Čeští žáci umí používat sociální sítě, zaostávají ve vyhledávání na internetu

Vydáno:

Od května do září minulého roku si mohly české školy i široká veřejnost otestovat počítačové dovednosti v testu IT Fitness. Výsledky testu ukazují mírně stoupající počítačovou gramotnost i zlepšující se vybavení škol i domácností, ale stále je co zlepšovat.

Čeští žáci umí používat sociální sítě, zaostávají ve vyhledávání na internetu
Ing.
Vladimíra
Pavlicová
 
konzultantka European Schoolnet a eTwinning, Dům zahraniční spolupráce
Test
IT FITNESS TEST 2014
(www.itfitness.cz) byl organizovaný v rámci celoevropské kampaně
e-Skills for Jobs 2014
iniciované Evropskou komisí, Generálním ředitelstvím pro podniky a průmysl (http://eskills-week.ec.europa.eu/). V České republice byl národním koordinátorem kampaně Dům zahraniční spolupráce (DZS, www.dzs.cz). Hlavním cílem kampaně bylo pomoci motivovat mladé lidi, především žáky a studenty základních, středních a vysokých škol, pro studium a profesní uplatnění v oblasti informačních a komunikačních technologií. Dalším cílem bylo podnítit zájem veřejnosti o zvyšování úrovně IT dovedností v každodenním i profesním životě.
Test byl zpracován ve dvou variantách obtížnosti, které měly reflektovat úroveň znalostí jednotlivých věkových kategorií. Cílem testu bylo zjištění míry počítačových dovedností testovaného a odhalení oblastí, v nichž je možné se nadále vzdělávat. Test si mohl zkusit každý bez ohledu na věk či profesi, největší zájem ale vyvolal v řadách českých škol, které využily příležitost testování zdarma. Celkem se testu v roce 2014 zúčastnilo
13 666 především mladých lidí, průměrný věk se pohyboval mezi 11 až 20 lety.
Zajímavé výsledky přinesl již průzkum, který předcházel samotnému testu a který se zaměřoval na to, jaké technologie a jak často mladí lidé využívají.Téměř 75 % respondentů odpovědělo, že v domácnosti mají k dispozici více než jeden počítač. Stolní počítače jasně ustupují notebookům, které využívá 56,5 % dotázaných oproti 34,8 % těch, kteří stále preferují klasické stolní počítače. Zajímavý je také stále se snižující věk, ve kterém se technologie stávají součástí života. Celých 49 % respondentů uvedlo, že počítač začalo využívat již v předškolním věku. Rejstříku činností, které mladí lidé na počítači dělají, vévodí
e-mailová komunikace, aktivity na sociální síti
a
získávání informací
pro účely vzdělávání se. Přes 58 % mladých lidí v této souvislosti uvedlo, že si bez moderních technologií již neumí představit plnění studijních povinností.
Výsledky samotného testu ukázaly, v čem se čeští studenti a další uživatelé informačních technologií dobře orientují a v čem by se měli více rozvíjet. Žákům základních škol se nejvíce dařilo v otázkách týkajících se e-mailové komunikace, užívání sociálních sítí a úprav pravopisu v textových editorech. Naopak největší problém měli s vyhledáváním praktických informací na internetu. Ukázalo se, že vyhledat konkrétní údaje v záplavě informací je pro žáky základních škol poměrně obtížné. Jednalo se o úkoly, ve kterých měli vyhledat vhodné vlakové spojení, úřední hodiny příslušného úřadu nebo začátek divadelního představení. Žáci středních škol prokázali největší znalosti v
bezpečnosti na internetu.
Nízká úroveň znalostí se u této cílové skupiny projevila u otázek zaměřujících se na práci s tabulkovými editory, což je oblast, která je pro budoucí profesní uplatnění poměrně důležitá.
Ovládáte e-mailovou komunikaci? Zkuste si odpovědět na jednu z otázek, která v testu patřila mezi ty jednodušší.
Zuzka chce poslat kamarádce Janě e-mail na její e-mailovou adresu. Která adresa bude určitě správná?
 
jana mala@gmail.com
 
jana@malagmail.com
 
jana.mala@gmail.com
 
jana_mala@gmailcom

Související dokumenty

Pracovní situace

Kdo nese odpovědnost, pokud se při testování podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví něco pokazí?
Manuál k testování žáků a zaměstnanců (testy Lepu Medical)
Co školám hrozí v souvislosti s pandemickými opatřeními?
Dohled a BOZ
Vzorová zadávací dokumentace pro tvorbu školních webových stránek
Ztráta věci z nezabezpečené skříňky
Reakce na vzorový dopis rodičů školám od advokátky Jany Zwyrtek-Hamplové
Hodnocení žáka omluveného z důvodu odmítání testování, ochrany dýchacích cest
Schéma posuzování návratu ze zahraničí školami podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví
Informace k mimořádnému opatření Ministerstva zdravotnictví k provozu škol od 1. do 10. září 2021 v souvislosti s pandemií covid-19
Zápisová turistika
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?
Jak reagovat na výzvy ohledně covidu-19, které ředitelé nalézají v datových a e-mailových schránkách
Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Komisionální zkouška žáka střední školy

Poradna

Poplatky za ŠD při rotační výuce
Žák v zahraničí
AG testy
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Online výuka
Počet žáků ve třídě
Výuka Aj
Problémy ve třídě