Záznam o činnostech zpracování a provoz kamerových systémů ve školách

Následující článek navazuje na text vydaný v časopise Řízení školy a jeho cílem je na příkladu provozování kamerového systému se záznamem ukázat, jak může vypadat záznam o činnostech zpracování osobních údajů podle obecného nařízení o ochraně osobních údajů (dále jen „GDPR“).

Záznam o činnostech zpracování a provoz kamerových systémů ve školách
Mgr.
Alice
Frýbová,
právnička společnosti Holubová advokáti, s. r. o.
RNDr. Ing.
Eva
Urbanová,
lektorka, PedF UK
GDPR stanovuje minimální rozsah údajů, které musejí záznamy o činnostech zpracování obsahovat. Jedná se o (i) kontaktní údaje správce osobních údajů, (ii) údaje o pověřenci pro ochranu osobních údajů, (iii) účel zpracování osobních údajů, (iv) popis činnosti zpracování, (v) kategorie subjektů údajů dotčených předmětným zpracováním, (vi) kategorie příjemců, kterým budou nebo byly osobní údaje sděleny nebo jinak zpřístupněny, (vii) údaj o tom, zda jsou osobní údaje předávány do třetích zemí nebo mezinárodní organizaci, (viii) plánovaná lhůta pro výmaz osobních údajů a (ix) obecný popis technických a organizačních bezpečnostních opatření.
Níže uvedený příklad představuje modelovou situaci, kdy škola provozuje kamerový systém. Jedná se o smyšlený příklad. Záznam o činnostech zpracování se bude lišit v každé škole a bude záležet zejména na poloze kamer a době uchování záznamu z kamerového systému.
Upozorňujeme, že GDPR nespecifikuje, jaká přesná formulace je třeba, proto i jiné formulace záznamů budou v souladu s požadavky GDPR.
-
Kontaktní údaje správce osobních údajů: Střední škola ABC se sídlem Sídelní 1, Praha 3, IČO: 000 000, datová schránka: abcd11, tel.: 000000 000, www.skola_abc.cz, abc@skola.cz.
-
Údaje o pověřenci pro ochranu osobních údajů: Jan Pověřený, povereny@poverenec.cz, tel.: 000 000 000, k zastižení PO-PÁ 9:00-12:00.
-
Účel zpracování osobních údajů: ochrana majetku školy, zajištění bezpečnosti a zdraví žáků.
-
Popis činnosti zpracování: provozování jedné kamery snímající prostor před vchodem do areálu školy.
-
Kategorie subjektů údajů dotčených předmětným zpracováním: žáci, zaměstnanci, osoby přicházející do areálu školy.
-
Popis kategorií osobních údajů: videozáznam - podobizna, údaj o poloze v určitém čase.
-
Kategorie příjemců, kterým budou nebo byly osobní údaje sděleny nebo jinak zpřístupněny:
-
ve škole: ředitel, školník;
-
mimo školu: nepředává se.
-
Předávání osobních údajů do třetích zemí nebo mezinárodní organizaci: neprobíhá.
-
Plánovaná lhůta pro výmaz osobních údajů: tři dny.
-
Obecný popis technických a organizačních bezpečnostních opatření: záznamy jsou uloženy na serveru školy, který se nachází v uzamčené místnosti.
Na tomto místě stojí za to ujasnit, že školy nebudou vést záznamy o činnostech zpracování pro kamerové systémy, které instalovala a provozuje ať už obecní policie, nebo Policie ČR. V této situaci nejsou totiž ani správci, ani zpracovateli osobních údajů.
Na závěr upozorňujeme, že lhůta pro výmaz osobních údajů by při běžném provozu systému neměla přesáhnout délku několika dnů s přihlédnutím k možným odchylkám jednotlivých videozáznamů pořizovaných například během prázdnin.

Související dokumenty

Pracovní situace

Přístupnost školního webu podle litery zákona
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Způsob poskytování poradenských služeb školským poradenským zařízením
Duben 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Květen 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
2022/2023: Plán činnosti střední školy v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnost školní družiny a školního klubu v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnosti školní jídelny v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnost základní umělecké školy v 1. pololetí školního roku
Květen 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Duben 2021:Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Činnost školní družiny a školního klubu v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Červen 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Novela vyhlášky o školním stravování
Informace k mimořádnému opatření Ministerstva zdravotnictví k provozu škol od 1. do 10. září 2021 v souvislosti s pandemií covid-19
Co dělat, když škole nepřijde zboží, které si objednala?
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Poradna

Intervence
Platová třída 13
Sloučení škol
Volby do školské rady
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Přímá vyučovací povinnost
Přespočetné hodiny
Školní klub
Zřizovatel
Výkaz práce
Začátek vyučování
Náhrada mzdy
Pracovní smlouva
Výpověď
Povinné předškolní vzdělávání
Soukromá škola - stravování
Odvolání
Šablony
Ochrana osobních údajů
Příplatek