Reportáž z Letní školy Paměti národa

Vydáno:

Nádherné prostředí barokního areálu kláštera v Broumově letos už počtvrté hostilo Letní školu Paměti národa. Učitelé z celé České republiky dostali na čtyři dny příležitost prozkoumat, jakými způsoby je možné zapojit pamětnická vyprávění do výuky.

Reportáž z Letní školy Paměti národa
Jana
Pírková
účastnice a nová kolegyně ve vzdělávacím týmu
Post
Bellum
O správnou motivaci a nadšení pro věc se v úvodním večeru postaral Mikuláš Kroupa, ředitel a zakladatel společnosti Post Bellum, který se pamětnickými příběhy zabývá více než 15 let. Na konkrétním skutečném příběhu paní Květy Bartoňové, která v roce 1946 zorganizovala záchranu 45 dětí z válkou zničeného „Údolí smrti“, představil práci Paměti národa. My jsme si jako účastníci vše mohli hned následující den vyzkoušet v praxi.
Stali se z nás dokumentaristé a strávili jsme několik hodin s pamětníky z Broumovska. Stejně jako to dělají žáci a studenti, kteří se zapojí do projektu Příběhy našich sousedů nebo Vyprávěj příběhy, jsme nahrávali jejich vyprávění a životní příběhy. Úterní dopoledne bylo věnováno praktickému workshopu Jak vyprávět příběh, který nám dal jednoduché nástroje, jak z dvou hodin nahrávky pamětnického vzpomínání vybrat zásadní události a sestavit z nich smysluplný příběh. Odpolední program představil práci s materiály pro čtenářské dílny, které jsou k dispozici na webových stránkách.
Závěr letní školy patřil zážitkovému workshopu Lidi to tak nenechaj. Přenesli jsme se do letních dní roku 1949 a měli jsme možnost vžít se do uvažování studenta, který stojí před důležitým rozhodnutím. Workshop nám v praxi ukázal, proč je učení zážitkem jednou z nejefektivnějších výukových metod, a ještě při obědě jsme byli plní dojmů a živě debatovali o době po roce 1948.
Kromě zkoumání příběhů pamětníků a moderních dějin jsme také měli prostor pro inspirativní sdílení s kolegy v klášterní kavárně nebo speciální večerní prohlídku kláštera, která nás zavedla do jeho tajemných zákoutí. Takže ač jsme se účastnili něčeho, co se jmenovalo škola, byla to spíše neobvyklá a velmi inspirativní dovolená.

Související dokumenty

Pracovní situace

Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Bílá kniha
Přehled hlavních strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání
Vzdělávání koordinátorů EV

Poradna

Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Výuka Aj
Přestup žáka cizince
Postup školy v případě, že přijatá žákyně se neúčastnila vzdělávání a zákonný zástupce nekomunikuje
Změna druhého cizího jazyka
Podpůrná opatření od 1. 1. 2026