Ministerstvo školství zjišťovalo stav učitelů v Česku

Vydáno:

Nedostatek kvalifikovaných pedagogů je problém, se kterým se české školství potýká řadu let. Ministerstvo se snaží tuto profesi různými způsoby zatraktivnit – už několik let systémově zvyšuje platy, podporuje profesní rozvoj pedagogických pracovníků, pedagogické studijní programy, došlo k posílení právního postavení pedagogických pracovníků, zejména učitelů. Dalším krokem bylo zjistit, nakolik a především v jakých oblastech je situace v regionech České republiky vážná. Ministerstvo proto v průběhu ledna a února 2019 provedlo mimořádné šetření, které bylo povinné pro všechny mateřské, základní, střední a vyšší odborné školy.

Průzkum ukázal, že od září budou ředitelé škol potřebovat zajistit asi 6 000 úvazků učitelů (především z důvodu nárůstu počtu žáků a jako náhradu za odcházející učitele). Pomoci jim k tomu má také aktuální vládní návrh novely zákona o pedagogických pracovnících (sněmovní tisk č. 503), která zjednodušuje vstup do pedagogické praxe odborníkům z praxe i absolventům jakéhokoli magisterského studijního programu.
Většina učitelů nad 40 let
Jednou z oblastí, kterých se šetření týkalo, byl věk učitelů. Výsledky ukázaly, že průměrnému učiteli v regionálním školství je dnes 47,2 let. Téměř tři čtvrtiny, přesně 72,4 % učitelů, je starších 40 let. Nejmladší jsou učitelé mateřských škol (45,4 let), nejstarší naopak učitelé vyšších odborných škol (50,2 let). Ve věku pod 30 let je pouhých 8,5 % všech učitelů. Vysoký průměrný věk učitelů vykazují všechny kraje České republiky, nejvíce Karlovarský kraj (48,7 let), nejméně Jihomoravský kraj (46,6 let).
Věková struktura učitelů v regionálním školství (MŠ, ZŠ, SŠ a VOŠ)
Zdroj: Zpráva MŠMT Hlavní výstupy z Mimořádného šetření ke stavu zajištění výuky učiteli v MŠ, ZŠ, SŠ a VOŠ
Kromě výše jmenovaných opatření chce MŠMT pro zlepšení této situace nabídnout začínajícím učitelům pomoc v podobě uvádějících kolegů, kteří jim v rámci adaptačního období nabídnou soustředěnou podporu. Toto opatření má pomoci udržet začínající učitele ve školní praxi.
Mužů méně než pětina
Dalším tématem je genderové rozdělení českého školství. Z 135,3 tisíců úvazků připadá na muže 19,2 %. Zastoupení mužů narůstá s vyššími úrovněmi vzdělávacího systému, a to od 0,7 % v mateřských školách přes 6,5 % úvazků na 1. stupni základních škol až na 39,7 % ve středních školách. Jsou však předměty, u kterých lze vysledovat mírnou převahu mužů – např. informatika na 2. stupni základních škol nebo fyzika na středních školách.
Bez kvalifikace 6,6 %
V roce 2015 vstoupila v platnost novela zákona o pedagogických pracovnících, která (až na vymezené výjimky) nedovoluje řediteli školy svěřit vyučovací proces učiteli bez řádné kvalifikace. Přesto jsou regiony, kde zastoupení těchto nekvalifikovaných učitelů přesahuje 10 % (Karlovarský kraj, Středočeský kraj a Praha). Na druhém konci žebříčku se pak nacházejí kraje Zlínský, Moravskoslezský, Vysočina a Olomoucký, kde vyučují méně než 4 % nekvalifikovaných. Celorepublikový průměr pak činí 6,6 %.
Šetření rovněž ukázalo, že 4,7 % úvazků je spojeno s učiteli bez pedagogického vzdělání. Situace je složitá zejména v Praze (9,1 %), Středočeském kraji (8,4 %), Karlovarském kraji (8,0 %) a Ústeckém kraji (6,6 %), naopak relativně nižší hodnoty vykazují školy ve Zlínském kraji (1,8 %) a Moravskoslezském kraji (2,1 %).
Zdroj: Zpráva MŠMT Hlavní výstupy z Mimořádného šetření ke stavu zajištění výuky učiteli v MŠ, ZŠ, SŠ a VOŠ
Co na to MŠMT?
Aktuální vládní návrh novely zákona o pedagogických pracovnících má ředitelům škol umožnit svěřit výuku všeobecně vzdělávacích předmětů (typicky např. matematiky, fyziky, dějepisu, českého jazyka…) na 2. stupni ZŠ a na SŠ také absolventům jakéhokoli magisterského studijního programu. Novela také pamatuje na odborné školství – má zlepšit možnosti ředitelů škol zaměstnat „neučitele“ jako odborníky z praxe. Ti budou podle vládního návrhu moci do školy nastoupit jako učitelé rovnou na plný úvazek, a to v případě, že jejich praxe v oboru – alespoň pětiletá – odpovídá charakteru vyučovaného předmětu.
Tito učitelé – tedy jak učitelé všeobecně vzdělávacích předmětů, tak učitelé v odborném školství – budou mít tři roky na to, aby získali tzv. učitelskou způsobilost (znalost pedagogiky, psychologie a didaktiky). Tuto tzv. učitelskou způsobilost budou učitelé moci získat způsoby, které jsou již dnes stanoveny zákonem o pedagogických pracovnících – tedy v učitelských studijních programech vysokých škol nebo studiem učitelství v programech celoživotního vzdělávání uskutečňovaných vysokými školami. Tyto programy (takzvaná doplňující pedagogická studia) jsou určeny zejména absolventům vysokoškolských neučitelských „oborových“ programů.
Jak je to s aprobacemi
Aprobaci (způsobilost vyučovat určitý předmět na určitém druhu školy získanou ukončením předepsaného studia) školské předpisy výslovně neupravují. Nechávají v tomto směru kompetenci řediteli školy, který je tak odpovědný za odbornou a pedagogickou úroveň vzdělávání.
Podle údajů z mimořádného šetření je v rámci celé ČR 17,8 % hodin přímé pedagogické činnosti vyučováno učiteli bez aprobace k výuce daného předmětu. Nejvyšší podíl neaprobované výuky najdeme v Karlovarském kraji (27,9 %), kde je tak neaprobovaně vyučována více než každá čtvrtá hodina. Podíly převyšující 20 % vykazuje i Středočeský kraj (25,6 %) a Ústecký kraj (24,1 %). Nejmenší podíl neaprobované výuky pak najdeme ve Zlínském kraji s 12,8 % (neaprobovaně je zde vyučována každá osmá hodina). Hodnoty pod 15 % dosahují ještě v Olomouckém (13,3 %), Jihomoravském (13,6 %), Moravskoslezském (13,8 %) a Jihočeském kraji (14,7 %).
Nejvíce aprobovaní jsou češtináři, nejméně učitelé pracovních činností a informatiky
Pokud se podíváme na aprobovanost učitelů podle jednotlivých předmětů, největší podíl je u českého jazyka a literatury (na 2. st. ZŠ 89,8 %, na SŠ dokonce 96,7 %). U středních škol dosahuje aprobovanost učitelů u většiny všeobecně vzdělávacích předmětů minimálně 90 %, výjimkou je fyzika (89,7 %) a informatika (74,7 %). Informatika má nízkou aprobovanost také na základních školách, kde dosahuje pouhých 44,7 %, níže už jsou jen pracovní činnosti (39,4 %).

Základní školy – 2. stupeň

Střední školy – všeobecně vzdělávací předměty

 

Český jazyk a literatura

89,8 %

Český jazyk a literatura

96,7 %

Matematika

85,4 %

Zeměpis/geografie

95,1 %

Přírodopis/biologie/ekologie

81,6 %

Chemie

94,8 %

Chemie

80,2 %

Dějepis

94,7 %

Dějepis

78,2 %

Německý jazyk

94,6 %

Tělesná výchova

72,4 %

Matematika

93,8 %

Zeměpis/geografie

72,3 %

Přírodopis/biologie/ekologie

92,7 %

Německý jazyk

70,5 %

Tělesná výchova

92,0 %

Anglický jazyk

67,4 %

Anglický jazyk

90,0 %

Fyzika

64,9 %

Fyzika

89,7 %

Občanská výchova

61,2 %

Informatika

74,7 %

Hudební výchova

60,6 %

 

 

Výtvarná výchova

53,9 %

 

 

Informatika

44,7 %

 

 

Pracovní činnosti

39,4 %

 

 

 
Aprobovanost u jednotlivých předmětů
Zdroj: MŠMT
MŠMT si uvědomuje, že neaprobovaná výuka není ideální stav. Je proto naším zájmem, aby z vysokých škol odcházeli do praxe kvalitně připravení učitelé ve všech oborech. Přestože vysoké školy jsou autonomní subjekty, chce MŠMT vyvolat společné jednání, jehož tématem bude kromě jiného i dostatečná nabídka oborů.
Jak stát motivuje pedagogy
V oblasti zatraktivnění učitelského povolání se MŠMT v první řadě snaží prosazovat zvyšování platů ve školství. Pedagogům se přidává systémově už několik let. Cílem je, aby v roce 2021 byly platy pedagogů i nepedagogů na 150 % úrovně roku 2017. Všichni pedagogičtí pracovníci dále mají přímo ze zákoníku práce nejvyšší rozsah dovolené v kalendářním roce, a to 8 týdnů. V průběhu roku se podle školního plánu dalšího vzdělávání účastní vzdělávacích programů průběžného vzdělání a někdy též s podporou zaměstnavatele i programů zvyšování kvalifikace. Mimo to mohou pedagogičtí pracovníci čerpat ve školním roce dalších až 12 pracovních dnů volna k samostudiu – tyto dny volna mají čerpat především v době tzv. vedlejších prázdnin. Další benefity mohou být sjednány v rámci rozpočtových možností škol, a to v rámci kolektivního vyjednávání. Školy, které mají formu příspěvkové organizace, zřizují také fond kulturních a sociálních potřeb. Tento fond se naplňuje přídělem ve výši 2 % z ročního objemu nákladů zúčtovaných na platy a náhrady platů. Vyhláška o fondu kulturních a sociálních potřeb upravuje, na jaké účely lze z fondu přispívat. Jde například o rehabilitace, lázeňské nebo rekreační pobyty, vstupné na kulturní, tělovýchovné, vzdělávací akce, příspěvky na penzijní nebo životní pojištění, na očkování, na vitamínové přípravkya další. Pravidla čerpání fondu se stanoví v dohodě školy s odborovou organizací.
Vybrané informace v tomto článku byly převzaty ze zprávy MŠMT Hlavní výstupy z Mimořádného šetření ke stavu zajištění výuky učiteli v MŠ, ZŠ, SŠ a VOŠ. Celá zpráva je k dispozici na adrese www.msmt.cz/file/50371_1_1/
.
Poznámka redakce: V roce 2017 jsme v červnovém vydání Řízení školy (Řízení školy 6/2017) publikovali text Václava Trojana poeticky nazvaný „Parník se potápí, kapela hraje“, který končí zcela nepoeticky: „Je tedy možné konstatovat, že populace učitelů ZŠ stárne, na čemž se podílí jak fluktuace mladších učitelů, tak i skutečnost, že významná část absolventů vysokých škol, které připravují budoucí učitele, nenastupuje do učitelského povolání.“ Co se za dva roky změnilo? Text si můžete přečíst v online archivu časopisu na www.rizeniskoly.cz
. Přístup do online archivu je součástí předplatného.

Související dokumenty

Pracovní situace

Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Individuální vzdělávací plán – obecná charakteristika
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy
Vzdělávání koordinátorů EV
Výpověď daná zaměstnavatelem pedagogickému pracovníkovi, který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace
Ochrana pedagogů
Pracovní doba pedagogického pracovníka
Novela zákona o pedagogických pracovnících
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 1. stupni ZŠ a v přípravných třídách
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na SŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v ZUŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na VOŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 2. stupni ZŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v jazykové škole
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v MŠ
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga

Poradna

Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Podnapilý rodič
Úvazek
Úvazek
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Platová třída
Odměna za očkování
Prodloužení zkušební doby