Proč v komunikaci s dětmi používat popisný jazyk?

Vydáno: 11 minut čtení

Tématu pozitivního klimatu třídy a podpory žádoucího chování dětí jsme se v předchozím článku věnovali z pohledu hlavních principů metodiky Dobrý začátek ® – pozitivního nastavení, pozitivní pozornosti a proaktivního přístupu pedagoga. Tentokrát se zaměříme na popisný jazyk, který jde s výše zmíněnými principy ruku v ruce, a jež je významným a užitečným nástrojem v komunikaci s dětmi. Popisný jazyk, jakožto neutrální a nehodnotící způsob komunikace, pomáhá rozvíjet jejich poznání, jazykové dovednosti, kreativitu i vztahy s ostatními.

Proč v komunikaci s dětmi používat popisný jazyk?
Elge
Havrdová
Ph.D.
garantka metodiky Dobrý začátek, Schola Empirica, z. s.
Mgr.
Kateřina
Michalová
metodička pro MŠ, Schola Empirica, z. s.
Zamysleli jste se někdy nad tím, jak s dítětem nejčastěji komunikujete? Často se dospělým zdá přirozené vstupovat do kontaktu s dítětem otázkami, například: „Co tady děláš? S čím si to hraješ?“ Otázky však mohou dítě zaskočit, dítě může mít pocit, že je testováno, a může se bát, že udělá v odpovědi chybu. A někdy je možná úplně zbytečné se ptát…
V Dobrém začátku podporujeme pedagogy v komunikaci s dětmi prostřednictvím
popisného jazyka
,
tedy v komentování toho, co učitel vidí, slyší, cítí.
Popisný jazyk jako bezpečná forma komunikace s dítětem
Představme si následující situaci očima dítěte: to sedí u stolu a maluje, je zaujato svou činností, pracuje svým způsobem a tempem. Náhle k němu přistoup

Související dokumenty

Pracovní situace

Podmínky požární ochrany v objektech mateřské školy
Zvyšování psychické odolnosti učitelek MŠ
Vliv statistického výkaznictví na financování veřejné školy
Dopady povinného předškolního vzdělávání
Reforma financování - základní školy, mateřské školy
Reforma financování - vliv na rozpočet základní a mateřské školy
Poradna: Úplata za předškolní vzdělávání v době uzavření MŠ
Mimořádná opatření a úplata za předškolní vzdělávání v mateřské škole
Mimořádná opatření a úplata za předškolní vzdělávání v mateřské škole
Odpovědnost mateřských škol po 1. 6. 2020
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Návrat dítěte do MŠ po nemoci
Neočkované dítě v mateřské škole
Dohled v předškolním vzdělávání
Zkušební pobyt dítěte při přijetí do mateřské školy
Doporučení MŠMT pro mateřské školy k problematice pozdního vyzvedávání dítěte z mateřské školy po ukončení provozu
Některé problémy spojené s pořádáním „školky v přírodě“
Šablony od A do Z
Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
První kroky při vymáhání dlužného školného

Poradna

Nerovnoměrně rozvržená pracovní doba v MŠ
Ochranné pomůcky učitelky MŠ při stravování
Školení hygienického minima
Akce v mateřské škole přes noc
Vzdělávání předškoláků mimo MŠ
Předškolák a očkování
Pedagogické koncepce
Směrnice
Dobrovolnická práce
Jmenování ředitelky
Vychovatelka ŠD
Ukončení pracovního poměru
Míra vzdělávací povinnosti
Zdravotní průkaz
Lesní školka
Provoz MŠ
Sloučení škol
Zápis do MŠ
Předpoklad odborné kvalifikace pro pedagogickou činnost
Přijímací řízení - předčasné podávání žádostí