Děti spolu: kreslené příběhy pro rozvoj sociálních
dovedností
Mgr. MgA.
Magdalena
Bořkovcová
ilustrátorka literatury pro děti a školní speciální pedagožka
Pracujete se žáky mladšího školního věku s problémovým chováním? Chybí vám při diagnostice a
intervenci kvalitní materiál, který by vám pomohl nahlédnout do způsobu, jak žák vnímá a
interpretuje svět kolem sebe? Nakladatelství Pasparta vydalo kreslené příběhy pro rozvoj sociálních
dovedností „Děti spolu“. Tento článek má za cíl pomůcku představit odborné veřejnosti a přispět k
jejímu využívání v praxi.
Pracovní listy „Děti spolu“ vznikly jako součást mé diplomové práce na katedře speciální
pedagogiky Pedagogické fakulty UK. Díky podpoře PhDr. Lenky Felcmanové, Ph.D., a Mgr. Olgy Neřoldové
jsou tyto materiály od podzimu 2019 dostupné také těm, kterým byly určeny, tedy zejména pedagogickým
pracovníkům, psychologům a rodičům. Odborníkům práce s vydanými materiály zprostředkovává informace
o způsobu, jakým dítě vnímá a interpretuje svět kolem sebe. Všem, kdo s dětmi pracují, poskytuje
publikace „odrazový můstek“ pro rozhovory o mezilidských vztazích a o způsobech, jak předcházet
vzájemným sporům, případně jak konflikty řešit.
Metoda „Děti spolu“ vznikla jako reakce na nedostatek podobných materiálů během mé praxe
školního speciálního pedagoga na běžné základní škole. Je určena pro individuální práci se žákem
nebo pro práci s dvou- až devítičlennou skupinou. Vychází z Feuersteinovy metody instrumentálního
obohacování, je ale některými svými rysy specifická. Čtyři obrázky na každém listě představují vždy
jeden příběh, ve kterém je zobrazena konfliktní situace z každodenního života dětí ve školním
prostředí. Každý list je určen k rozstříhání na čtyři oboustranné samostatné karty. Během přibližně
dvacetiminutové lekce lektor postupně předkládá dětem čtyři karty příběhu a specifickým způsobem
moderuje diskusi, která se nad obrazovým materiálem rozvíjí. Témata pracovních listů vzešla přímo od
vyučujících, kteří se s podobnými situacemi ve svých třídách setkávají. Jedná se o pět oblastí:
posměch, střet zájmů, vyrušování, prohra a přiznání. Každé téma je zpracované ve dvou příbězích a je
na kartách označeno vlastním symbolem. V příbězích vystupují většinou pouze děti a kromě jednoho
příběhu v nich nenajdeme intervenci ze strany autority. Některé postavy prožívají negativní emoce,
všechny příběhy ale končí alespoň zčásti pozitivně.
V metodice je popsán doporučený postup práce, obvyklý způsob
interpretace
obrázkových
příběhů a doporučené otázky, které je možné klást dětem, aby nepřehlédly při práci s obrázky některé
detaily, které jsou pro příběh významné. Návod obsahuje také návrhy, jakými dalšími způsoby je možné
pracovní listy využívat. Po dobré rozvaze není problém využít materiál kreativním způsobem. Vždy je
však potřeba dbát zásad, které by měly přispívat k rozvoji sociálního porozumění, k rozvoji empatie
dětí a k udržení bezpečného prostředí v průběhu lekce. Lektor by měl získat informovaný souhlas
rodičů s tím, že metodu aplikuje, a měl by si s dětmi promluvit o tom, jakým způsobem bude nakládat
s informacemi, které mu při lekcích sdělí.Obvyklý průběh lekce má pevnou strukturu několika po sobě jdoucích kroků. Nejprve děti
popisují, co na obrázku vidí. Dále se snaží do postav vcítit a posoudit, jaké emoce postavy
prožívají. V každém příběhu jsou dvě až čtyři komiksové bubliny, které děti společně vyplňují.
Lektor využívá neshod dětí během práce s listy k tomu, aby je naučil spolupracovat a osvojovat si
demokratické principy (hlasování, losování, argumentace, kompromis…). Dříve než je odhalena další
karta, snaží se děti odhadnout, jak by příběh mohl dále pokračovat, a dávají postavám svá
doporučení, jak by se měly zachovat. V závěru každé lekce dostávají děti prostor, aby se zamyslely
nad tím, zda něco podobného samy zažily. I zde působí lektor především jako moderátor. Děti se snaží
poradit kamarádům, jak by se mohli v popsané situaci příště zachovat, a poskytují si vzájemnou
zpětnou vazbu a podporu. Děti mladšího školního věku, kterým je metoda určena, se tohoto sdílení
zpravidla rády aktivně účastní. Záleží pak jen na lektorovi a na jeho cílech, aby sám posoudil,
kolik času chce diskusi s dětmi věnovat. Samozřejmou součástí práce s touto metodou by měla být
společná závěrečná reflexe.
Práce s pracovními listy „Děti spolu“ mi pomohla lépe porozumět tomu, jak konkrétní děti o
okolním světě uvažují, jaké mohou být jejich specifické potřeby a jaká podpůrná opatření by jim
mohla ve školním prostředí pomoci.
Materiál „Děti spolu“ má v rukou odborných poradenských pracovníků kromě intervenčního
využití i určitý diagnostický potenciál. Při práci je cenné pozorovat chování dětí, jejich schopnost
seberegulace, jejich postavení ve skupině a řečová specifika. Je dobré všímat si, jakým způsobem
děti popisují postavy v příběhu, o jakých emocích postav hovoří a které emoce naopak nikdy
nezmiňují. Může nás zajímat, jakým způsobem děti interpretují to, co se v příbězích odehrává, a
nakolik se jejich
interpretace
liší od běžné interpretace
vrstevníků. Pro odborníka může být
zajímavé také zaměřit se na to, jaké chování dítě považuje za správné, jaké postupy postavám
doporučuje a jaké faktory ho při řešení virtuálních a reálných konfliktů ovlivňují. Všechny tyto
informace v rukou odborníka mohou přispět k hlubšímu poznání dítěte.Když se se žáky nad obrázkovými příběhy setkáváme, obvykle se nevěnujeme pouze této
aktivitě, ale střídáme aktivity podle toho, jak se dětem daří udržet u materiálu pozornost. Často
děti žádám o zpětnou vazbu ohledně společných aktivit. Ne všechny pochopitelně hodnotí práci s
příběhy jen pozitivně. U dětí, kterým na naší práci něco nevyhovuje, zkouším změnit postup práce.
Pokud je žák spíše uzavřený, zařazuji například na závěr lekce místo sdílení zkušeností kresbu
pátého okénka komiksu. Pokud je skupina hodně živá, zařazuji na závěr relaxaci nebo dramatizaci.
Další možností je předložit dětem karty příběhu náhodně pomíchané a dát jim za úkol seřadit je podle
vlastní fantazie. Nad takto vzniklou sérií obrázků si pak s dětmi dále povídáme.
Ukázalo se, že některé děti si práci s příběhy skutečně užívají. Je to patrné také z
jejich aktivního zapojení a kladení otázek. Jejich zájem o diskusi o předkládaných tématech je často
takový, že může být obtížné téma včas uzavřít a společně práci reflektovat. Děti se při společných
diskusích umějí vzájemně podpořit a vedou téměř samostatně debaty na úrovni, kterou bychom jim někdy
my dospělí mohli závidět. Vnímám také, že pro některé děti (zvláště pro děti s tzv. problémovým
chováním) má velký význam už samotný fakt, že s nimi někdo ze světa dospělých mluví o tom, jak na
některé situace nahlížejí, a zajímá se o jejich vlastní názory.
Přála bych si, aby vydaný soubor posloužil dětem a všem, kdo s nimi pracují.