návrhů či přímým vstupem do veřejné diskuse prostřednictvím médií.
Na čem stojí vyjednávací potenciál Učitelské platformy, jak uplatňuje názor svých členů?
Usilujeme o konstruktivní debatu. Nehrajeme si na mediálně atraktivní výkřiky založené převážně na kritice českého školství či jednotlivých osobností. Vnímáme naše vzdělávání s jeho pozitivy a negativy a uvědomujeme si, že náš vzdělávací systém stojí na každém učiteli v každé třídě v naší zemi. A to je něco, co můžeme sami měnit hned, stačí jen trocha snahy a inspirace.
Jsme velmi demokratická organizace, diskutujeme všechna mediální sdělení, která produkujeme, a mnohá z nich vznikají i na základě podnětů naší členské základny. Proto jsme mohli uskutečnit třeba několik online setkání, ve kterých jsme připomínkovali Strategii 2030, na kterých se sešly desítky učitelů, aby přidali své názory, a Učitelská platforma pak odevzdala připomínky jako celek.
Když se nechci podílet na připomínkování školské legislativy či mediální práci, má pro mne Učitelská platforma jako pro učitelku význam?
Jasně že má. Dobrých kolegů, od kterých se můžeme něčemu přiučit, není nikdy dost. V rámci Učitelské platformy se také učíme vzájemně, pořádáme peer to peer semináře, kdy se naši členové dělí zdarma o své dovednosti a expertizu. A učit se od těch, které považujeme za jedny z nejvíce inspirativních kolegů, má něco do sebe. Když vám letošní vítěz Global Teacher Prize Václav Fiala vysvětluje, jak na jejich škole zásadně měnili ŠVP, je to k nezaplacení. Nebo si můžete vypůjčit moji přípravu na hodinu, odučit ji a pak ještě s ostatními sdílet, jak vám to šlo nebo co jste si do toho přimíchali vlastního. Ale pomáháme i v nouzi. Poskytujeme skvělý právní servis členům i ředitelům, od pracovněprávních vztahů po implementaci školské legislativy.
Uvedla jste, že významnou aktivitou Učitelské platformy je i předávání zkušeností a posilování profesionality učitelů. Jak toho chcete v organizaci několika stovek lidí dosáhnout, když učitelů je přes 150 000?
Nemůžeme dosáhnout na všechny učitele, zvlášť na ty, kteří se učit nechtějí či nechtějí sdílet. Podařilo se nám ale vytvořit unikátní prostředí na Facebooku ve skupině Učitelé+. Skupina například sehrála mimořádnou úlohu v době zavřených škol, kdy jsme pomohli tisícům učitelů se zorientovat v nabídce online platforem, ve výběru aplikací pro jejich předmět či třeba v tom, jak žáky v nenadálé situaci hodnotit. Skupinu považujeme i za prostředí, kde dochází ke kultivaci učitelské profese, a to specifickým narativem, který je založený na respektu k dítěti a jeho potřebám.
Významnou loňskou událostí bylo uzavření škol a přechod do distančního vzdělávání. Jak k této výukové transformaci přispěla Učitelská platforma?
Hned od začátku uzavření škol jsme naskočili v neuvěřitelném tempu, a to právě přes facebookovou skupinu Učitelé+. Propojovali jsme učitele, kteří hledali možnosti, jak se se svými žáky spojit, s těmi, kteří to uměli a mohli je to naučit. Sdíleli jsme příklady dobré praxe škol, poskytovali návody, jak může škola na online výuku přejít. Naši členové se účastnili mnoha online debat a pořádali webináře pro ostatní.
Mgr. Petra Mazancová je předsedkyní Učitelské platformy a učitelkou ZSV a anglického jazyka na Gymnáziu Josefa Jungmanna v Litoměřicích.
Rozhovor vedla Naďa Eretová, šéfredaktorka Řízení školy.

Související dokumenty

Pracovní situace

Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzdělávání koordinátorů EV
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Schéma posuzování návratu ze zahraničí školami podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví
Pracovní volno a očkování proti COVID-19
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Cíle profesního učení
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Spolupráce pedagogických pracovníků
Rozvoj pedagogických pracovníků
Komisionální zkouška žáka střední školy
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda

Poradna

Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Podnapilý rodič
Výuka Aj
Úvazek
Úvazek
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Ukončení předškolního vzdělávání
Platová třída
Výkaz práce
Odměna za očkování
Povinné předškolní vzdělávání
Prodloužení zkušební doby
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole