Vývojová dysfázie jako neurovývojová porucha je charakterizovaná přetrvávajícími obtížemi v osvojování si jazykových schopností a užívání jazyka v důsledku deficitů v produkci či v porozumění řeči. Tyto obtíže způsobují významná omezení ve schopnosti jedince komunikovat, jsou překážkou v učení i při vytváření sociálních a později profesních vztahů (Doležalová a Chotěborová, 2021). Proto je nutné žákům s vývojovou dysfázií poskytnout dostatečnou podporu i na II. stupni základní školy.
Žák s vývojovou dysfázií na II. stupni základní školy
Mgr. et Mgr.
Markéta
Krčmářová
učitelka II. stupně, speciální pedagožka, výchovná poradkyně
Při vzdělávání žáka s vývojovou dysfázií na II. stupni ZŠ není možné vycházet z předpokladu, že obtíže tohoto žáka, který prošel I. stupněm, jsou již plně kompenzovány a řeč i porozumění nevyžadují podporu. U žáků s vývojovou dysfázií na druhém stupni ZŠ se setkáváme s přetrvávajícími obtížemi v hloubkové struktuře řeči. Objevují se dysgramatismy – nesprávné koncovky slov, chybějící či nesprávné předpony či přípony, chybné užití zájmena či předložky apod. Dále se projevují d