Co jsou známky zač, odkud přicházejí a kam s nimi?

Vydáno: 7 minut čtení

Článek se volně inspiruje obrazem Paula Gaugina „Kdo jsme, odkud přicházíme a kam jdeme“. Zodpoví postupně tři otázky: co jsou známky zač (jaký mají vliv na učení, na žáky, a to pohledem empirických pramenů), odkud přicházejí (co znamená, že podstatou známek je nálepkování) a kam s nimi (konkrétní příklady užití formativního hodnocení).

Co jsou známky zač, odkud přicházejí a kam s nimi?
Michal
Ševčík
student gymnázia, spoluautor Badatelského zápisníku, knihy Smysluplné hodnocení
Od 1. třídy jsem v systému známkování. Zažil jsem „přísně známkující“ i „vlídně známkující“ učitele. Zažil jsem i situaci vyšetřování velkého zločinu (prý „padělání úřední listiny“), kdy si někdy na prvém stupni můj spolužák tužkou dopsal hvězdičku k jedničce do žákovské knížky. Mnohokrát mě známky od něčeho, co jsem miloval, demotivovaly, zcela m