Inspirace z chomutovského Elixíru do hodin fyziky

Vydáno:

Elixír do škol funguje v České republice již sedm let. Fyzikáři se díky němu pravidelně každý měsíc setkávají v regionálních nebo létajících centrech, aby se vzájemně inspirovali, sdíleli příklady dobré praxe a zkoušeli si jednoduché experimenty, které pak přinášejí do svých hodin. Pokusy jsou ideální příležitostí, jak žáky do výuky více zapojit, nechat je řešit problémové úlohy a na fyziku si skutečně „sáhnout“. Pojďme společně nahlédnout do chomutovského centra, jak to celé vypadá v praxi.

Inspirace z chomutovského Elixíru do hodin fyziky
Petra
Prošková
ředitelka Elixíru do škol
Při otevírání nových center jsme se zaměřili na regiony, kde podle šetření ČŠI žáci vykazují v oblasti přírodovědné gramotnosti nejslabší výsledky. Jakou podobu to může mít, ukazuje náš příklad z Chomutovska. Elixír do škol s působením v tomto okrese začal vloni společně s dalšími partnery – Magistrátem města Chomutov a chomutovskou společností PULS. Nové centrum pro učitele fyziky bylo otevřeno v únoru 2019 a kantorům z Chomutova i okolí přineslo možnost si vzájemně vyměňovat zkušenosti a podporovat se při své práci se žáky. Místní učitelé si jeho zřízení chválí, pravidelně je navštěvují a inspiraci přenášejí do své výuky. Po prvním roce se můžeme pochlubit zajímavými příběhy účastníků.
Co centra přinášejí
Učitelé v centru získávají především podporu, metodiku a spolu s tím i prostor si vše vyzkoušet. Klíčovým aspektem je možnost setkávání se stejně naladěnými kolegy. Kromě fyziky se zde probírají i každodenní školní zážitky a díky sdílení v tom „nejsou sami“. I když to může zvenku působit samozřejmě, až banálně, často právě takové obyčejnosti dávají učitelům smysl a jsou pro ně významné profesně i lidsky.
Účastníci si po krátkém čase vytvářejí v centru bezpečné prostředí, panuje zde pohodová atmosféra a učitelé získávají přirozeně jistotu, že mohou učit jinak. Že to takříkajíc jde.
Příklady ze severozápadu
Jedním z příkladů, jak naše centrum pomáhá posouvat výuku fyziky, je zkušenost paní učitelky Jitky Deutscherové ze základní školy v Jirkově. Ta, inspirovaná právě setkáními v rámci Elixíru, pro své žáky pořádá semináře, ale často také vyzkoušené pokusy zařazuje do vlastních hodin. V sedmém ročníku například u dětí zúročila výrobu funkčních vrtulek jakožto mechanických pomůcek. Došlo nejen na demonstraci aerodynamiky a vlastností principů létání. Žáci byli z výroby nadšení a mimo druhý stupeň si podobným způsobem brzy ozvláštní výuku i děti na stupni prvním.
Závody robotů
Žáci z Klášterce nad Ohří si zase díky centru Elixíru vyzkoušeli konstrukci jednoduchých mechanických „robotů“. Autíčka na gumy byla ale jenom začátkem – v jiné škole se dokonce uskutečnily mezi podobnými pohyblivými výtvory dětí závody. Z dalších pokusů se osvědčily kaleidoskopy a periskopy, ilustrující principy optiky, anebo klasická demonstrace difuze na čaji.
Dalším pozoruhodným příkladem je realizace jednoduché fyzikální úlohy pod vedením fyzikářky Jiřiny Ovčarové na ZŠ a MŠ Strupčice. Zdánlivě obyčejné zadání, spočívající ve při dvou kuřat o žížalu, o kterou se přetahují maximální silou 1,5 N, se stalo pojítkem hodin fyziky a výtvarné výchovy. Problémový úkol se tak dočkal praktické demonstrace pomocí divadla se siloměry, které nakonec přesvědčilo děti o principu vyrovnání sil.
Dalo by se namítnout, že z jednoho roku fungování je příliš brzy soudit, nakolik může inovace výuky přispět celkové kvalitě vzdělávání. Zda ze škol ve Strupčicích a Jirkově vyjde statisticky významnější počet budoucích odborníků, zatím skutečně můžeme jen těžko odhadovat. Je však zřejmé, že již nyní se žáci těchto paní učitelek v hodinách fyziky rozhodně nenudí a pedagožky jejich práce mnohem více baví.
Chomutovské centrum se stalo zdatným partnerem centra v Teplicích. To je v provozu již sedmým rokem. Obě centra pod vedením Květy Kolářové, učitelky fyziky a matematiky na ZŠ Buzulucká v Teplicích, vytvářejí prostor pro všechny fyzikáře v regionu.
Poločas rozpadu čočky
Hravější experimenty nejsou jenom tématem pro nižší ročníky, ale mohou zaujmout i deváťáky. Právě ti si rovněž na jirkovské škole vyzkoušeli principy pro mnohé příliš abstraktního jevu poločasu rozpadu. Nebyly k tomu přitom potřeba investice do radioaktivních pomůcek, postačilo opakované a měnící se počítání označených zrníček čočky. Ta posloužila v roli atomárních jader. Úloha sama se nejenom stala optimální ilustrací k výuce, ale dodala tvář i často složitě popisovaným jevům částicové fyziky.
Ze své zkušenosti víme, že podobná centra mohou fungovat po dlouhé časové období, kdy se jejich efekt prohlubuje, víme, že pomáhají pedagogům i studentům. Na severozápadě Čech jsme si opět ověřili, že pokud nabídneme učitelům smysluplného pomocníka s kvalitním obsahem, setká se taková iniciativa se zájmem nejen na straně kantorů, ale i u zřizovatele a podnikatelů. Čím více učitelů postupně získává pozitivní zkušenost s centry, tím více jejich kolegů jimi může být nakonec ovlivněno a tím více žáků se může těšit na zábavnější a užitečnější výuku.
Pokud máte zájem se do Elixíru zapojit jako účastník nebo chcete sdílet s ostatními kolegy vlastní náměty do výuky, neváhejte navštívit nejbližší centrum Elixíru ve vašem regionu. Více o našich centrech můžete zjistit na www.elixirdoskol.cz.

Související dokumenty

Pracovní situace

Mediální vzdělávání
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program - metodické materiály
Revize RVP
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Strategické řízení a plánování v digitální škole
Bílá kniha
Přehled hlavních strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015

Poradna

Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Výuka Aj
Přestup žáka cizince
Postup školy v případě, že přijatá žákyně se neúčastnila vzdělávání a zákonný zástupce nekomunikuje
Změna druhého cizího jazyka
Podpůrná opatření od 1. 1. 2026