Správní řízení v důsledku změny výkladu školského zákona

Vydáno:

Cílem následujícího článku je stručně shrnout důležité momenty správního řízení v souvislosti s tím, že na začátku září jsou žáci např. přijímáni k zájmovému vzdělávání ve školní družině, ke školnímu stravování ve školní jídelně nebo je jim povolován přestup z jedné střední školy na jinou střední školu. Často se jedná o případy, které nelze podřadit pod ustanovení § 165 odst. 2 školského zákona.

Správní řízení v důsledku změny výkladu školského zákona
Mgr. et PhDr.
Monika
Puškinová
Ph. D.
specialista na školskou problematiku
Článek vychází z výkladu školského zákona obsaženého v rozsudcích Nejvyššího správního soudu1) a zaměřuje se na rozbor následujících otázek:
 
Kdy veřejná i neveřejná škola (školské zařízení) rozhoduje ve správním řízení?
 
Jaké ustanovení školského zákona ji opravňuje k rozhodnutí ve správním řízení?
 
Musí škola (školské zařízení) vždy vydat písemné rozhodnutí?
 
Kdo je odvolacím orgánem, jestliže škola (školské zařízení) rozhoduje dle § 164 odst. 1 písm. a) školského zákona?
Kdy veřejná i neveřejná škola rozhoduje ve správním řízení?
Již v subtitulku je obsaženo stanovisko Nejvyššího správního soudu, podle kterého
 
je správním orgánem přímo právnická osoba vykonávající činnost školy nebo školského zařízení a ředitel školy je tzv. vykonavatelem státní správy, tj. je fyzickou osobou, která jménem správního orgánu jedná,
 
správní řád se použije na rozhodování o subjektivních veřejných právech bez ohledu na druh zřizovatele školy.
Pro ředitele škol a školských zařízení je však zřejmě nejzásadnější, že z judikatury Nejvyššího správního soudu dále plyne, že výčet případů rozhodování v oblasti státní správy obsažený v § 165 odst. 2 školského zákona je pouze demonstrativní. Jinak řečeno, ve správním řízení se rozhoduje vždy, pokud se rozhoduje o právech a povinnostech druhých a toto rozhodování má mocenský charakter (např. o povolení odkladu povinné školní docházky, o povolení přestupu z jedné střední školy na jinou střední školu, o přijetí k zájmovému vzdělávání ve školní družině, o poskytování školního stravování ve školní jídelně).
Které ustanovení školského zákona školu opravňuje rozhodovat ve správním řízení?
Jak již bylo řečeno, ustanovení § 165 odst. 2 školského zákona obsahuje určitý výčet případů rozhodování v oblasti státní správy. Pokud škola nebo školské zařízení bude svým ředitelem ve správním řízení rozhodovat např. o snížení úhrady za školní stravování nebo o přijetí žáka k zájmovému vzdělávání ve školní družině, pak rozhoduje v případech, které nelze podřadit pod ustanovení § 165 odst. 2 školského zákona. Toto ustanovení jednoduše pasáž o snížení úhrady za školní stravování nebo o přijetí žáka k zájmovému vzdělávání neobsahuje.
Za kompetenční normu, z níž plyne pravomoc vykonávat státní správu v případech, které nespadají pod ustanovení § 165 odst. 2 školského zákona, se pokládá ustanovení § 164 odst. 1 písm. a) školského zákona. Jak je známo, ustanovení § 164 odst. 1 písm. a) školského zákona pojednává o rozhodování ředitele ve všech záležitostech týkajících se poskytování vzdělávání a školských služeb, pokud zákon nestanoví jinak. V této souvislosti je vhodné připomenut, že ustanovení § 164 školského zákona se vztahují jak na školy veřejné, tak na školy soukromé.
Stručně shrnuto:
 
pokud škola (školské zařízení) svým ředitelem rozhoduje v případech uvedených v § 165 odst. 2 školského zákona (např. zamítne žádost o odklad povinné školní docházky), ve výrokové části rozhodnutí mimo jiné uvede konkrétní ustanovení § 165 odst. 2 školského zákona (např. v případě zamítnutí žádosti o odklad povinné školní docházky – § 165 odst. 2 písm. c) školského zákona],
 
pokud škola (školské zařízení) svým ředitelem rozhoduje v případech neuvedených v § 165 odst. 2 školského zákona (např. povolí odklad povinné školní docházky), ve výrokové části rozhodnutí mimo jiné uvede ustanovení § 164 odst. 1 písm. a) školského zákona.
Musí škola (školské zařízení) vždy vydat písemné rozhodnutí?
Zejména v souvislosti s přijetím (resp. nepřijetím) k zájmovému vzdělávání ve školní družině a přijetím (resp. nepřijetím) ke školnímu stravování je vhodné uvést, jak Nejvyšší správní soud popisuje rozhodovací činnost ředitele školní jídelny:
Není ale pravda, ..., že by pak bylo třeba vydávat rozhodnutí o každém konkrétním žákovi, kterému je strava poskytována či dokonce o každém konkrétním vydaném obědě. Zařazení do stravování je faktickým úkonem, na nějž navazuje vydávání stravy, a tedy není třeba v takovém případě rozhodnutí vydávat. Rozhodnutí je třeba vydat až v situaci, kdy je třeba autoritativně určit, zda tu právo je či není, jako tomu bylo v daném případě
(rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 5. 5. 2011 čj. 2 Aps 3/2010-112).
Z uvedeného plyne, že škola (školské zařízení) jednající svým ředitelem může v rámci správního řízení zahájeného na žádost postupovat méně formálně:
 
písemné rozhodnutí vydávat pouze tehdy, když není zcela vyhověno žádosti dítěte, žáka, studenta,
 
fakticky konat a nevydávat písemné rozhodnutí tehdy, když se zcela vyhoví žádosti dítěte, žáka, studenta.
Například žádost o přijetí k zájmovému vzdělávání ve školní družině může být vyřízena:
 
tím, že školské zařízení svým ředitelem rozhodne, že se žák k zájmovému vzdělávání ve školní družině nepřijímá (vydá správní rozhodnutí, které musí být řádně odůvodněno); proti tomuto rozhodnutí je následně možné použít opravné prostředky (odvolání, případně žalobu proti rozhodnutí odvolacího orgánu dle § 65 soudního řádu správního),
 
nebo tím, že je zájmové vzdělávání ve školní družině žákovi fakticky umožněno („začne chodit do školní družiny“).
Kdo je odvolacím orgánem, jestliže škola (školské zařízení) rozhoduje dle § 164 odst. 1 písm. a) školského zákona?
Dle ustanovení § 183 odst. 4 školského zákona krajský úřad plní úkoly nadřízeného správního orgánu ředitelů škol a školských zařízení, které zřizuje stát, kraj, obec nebo svazek obcí, při rozhodování podle § 165 odst. 2.
Pokud škola (školské zařízení) rozhoduje svým ředitelem podle § 164 odst. 1 písm. a) školského zákona, je při určení odvolacího orgánu nutné vyjít z rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 30. 1. 2013 čj. 1 As 160/2012-41. Soud dovodil, že odvolacím orgánem je ten orgán, který vede v případě dané školy nebo školského zařízení rejstřík škol a školských zařízení. Soud dovodil, že odvolacím orgánem je ten orgán, který vede v případě dané školy nebo školského zařízení rejstřík škol a školských zařízení (viz § 143 odst. 1 a odst. 2 školského zákona).
§ 143 odst. 1 školského zákona
Krajský úřad vede v rejstříku škol a školských zařízení údaje o mateřských školách a školských zařízeních s výjimkou mateřských škol a školských zařízení uvedených v odstavci 2.
§ 143 odst. 2 školského zákona
Ministerstvo vede v rejstříku škol a školských zařízení údaje o mateřských školách a školských zařízeních zřízených ministerstvem a registrovanými církvemi nebo náboženskými společnostmi, kterým bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy, ostatních školách, dále školských zařízeních pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, školských zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy nebo pro preventivně výchovnou péči a školských účelových zařízeních, v nichž se uskutečňuje praktické vyučování.
ZÁVĚR
Na začátku školního roku škola (školské zařízení) často rozhoduje svým ředitelem ve správním řízení na základě ustanovení § 164 odst. 1 písm. a) školského zákona. Ustanovení § 164 odst. 1 písm. a) školského zákona se vztahuje jak na školy veřejné, tak na školy neveřejné.
Zejména v případě přijetí k zájmovému vzdělávání ve školní družině nebo přijetí ke školnímu stravování (plné vyhovění žádosti) lze použít administrativně jednodušší postup, kdy se na základě přihlášky od určitého data přistoupí k faktickému poskytování vzdělávání nebo poskytování školské služby. Pokud škola (školské zařízení) rozhoduje svým ředitelem podle § 164 odst. 1 písm. a) školského zákona, pak je odvolacím orgánem orgán, který vede v případě dané školy nebo školského zařízení rejstřík škol a školských zařízení.

1) Viz rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 5. 5. 2011 čj. Aps 3/2010-112, rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 27. 7. 2011 čj. 1 As 53/2011-109 a rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 30. 1. 2013 čj. 1 As 160/2012-41.

Související dokumenty

Pracovní situace

Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Školský zákon a jeho vyhlášky
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Ukončení individuálního vzdělávání dítěte
Prominutí, snížení úplaty za předškolní vzdělávání
Správní řízení ve druhém stupni
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Uvolnění a vyloučení ze základní školy
Správní řízení - střední školy
Průběh správního řízení
Správní řízení - rozhodnutí
Odvolací řízení (správní řízení)
Individuální vzdělávací plán
Přeřazení žáka do vyššího ročníku
Podmíněné vyloučení žáka ze školy
Vyloučení žáka ze školy
Převedení žáka do odpovídajícího ročníku základní školy
Přijetí žáka ke vzdělávání ve střední škole a ke vzdělávání v konzervatoři

Poradna

Jmenování ředitele
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost
Škola v přírodě
Střet zájmů
Doprovod do školy
DPČ
Zákoník práce
Výpověď
Úvazky
Střídavá péče

Zákony

150/2002 Sb. soudní řád správní
561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)