Přináším další téma, které rezonuje nejen v dětských skupinách, ale i v mateřských školách, jež pracují s dětmi do tří let. Diagnostika v dětských skupinách bývá často spojována s hodnocením a kategorizací dětí, a to většinou optikou dětí starších tří let. Tím, že nemáme kurikulum pro děti do tří let, se v praxi často zjednodušují kompetence a výstupy podle RVP PV.
Diagnostika dětí do tří let v dětských skupinách: nástroj porozumění a podpory, nebo škatulkování?
Mgr. et Mgr.
Lucie
Grůzová
Ph.D.
Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, katedra primární
Současný pedagogický přístup (Kratochvílová et al., 2015, Bednářová et al., 2022) však nabízí jinou perspektivu – diagnostiku jako nástroj porozumění dítěti, podpory a rozvoje. V kontextu rané péče a výchovy je klíčové vidět v dítěti jeho potenciál, nikoli problém.
Účel diagnostiky?
Diagnostika by měla sloužit především k individualizaci péče a výchovy. Jejím cílem není dítě hodnotit, ale porozumět jeho potřebám, silným stránkám a vývojovým specifikům. A na tom stavět přizpůsobení prostředí, přípravu aktivit a hlavně interakce a komunikaci s dítětem tak, aby dítě mohlo zažívat úspěch a bezpečí. Diagnostika se tak stává kompasem, který pedagogovi pomáhá připravovat každodenní práci, vyhodnocovat ji a orientovat se. Diagnostiku si také můžeme představit jako mapu, kam z