Spolupráce a komunikace s rodiči v mateřské škole

Vydáno: 13 minut čtení

Pedagogové a rodiče jsou partnery při výchově a vzdělávání dětí a jejich součinnost má pozitivní vliv na dítě a přispívá k jeho zdárnému rozvoji. K tomu, abychom této efektivní součinnosti dosáhli, je nutné nejen vytvořit, ale také dále neustále udržovat kvalitní a vstřícnou spolupráci a komunikaci učitelů s rodiči v rámci vzdělávání dětí v mateřské škole.

Spolupráce a komunikace s rodiči v mateřské škole
Mgr.
Miroslava
Strakatá
ředitelka MŠ Slunečnice Maršovice, lektorka DVPP
Mateřská škola je jediným druhem škol, kde se potkávají učitelé s rodiči denně, zpravidla při ranním předáváním dětí a poté při jejich vyzvedávání z mateřské školy. Je to tedy ideální příležitost k navazování kontaktu a následné spolupráci. Je důležité nejen kontakt s rodiči navázat, ale spolupráci také smysluplně udržovat. Dítě dochází do mateřské školy většinou tři roky, každý rok se přijímají nové děti a odcházejí děti předškolní. Skupina rodičů se tedy v relativně krátkém časovém období proměňuje. Je to velmi náročný, dynamický a nikdy nekončící proces.
Kvalita vztahů pedagogů s rodiči vychází do značné míry z kvality vztahů zaměstnanců mateřské školy, což se odráží na klimatu každé školy. Pokud rodiče cítí příjemnou atmosféru, vnímají kvalitní kulturu školy, profesionalitu pedagogů a vlídný přístup všech zaměstnanců školy k sobě navzájem a směrem k rodičům, obvykle se naladí na stejnou vlnu, čímž se vzájemná spolupráce podpoří a zdárně rozvíjí.
Pravidla pro vzájemnou spolupráci
K tomu, aby jakákoliv spolupráce dobře fungovala, je dobré vytvořit pravidla závazná pro všechny spolupracující strany. Ve školách (nejen mateřských) jsou tato pravidla podpořena legislativou. Jeden z důležitých dokumentů je
školní řád
, který svým obsahem vychází především ze zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon, a vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání. Jsou v něm mimo jiné zanesena práva a povinnosti dětí a jejich zákonných zástupců, stejně jako práva a povinnosti pedagogických pracovníků a pravidla vzájemných vztahů v mateřské škole. Školní řád je závazný pro zákonné zástupce, pro pedagogy a další zaměstnance školy.
Dalším podporujícím legislativním dokumentem je
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
, zejména kapitola: Podmínky předšk

Související dokumenty

Pracovní situace

Kdy nejpozději musí škola oznámit zákonným zástupcům místo a čas konání školní akce?
Základní stavební prvky komunikace s rodiči
Komunikační strategie školy - šablony
Informování zákonného zástupce o povinnosti předškolního vzdělávání dítěte a možných způsobech jejího plnění
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Nesouhlas zákonného zástupce žáka s nošením roušek
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Zákonný zástupce
Doporučení MŠMT pro mateřské školy k problematice pozdního vyzvedávání dítěte z mateřské školy po ukončení provozu
Vztah rodičů a školy pohledem práva
Spolupráce rodiny a školy
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Odvolací řízení, přezkumné řízení, správní žaloba při nesouladu rodičů ohledně vzdělávání dítěte
Trestný čin pomluvy spáchaný rodičem
Videokonference pro komunikaci školy na dálku
Manuál krizové komunikace
Právo na informace o dítěti partnera (nevlastním dítěti)
ČSSZ: Informace pro rodiče a školská (obdobná) zařízení
Volba ZŠ a postup v případě neshody rodičů

Poradna

Podání léku dítěti s epilepsií
Lesní školka
Odpovědnost
Poskytnutí informací třetí osobě

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

Vyhlášky

14/2005 Sb. o předškolním vzdělávání