Mateřské školy v době pandemie a nejčastější stížnosti v praxi ombudsmana

Vydáno:

 

Mateřské školy v době pandemie a nejčastější stížnosti v praxi ombudsmana
Mgr. Bc.
Lucie
Obrovská
Ph.D.
právnička Kanceláře veřejného ochránce práv
Školský systém čelí dopadům pandemie koronaviru už rok. Kdo působíme v jakékoliv profesní pozici ve školství, víme, jak zásadní dopad mohou mít na české děti i české žáky restrikce zavedené v boji proti COVID-19. Přitom nejen děti a žáci, ale také rodiče suplující částečně učitele, a v neposlední řadě pedagogové se potýkají s dřív naprosto nepředstavitelnou situací. Jestliže autorka tohoto článku přednášela dosud téma právních nástrojů k vymáhání povinného docházení do školy, dnes čelí dotazům, jak „obejít“ zákaz vzdělávání nebo předškolní přípravy přímo ve škole nebo školce. Jestliže někteří rodiče brojí proti zavření škol, jiná část z nich naopak úzkostlivě hájí vzdělávání distanční formou. Protože předškolní vzdělávání skýtá některé své specifické otázky, zaměříme následující text právě na ně.
Úvod
Nouzový stav vyhlášený na jaře a na podzim roku 2020 přinesl celou řadu právních otázek a souvisejících stížností ombudsmanovi. Mimo jiné oblasti života mají změny přijaté kvůli pandemii také zásadní dopad na vzdělávání a výchovu naprosté většiny českých dětí a žáků. Odraz tohoto stavu ve školské legislativě představuje zejména novela školského zákona1), zavádějící povinnou distanční výuku, ale v důsledku vznikají i další problémy a otázky.
Autorka2), působící jako právnička v Kanceláři veřejného ochránce práv, přiblíží v následujícím textu, které související otázky se objevují u ombudsmana v souvislosti s provozem a vzděláváním v mateřských škol

Související dokumenty

Pracovní situace

Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Vzdělávání koordinátorů EV
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v MŠ
Porady v mateřské škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Novela vyhlášky o školním stravování
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Rovný přístup k předškolnímu vzdělávání - Doporučení veřejné ochránkyně práv
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Školní stravování „předškoláka“ – vymáhání úhrady a prominutí dluhu
Poskytování dietního stravování v MŠ
Mediální vzdělávání
Zvyšování psychické odolnosti učitelek MŠ

Poradna

Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Sloučení škol
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Přespočetné hodiny
Ukončení předškolního vzdělávání
Platová třída
Směrnice
Jmenování ředitelky
Vychovatelka ŠD
Míra vzdělávací povinnosti
Povinnost plnění spotřebního koše v soukromé MŠ, pokud nepobíráme dotace na stravu
Nerovnoměrně rozvržená pracovní doba v MŠ
Intervence
Zdravotní průkaz
Lesní školka
Provoz MŠ
Platová třída 13
Volby do školské rady
Zápis do MŠ