Ředitel

  • Článek
Odejít z funkce ředitele školy není jednoduché rozhodnutí. Někteří ředitelé, kteří se k tomuto kroku odhodlají, za sebou mají měsíce či roky přemýšlení, hledání cest, jak zvládnout tlak, překonat obtíže a zachovat si energii i smysl pro práci. Co však bývá oním zlomem, kdy se rozhodnou odejít? A jak své rozhodnutí prožívají?
  • Článek
V předminulém školním roce jsme zahájily naše rozhovory mezi tenkrát ještě ředitelkou a advokátkou o pracovněprávních záležitostech. Vloni jsme si vybraly jako téma školní akce a některá jejich specifika. I v tomto školním roce chceme v našich rozhovorech pokračovat. A tentokrát to bude skutečně „vyšší dívčí“. Povídat si totiž budeme o rozhodnutích soudů, která se týkají školství nebo jsou nějakým způsobem pro školy a jejich vedení důležitá. První rozhovor z této série byl o úrazech a odpovědnosti školy za ně, dnes se podíváme na pracovní právo a postavení ředitele školy.
Tři následující texty spojuje jedno téma – vnitřní i vnější překážky, které nám brání naplno využít svůj potenciál. Impostor syndrom ukazuje, jak dokáže vlastní pochybnost o kompetencích podkopat i skutečně schopné jedince. FOPO – fear of other people’s opinions připomíná, že kromě sebe sama nás často svazuje i strach z hodnocení druhých. A Peterův princip pak ilustruje, jak mohou systémová nastavení a kariérní postupy dovést i talentované lidi do pozic, v nichž už nejsou efektivní. Společně vytvářejí obraz skrytých pastí, které formují naše profesní cesty.
  • Článek
Ředitel školy je pro školu zásadní postavou. Zodpovídá za kvalitu vzdělávání, personál, finance, budovu a zároveň má být i pedagogickým lídrem. V praxi však na tu poslední roli nezbývá kvůli těm ostatním příliš mnoho času. Ředitel je navíc na svou funkci v mnoha ohledech sám, nedostává se mu dostatečné podpory a mnohdy ani přípravy. Není proto divu, že se někteří rozhodnou funkci opustit. Ale proč přesně? Jaké jsou důvody takového rozhodnutí a co při tom ředitelé prožívají?
Nový interaktivní nástroj je určen nejen pro ředitele, ale také pro zřizovatele škol a školských zařízení. Poskytuje podporu v oblasti administrativní a manažerské práce, která je nezbytnou součástí každodenního chodu školy. 
Kdo může dle platné legislativy podepsat DPP z pozice „zaměstnavatele“ ředitelce školy za práci projektového manažera v rámci výzvy č. 02_24_035 Šablony pro SŠ a VOŠ II. a případně dalších projektů? Dle dostupných informací vím, že někdy to ředitelé škol řeší přes „zmocněnce týkajících se sjednávání pracovněprávních vztahů s ředitelem školy“ a našla jsem také informaci, že statutární zástupce může uzavřít smlouvu sám se sebou.
  • Článek
V květnu 2025 se v Poslanecké sněmovně PČR uskutečnil seminář o konkurzech na ředitele škol, pořádaný pod záštitou poslance Jana Berkiho. Cílem bylo sdílet zkušenosti s dosavadním průběhem těchto výběrových řízení a debatovat o jejich možném dalším vývoji. Na žádost redakce nabízím shrnutí svého vystoupení, poznatků z práce se zřizovateli škol a také několik doporučení k případné novelizaci konkurzní vyhlášky.
  • Článek
Budišov nad Budišovkou leží v malebném podhůří Nízkého Jeseníku a i přes určitou odlehlost od velkých měst má místní základní škola energii a otevřenost, kterou by jí mohly závidět i větší instituce. Díky práci sociálního pedagoga se daří nejen předcházet problémům spojeným s absencí či složitější rodinnou situací, ale také motivovat děti k tomu, aby do školy chodily rády. Škola tak není jen místem učení, ale také bezpečným zázemím, kde se podporují vztahy, hledají talenty a posiluje sebevědomí žáků. A je tedy – jak uvádí motto ředitelky tamní základní školy Natálie Jaššové – ač na konci světa, přesto branou k úspěchu.
Příplatek za vedení je nárokovou složkou platu. Při splnění zákonem daných podmínek tedy vzniká na vyplacení tohoto příplatku nárok a zaměstnavatel nemůže rozhodovat o jeho přiznání či nepřiznání. Tento příplatek je uveden v platovém výměru. Jeho výše se stanovuje podle stupně řízení a náročnosti řídcí práce v rámci příslušného procentuálního rozpětí.
  • Článek
Vzdělávání a podpora ředitelů škol je v současné době jednou z klíčových oblastí rozvoje kvality škol, kam nejen v Národním pedagogickém institutu ČR (NPI ČR) upíráme pozornost a energii. Systematicky nabízíme různé typy a formy podpory, které reagují na specifické potřeby jednotlivých skupin ředitelů.
Poté co se v roce 2021 relativní platy učitelů v Česku rychle přiblížily průměru ekonomicky vyspělých zemích OECD, došlo k rychlému obratu. Poměr průměrných platů učitelů a průměrných mezd v ekonomice, tedy relativní platy učitelů, po roce 2021 opět klesá a dost rychle. 
Metodická příručka je určena především ředitelům škol a školských zařízení, využít ji mohou také zřizovatelé. Vysvětluje rozdíl mezi výroční zprávou o činnosti školy a výroční zprávou dle informačního zákona. 
  • Článek
Když přicházíte do školy jako nová ředitelka, nový ředitel nebo vedoucí pracovník, vstupujete do prostředí s vlastními pravidly, zvyklostmi a neviditelnými silami, které formují každodenní život. Tato kultura tu byla dávno před vámi a má obrovský vliv – ovlivňuje, jak lidé komunikují, jak se rozhodují a jak reagují (nebo také nereagují) na změny.
  • Článek
Rozšíření pravomocí ředitelů škol může dále prohloubit již tak velké vzdělávací nerovnosti. Výběr některých dětí a vytěsňování jiných jsou běžnými mechanismy českého decentralizovaného školství. Zvětšováním sociálních rozdílů od útlého věku oslabujeme soudržnost a odolnost společnosti. Ke škodě nás všech.
Kolem jmenování ředitele školy a následně jeho postavení a vztahu ke zřizovateli panuje spousta mýtů a nejasností. Značná část sporů má základ ve skutečnosti, že je to zřizovatel, kdo jmenuje ředitele školy do jeho funkce. Následně pak může nesprávně vnímat pozici ředitele školy a vnímat ho jako svého zaměstnance. Tento názor je ale mylný. Také důsledky jmenování a jeho vliv na pracovní poměr ředitele školy jsou v některých případech chybně pochopeny.
Ředitel školy může být nejen odvolán, ale také se může funkce vzdát. Tato situace není pro zřizovatele vždy příjemná, zejména v situaci, kdy mezi doručením písemného oznámení a datem ukončení funkce je krátké časové období. Podle zákoníku práce platí, že vzdáním se funkce pracovní poměr nekončí. Je proto také nutné vyřešit další působení ředitele ve škole. Postup je v jednotlivých krocích stanoven zákoníkem práce.
Ředitelé škol nebo školských zařízení v České republice hrají klíčovou roli při zajišťování kvality vzdělávání, úspěšné implementaci revidovaných rámcových vzdělávacích programů a dalších cílů a opatření Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+.
  • Článek
Téma, se kterým se setkáváme už delší dobu, začalo nedávno nabírat na aktuálnosti. Ředitelé ve svých školách čelí výzvám a je jen na nich a jejich zástupcích, jakým způsobem a jak rychle nastaví postupy úspěšného slučování škol a jejich týmů. V tomto příspěvku se zaměříme na klíčové faktory, které mohou školám pomoci zvládnout změnu bez dlouhodobé destabilizace. Pojmenujeme témata, ale také konkrétní kroky, které učitele do procesu aktivně zapojí.
  • Článek
Příspěvek vznikl jako reakce na dotazy ředitelů školských zařízení v případech nebezpečného vyhrožování studentů ostatním spolužákům či učitelům. Pokud se ředitelé rozhodnou vzniklou situaci řešit podáním trestního oznámení, ocitnou se v informační asymetrii, neboť z pohledu orgánů činných v trestním řízení mají ředitelé či školská zařízení postavení toliko oznamovatele trestného činu, kterému je podávání bližších informací z trestního řízení zákonem zapovězeno.