Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů

Vydáno:

Šest učitelek ze tří různých škol stejného okresu sedí v kroužku a zkoumá výstupy práce dětí. Právě totiž pozorovaly výuku jedné z nich a sledovaly přitom, jak se žákům daří na cestě k cílům jejich učení, které pro ně naplánovala. Nyní se ohlížejí za pozorovanou výukou, pečlivě analyzují dětské práce, které ve výuce vznikly, a otevřeně sdílejí svá pozorování, co dětem při učení pomáhalo a co nikoliv. To není příklad dobré praxe ze zahraniční privátní školy, ale běžná situace v jedné z veřejných základních škol zapojených do projektu Pomáháme školám k úspěchu.

Popisovaná příležitost k profesnímu učení učitelů není nahodilá. Kolegové, kteří učí ve školách zapojených do čtenářského programu projektu Pomáháme školám k úspěchu, se více než před dvěma lety rozhodli, že budou dělat maximum pro to, aby jejich žáci četli, aby měli ve škole širokou škálu příležitostí pro zlepšování svých čtenářských dovedností. Začalo to zájmem malé skupinky učitelů – „hybatelů“ – v každé z těchto škol. Povídali si v kabinetě o knížkách, které děti rády čtou, vyměňovali si zkušenosti o tom, jak se dětem daří práce v dílnách čtení a ve čtenářských lekcích a jak se jim daří pracovat s odborným textem v rámci naukových předmětů.
Podnítila je k tomu jedna z učitelek, která byla do projektu Pomáháme školám k úspěchu zapojena v rámci pracovní skupiny pro čtenářskou a kritickou gramotnost. Někteří z nich své kolegy začali zvát do výuky a společně pak reflektovali postupy, které podporují rozvoj čtenářství u dětí. V každé škole začal s rozvojem čtenářství pomáhat
externí čtenářský mentor
.
Tito učitelští „hybatelé“ začali hledat externí příležitosti, kde by mohli získávat další poznání pro ještě cílenější rozvíjení čtenářství u dětí.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Vzdělávání koordinátorů EV
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Cestovní náhrady
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Spolupráce pedagogických pracovníků
Rozvoj pedagogických pracovníků
Komisionální zkouška žáka střední školy
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Převedení učitele na jinou práci za nouzového stavu
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Přespočetné hodiny - mimořádná opatření
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí

Poradna

Výuka Aj
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Ukončení předškolního vzdělávání
Platová třída
Výkaz práce
Odměna za očkování
Povinné předškolní vzdělávání
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Prodloužení zkušební doby
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon