Proč v komunikaci s dětmi používat popisný jazyk?

Vydáno: 11 minut čtení

Tématu pozitivního klimatu třídy a podpory žádoucího chování dětí jsme se v předchozím článku věnovali z pohledu hlavních principů metodiky Dobrý začátek ® – pozitivního nastavení, pozitivní pozornosti a proaktivního přístupu pedagoga. Tentokrát se zaměříme na popisný jazyk, který jde s výše zmíněnými principy ruku v ruce, a jež je významným a užitečným nástrojem v komunikaci s dětmi. Popisný jazyk, jakožto neutrální a nehodnotící způsob komunikace, pomáhá rozvíjet jejich poznání, jazykové dovednosti, kreativitu i vztahy s ostatními.

Proč v komunikaci s dětmi používat popisný jazyk?
Elge
Havrdová
Ph.D.
garantka metodiky Dobrý začátek, Schola Empirica, z. s.
Mgr.
Kateřina
Michalová
metodička pro MŠ, Schola Empirica, z. s.
Zamysleli jste se někdy nad tím, jak s dítětem nejčastěji komunikujete? Často se dospělým zdá přirozené vstupovat do kontaktu s dítětem otázkami, například: „Co tady děláš? S čím si to hraješ?“ Otázky však mohou dítě zaskočit, dítě může mít pocit, že je testováno, a může se bát, že udělá v odpovědi chybu. A někdy je možná úplně zbytečné se ptát…
V Dobrém začátku podporujeme pedagogy v komunikaci s dětmi prostřednictvím
popisného jazyka
,
tedy v komentování toho, co učitel vidí, slyší, cítí.
Popisný jazyk jako bezpečná forma komunikace s dítětem
Představme si následující situaci očima dítěte: to sedí u stolu a maluje, je zaujato svou činností, pracuje svým způsobem a tempem. Náhle k němu přistoup

Související dokumenty

Pracovní situace

Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Činnost mateřské školy v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Plány činnosti - srpen 2021
Novela vyhlášky o školním stravování
Děti s odlišným mateřským jazykem a děti-cizinci v mateřské škole
Povinné předškolní vzdělávání
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Vliv statistického výkaznictví na financování veřejné školy
Dopady povinného předškolního vzdělávání
Reforma financování - základní školy, mateřské školy
Reforma financování - vliv na rozpočet základní a mateřské školy
Správní řízení v mateřské škole – právní předpisy, informace, sdělení, judikatura
Přijímání k předškolnímu vzdělávání
Přijímání k předškolnímu vzdělávání v mateřské škole dle § 16 odst. 9 školského zákona
Ukončení předškolního vzdělávání
Ukončení individuálního vzdělávání dítěte
Prominutí, snížení úplaty za předškolní vzdělávání
Správní řízení ve druhém stupni
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Školní řád MŠ - směrnice a komentář

Poradna

Povinnost plnění spotřebního koše v soukromé MŠ, pokud nepobíráme dotace na stravu
Nerovnoměrně rozvržená pracovní doba v MŠ
Zdravotní průkaz
Lesní školka
Provoz MŠ
Sloučení škol
Zápis do MŠ
Předpoklad odborné kvalifikace pro pedagogickou činnost
Přijímací řízení - předčasné podávání žádostí
Počet dětí ve třídě MŠ II
Počet dětí ve třídě
Přijetí dítěte zaměstnance do MŠ
Přímá pedagogická činnost
Potvrzení o zdravotní způsobilosti od lékaře
Osobní příplatek
Kvalifikace
Ukončení předškolního vzdělávání
Doplňková činnost
Dietní stravování
Povinné předškolní vzdělávání