Jsme standardní ZŠ. Ve 3. třídě budeme mít od září 2017 celkem 24 žáků. V této třídě jsou ovšem dva žáci s přiznaným podpůrným opatřením 3. stupně a oba mají (dle doporučení PPP) asistentku. Je nutné tuto třídu dělit při výuce cizího jazyka (angličtiny) na dvě skupiny? V případě, že ano, je možné žádat zřizovatele o výjimku o navýšení maximálního počtu žáků, aby nemuselo dojít k dělení na dvě skupiny cizího jazyka? V případě, že k dělení bude muset dojít, resp. dojde, a to právě z důvodu dvou žáků s podpůrným opatřením 3. stupně, lze někde (kde?) žádat o navýšení finančních prostředků na tři hodiny úvazku navíc?
Nejvyšší počet žáků ve třídě
PhDr. Mgr.
Jiří
Valenta
SOUVISEJÍCÍ PŘEDPISY:
-
§ 23 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
-
§ 4 a 5 vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky
ODPOVĚĎ:
Počet žáků ve skupině pro cizí jazyky nemá žádnou souvislost s přiznáním podpůrných opatření žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Podle ustanovení § 4 odst. 7 vyhlášky č. 48/2005 Sb. se v případě přiznání podpůrného opatření 4. a 5. stupně (a 3. stupně v případě mentálního postižení) povinně snižuje nejvyšší počet žáků třídy (tedy 30 žáků), a to o dva za každého žáka s tímto podpůrným opatřením. Souvislost s počtem žáků ve skupině pro cizí jazyky, jak jej stanoví § 5 odst. 5 vyhlášky č. 48/2005 Sb., tu není žádná.
Jestliže tedy bude mít třída 24 žáků, což je počet přesně odpovídající nejvyššímu počtu žáků ve skupině pro cizí jazyky, není žádný důvod k dělení této třídy na skupiny pro výuku cizího jazyka.