Program OECD pro mezinárodní hodnocení žáků - PISA 2015

Vydáno:

Ideální podoba účinného školského systému je cílem všech poskytovatelů vzdělávání na celém světě. Její hledání a snahy o její prosazování jsou nezbytným a přirozeným procesem, avšak v posledních desetiletích jsou až příliš překotné. Poskytovatelé vzdělávání se musí vypořádat jak se ztrátou tradiční funkce školy, tak i s mohutným a rychlým rozvojem ve všech dalších oblastech lidského konání.

Program OECD pro mezinárodní hodnocení žáků – PISA 2015
RNDr.
Jana
Palečková
 
národní koordinátorka šetření PISA
Mgr.
Radek
Blažek
 
Česká školní inspekce
Školy, zřizovatelé, orgány státní správy a v neposlední řadě odborná pedagogická veřejnost v České republice také vnímají stále intenzivněji potřebu smysluplných kvalitativních změn ve vzdělávání. Tyto proměny českého školství byly formálně určeny zavedením rámcových a školních vzdělávacích programů a prakticky jsou uskutečňované každodenní činností ve školách.
Cíl nastoupené cesty je jednoduchý a prostý –
kvalitní a účinné školství.
Ke stanovení správných kroků vedoucích k jeho rychlému dosažení jsou potřeba
nástroje pro přesné a objektivní hodnocení skutečného stavu.
Z toho důvodu se mnohé školy zabývají
autoevaluací
a hledají vlastní cestu ke kvalitě.1) Jsou schopné určit indikátory2)a získávat data o stavu a výsledcích vzdělávání. Tyto údaje však mají vesměs
charakter relativních hodnot
a školy nutně hledají
možnosti porovnání a dobrý pevný referenční bod.
(Např. počet dělených hodin třídy je 11. Je to hodně, nebo málo?) Podobnými problémy souvisejícími s porovnáváním údajů při evaluaci školského systému se také zabývají instituce zabezpečující poskytování vzdělávání na národní úrovni. Proto je velmi výhodné
stanovit měřítka hodnot
a mít
srovnatelná data z dostatečně dlouhé, souvislé časové řady.
Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy ČR i na základě výše uvedených důvodů schválilo, že se Česká republika zapojí do dalšího cyklu
mezinárodního projektu OECD PISA
(Programme for International Student Assessment), jehož příprav a realizace se účastní již od roku 1997. Právě externí hodnocení tohoto typu poskytuje důležitý a cenný srovnávací materiál k vážné odborné debatě nad strategií vzdělávání pro další roky.3)
Nový cyklus projektu
PISA 2015
je realizován mezinárodním konsorciem, které je řízeno Sekretariátem OECD a organizací Educational Testing Service (USA), jeho dalšími členy jsou DIPFF (Německo), WESTAT (USA) a Pearson (Velká Británie).
OECD stanovila za nejdůležitější úkol programu PISA opakovaně zjišťovat
výsledky vzdělávání patnáctiletých žáků
zúčastněných zemí ve třech funkčních gramotnostech:4) čtenářské, matematické a přírodovědné.Věk testovaných žáků je stanoven na 15 let, protože ve většině zemí OECD se tito respondenti nacházejí na konci povinné školní docházky. Projekt byl zahájen prvním šetřením v uvedených třech oblastech v roce 2000 a byl zaměřen hlavně na čtenářskou gramotnost. Další sběry dat se pravidelně konají každé tři roky, přičemž v devítiletých cyklech se podrobněji zabývají vždy jednou z uvedených gramotností. Součástí jednotlivých cyklů bývají i další tematická šetření.
V roce 2015 je hlavní sledovanou oblastí PISA přírodovědná gramotnost, která je doplněna
tematickým šetřením gramotnosti žáků v oblasti týmového řešení problémů.
Hlavním záměrem programu je poskytovat jednotlivým zemím dostatek podstatných
informací o úspěšnosti a efektivitě vzdělávacích systémů a umožnit mezinárodní porovnání výsledků vzdělávání
patnáctiletých žáků. Díky pravidelnému a metodicky stejnému provedení šetření je možné mapovat nejen
aktuální situaci
vzdělávacích výsledků žáků, ale i jejich
vývoj v čase.
Koncepční rámec projektu PISA 2015, který tvoří teoretický základ pro hodnocení přírodovědné gramotnosti, je již několik let připravován mezinárodní odbornou veřejností. Pro účely výzkumu je stanovena definice přírodovědné gramotnosti:
Definice přírodovědné gramotnosti PISA 2015
Přírodovědná gramotnost
je schopnost přemýšlet a jednat jako aktivní občan ve všech věcech souvisejících s přírodními vědami a jejich principy.
Přírodovědně gramotný člověk
je schopen a ochoten zapojit se do věcné debaty o přírodních vědách a technologiích, k čemuž musí mít následující kompetence:5)
 
Vysvětlovat jevy vědecky
Rozpoznávat, nabízet a hodnotit vysvětlení různorodých přírodních jevů a technologií.
 
Vyhodnocovat a navrhovat přírodovědný výzkum
 
Popisovat a hodnotit přírodovědná zkoumání a navrhovat vědeckovýzkumné otázky.
 
Vědecky interpretovat data a důkazy
 
Analyzovat a vyhodnocovat různé podoby dat, tvrzení a důkazů a vyvozovat odpovídající vědecké závěry.
Teoretický základ koncepčního rámce PISA vychází z revidované Bloomovy taxonomie vzdělávacích cílů a pro vystižení podstatných aspektů přírodovědného vzdělávání byly vybrány znalosti v obsahové, procedurální a epistemické dimenzi.
Obsahovou znalostí
se rozumí znalost základních teorií a principů vědy a znalost obsahu přírodovědných oblastí,
procedurální znalostí
je označena znalost běžných postupů a strategií používaných při vědeckém zkoumání a
epistemickou znalostí
znalost postupů ověřování a zdůvodňování vědeckých informací a tvrzení při procesech vědeckého objevování. Velký důraz se klade na to, aby
znalosti odpovídaly znalostní vývojové úrovni
patnáctiletých žáků, měly
význam pro skutečné životní situace
a představovaly
významné přírodovědecké poznatky nebo zásadní, trvale platné principy.
Jsou stanovené pouze tři úrovně poznávacího procesu, a to podle množství žákem zvládnutých kroků postupu. Konstrukce tří v definici jednoznačně definovaných dovedností, tří znalostí a tří úrovní je účelná pro metodicky správné sestavení otázek, úloh a testů zkoumajících přírodovědnou gramotnost žáka.
Z důvodu rozdílného pojetí výuky přírodovědných předmětů v jednotlivých zemích a z důvodu velkého rozsahu učiva jsou pro potřeby šetření PISA 2015 definovány tři přírodovědné oblasti:
Fyzikální systémy, Živé systémy a Systémy Země a vesmíru.
Z nich jsou dále vybrána témata Zdraví a nemoci, Přírodní zdroje, Kvalita životního prostředí, Ohrožení přírodního prostředí, Další pozoruhodné oblasti vědy a techniky, a to s přihlédnutím k jejich zakotvení v
kontextu osobním, místním/ /národním a globálním.
Hodnocení
postojů žáků
k přírodním vědám a jejich problematice je nedílnou součástí projektu PISA 2015. Je zjišťován zájem o vědu a techniku, povědomí o životním prostředí a vědecký přístup k problému.Tyto postoje jsou považovány za základ pro přírodovědnou gramotnost a jsou zjišťovány prostřednictvím otázek v žákovském dotazníku.
V České republice bude šetření PISA 2015 realizováno s využitím počítačových technologií. V rámci přírodovědného testu budou počítače využity k popisům a simulacím přírodovědných jevů, ke shromažďování, třídění a zobrazování získaných dat, k vyhodnocování pokusů a k tvorbě vědeckých závěrů. Při tematickém šetření hodnocení gramotnosti v oblasti
týmového řešení problémů
se žák uvede do problémové situace a v prostředí připomínajícím sociální sítě se k němu připojí virtuální spolupracovníci. Hodnotí se schopnost a míra součinnosti žáka při řešení situace. Pro žáky, učitele a ředitele škol jsou připravené individuální dotazníky také v elektronické podobě.
Každému hlavnímu sběru dat předchází pilotní šetření, jehož hlavním úkolem je ověřit správnou funkčnost testových nástrojů určených pro hlavní šetření a všech organizačních procedur spojených se sběrem dat. To proběhne ve vybraných školách v jarních měsících roku 2014.
Výsledků z hlavního sběru dat PISA 2015 se sice dočkáme až v roce 2016, kdy budou zveřejněny v mezinárodní a v národní zprávě, avšak už nyní lze využívat zveřejněná data z předchozích šetření. Odbornou pedagogickou veřejnost jistě zaujme možnost seznámit se jak s výsledky, tak s koncepcí a metodikou tohoto kvalitního evaluačního nástroje, který se pro ni může stát inspirací k dalším podnětným otázkám.
PISA 2015 navazuje na šetření, které proběhlo v roce 2012 (PISA 2012) a jehož výsledky budou zveřejněny v prosinci 2013. Šetření PISA 2012 je součástí projektů Kompetence I a Kompetence III, které jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
1 Projekt
Cesta ke kvalitě
byl národní projekt MŠMT s plným názvem „Autoevaluace - Vytváření systému a podpora škol v oblasti vlastního hodnocení“. Projekt partnersky realizoval Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a Národní institut pro další vzdělávání. Poskytl školám nezbytnou teoretickou podporu a kvalitní metodické nástroje pro proces
autoevaluace.
2
Indikátor (ukazatel)
je jev, proces, prvek či jiná veličina, která umožňuje
poznat efektivitu zvolených forem naplňování cílů a záměrů pomocí evaluačních procesů
(http://slovnik.evaluacninastroje.cz/;viewId=ByAttachedGroups).
3 Například k přípravě Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020.
4
Funkčně gramotný člověk
je takový, který
může být zapojen do všech aktivit
, v nichž je pro
efektivní fungování v jeho skupině a komunitě
vyžadována gramotnost, a také do těch, které mu umožňují pokračovat ve využívání čtení, psaní a počítání v zájmu jeho vlastního a komunitního rozvoje (UNESCO, 1978).
5 Pro vymezení pojmu a zároveň zpřesnění a usnadnění zkoumání funkční gramotnosti jedince je výhodné nejdříve stanovit „kompetence“ (ve smyslu, čeho je ideální funkčně gramotný člověk schopen, co dovede).

Související dokumenty

Pracovní situace

Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení studentů ve vyšších odborných školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Hodnocení žáka omluveného z důvodu odmítání testování, ochrany dýchacích cest
Úvod do formativního hodnocení
Formativní hodnocení v praxi učitele
Učící se komunity učitelů
Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Doprovod žáka do nemocnice
Žákovská a studentská samospráva
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Změna ve vyplňování záznamů o úrazech
Hodnocení pedagogického pracovníka
Zákonný zástupce
Školy s rozšířenou výukou
Krizový plán jako součást interní dokumentace školy
Bezpečnostní plán jako součást interní dokumentace školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Výuka plavání a omluvenky
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Nehodnocení
Žák v zahraničí
Hodnocení v náhradním termínu
Poskytnutí informací třetí osobě
Náhrada druhého cizího jazyka
Rozsah a obsah hodnocení žáka
Hodnocení za 1. pololetí - nehodnocen