Ředitel
- Článek
Odejít z funkce ředitele školy není jednoduché rozhodnutí. Někteří ředitelé, kteří se k tomuto kroku odhodlají, za sebou mají měsíce či roky přemýšlení, hledání cest, jak zvládnout tlak, překonat obtíže a zachovat si energii i smysl pro práci. Co však bývá oním zlomem, kdy se rozhodnou odejít? A jak své rozhodnutí prožívají?
- Článek
V předminulém školním roce jsme zahájily naše rozhovory mezi tenkrát ještě ředitelkou a advokátkou o pracovněprávních záležitostech. Vloni jsme si vybraly jako téma školní akce a některá jejich specifika. I v tomto školním roce chceme v našich rozhovorech pokračovat. A tentokrát to bude skutečně „vyšší dívčí“. Povídat si totiž budeme o rozhodnutích soudů, která se týkají školství nebo jsou nějakým způsobem pro školy a jejich vedení důležitá. První rozhovor z této série byl o úrazech a odpovědnosti školy za ně, dnes se podíváme na pracovní právo a postavení ředitele školy.
Tři následující texty spojuje jedno téma – vnitřní i vnější překážky, které nám brání naplno využít svůj potenciál. Impostor syndrom ukazuje, jak dokáže vlastní pochybnost o kompetencích podkopat i skutečně schopné jedince. FOPO – fear of other people’s opinions připomíná, že kromě sebe sama nás často svazuje i strach z hodnocení druhých. A Peterův princip pak ilustruje, jak mohou systémová nastavení a kariérní postupy dovést i talentované lidi do pozic, v nichž už nejsou efektivní. Společně vytvářejí obraz skrytých pastí, které formují naše profesní cesty.
- Článek
Ředitel školy je pro školu zásadní postavou. Zodpovídá za kvalitu vzdělávání, personál, finance, budovu a zároveň má být i pedagogickým lídrem. V praxi však na tu poslední roli nezbývá kvůli těm ostatním příliš mnoho času. Ředitel je navíc na svou funkci v mnoha ohledech sám, nedostává se mu dostatečné podpory a mnohdy ani přípravy. Není proto divu, že se někteří rozhodnou funkci opustit. Ale proč přesně? Jaké jsou důvody takového rozhodnutí a co při tom ředitelé prožívají?
Nový interaktivní nástroj je určen nejen pro ředitele, ale také pro zřizovatele škol a školských zařízení. Poskytuje podporu v oblasti administrativní a manažerské práce, která je nezbytnou součástí každodenního chodu školy.
Kdo může dle platné legislativy podepsat DPP z pozice „zaměstnavatele“ ředitelce školy za práci projektového manažera v rámci výzvy č. 02_24_035 Šablony pro SŠ a VOŠ II. a případně dalších projektů? Dle dostupných informací vím, že někdy to ředitelé škol řeší přes „zmocněnce týkajících se sjednávání pracovněprávních vztahů s ředitelem školy“ a našla jsem také informaci, že statutární zástupce může uzavřít smlouvu sám se sebou.
- Článek
Budišov nad Budišovkou leží v malebném podhůří Nízkého Jeseníku a i přes určitou odlehlost od velkých měst má místní základní škola energii a otevřenost, kterou by jí mohly závidět i větší instituce. Díky práci sociálního pedagoga se daří nejen předcházet problémům spojeným s absencí či složitější rodinnou situací, ale také motivovat děti k tomu, aby do školy chodily rády. Škola tak není jen místem učení, ale také bezpečným zázemím, kde se podporují vztahy, hledají talenty a posiluje sebevědomí žáků. A je tedy – jak uvádí motto ředitelky tamní základní školy Natálie Jaššové – ač na konci světa, přesto branou k úspěchu.
- Článek
V květnu 2025 se v Poslanecké sněmovně PČR uskutečnil seminář o konkurzech na ředitele škol, pořádaný pod záštitou poslance Jana Berkiho. Cílem bylo sdílet zkušenosti s dosavadním průběhem těchto výběrových řízení a debatovat o jejich možném dalším vývoji. Na žádost redakce nabízím shrnutí svého vystoupení, poznatků z práce se zřizovateli škol a také několik doporučení k případné novelizaci konkurzní vyhlášky.
Příplatek za vedení je nárokovou složkou platu. Při splnění zákonem daných podmínek tedy vzniká na vyplacení tohoto příplatku nárok a zaměstnavatel nemůže rozhodovat o jeho přiznání či nepřiznání. Tento příplatek je uveden v platovém výměru. Jeho výše se stanovuje podle stupně řízení a náročnosti řídcí práce v rámci příslušného procentuálního rozpětí.
- Článek
Vzdělávání a podpora ředitelů škol je v současné době jednou z klíčových oblastí rozvoje kvality škol, kam nejen v Národním pedagogickém institutu ČR (NPI ČR) upíráme pozornost a energii. Systematicky nabízíme různé typy a formy podpory, které reagují na specifické potřeby jednotlivých skupin ředitelů.
Poté co se v roce 2021 relativní platy učitelů v Česku rychle přiblížily průměru ekonomicky vyspělých zemích OECD, došlo k rychlému obratu. Poměr průměrných platů učitelů a průměrných mezd v ekonomice, tedy relativní platy učitelů, po roce 2021 opět klesá a dost rychle.
Metodická příručka je určena především ředitelům škol a školských zařízení, využít ji mohou také zřizovatelé. Vysvětluje rozdíl mezi výroční zprávou o činnosti školy a výroční zprávou dle informačního zákona.
- Článek
Rozšíření pravomocí ředitelů škol může dále prohloubit již tak velké vzdělávací nerovnosti. Výběr některých dětí a vytěsňování jiných jsou běžnými mechanismy českého decentralizovaného školství. Zvětšováním sociálních rozdílů od útlého věku oslabujeme soudržnost a odolnost společnosti. Ke škodě nás všech.
- Článek
Když přicházíte do školy jako nová ředitelka, nový ředitel nebo vedoucí pracovník, vstupujete do prostředí s vlastními pravidly, zvyklostmi a neviditelnými silami, které formují každodenní život. Tato kultura tu byla dávno před vámi a má obrovský vliv – ovlivňuje, jak lidé komunikují, jak se rozhodují a jak reagují (nebo také nereagují) na změny.
Ředitelé škol nebo školských zařízení v České republice hrají klíčovou roli při zajišťování kvality vzdělávání, úspěšné implementaci revidovaných rámcových vzdělávacích programů a dalších cílů a opatření Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+.
- Článek
Téma, se kterým se setkáváme už delší dobu, začalo nedávno nabírat na aktuálnosti. Ředitelé ve svých školách čelí výzvám a je jen na nich a jejich zástupcích, jakým způsobem a jak rychle nastaví postupy úspěšného slučování škol a jejich týmů. V tomto příspěvku se zaměříme na klíčové faktory, které mohou školám pomoci zvládnout změnu bez dlouhodobé destabilizace. Pojmenujeme témata, ale také konkrétní kroky, které učitele do procesu aktivně zapojí.
- Článek
Ředitel naživo je dvouletý akreditovaný vzdělávací program pro dvojice/trojice z vedení škol. Je určen pro ředitele základních a středních škol a jejich zástupce, kteří mají motivaci pracovat na tom, aby se děti v jejich školách učily naplno a s radostí, a chtějí své zkušenosti sdílet. V sérii rozhovorů si v letošním školním roce povídáme s absolventy programu o využití získaných znalostí a dovedností ze vzdělávacího programu v životě školy. V dnešním rozhovoru se zaměříme na nastavení týmové spolupráce.
- Článek
Příspěvek vznikl jako reakce na dotazy ředitelů školských zařízení v případech nebezpečného vyhrožování studentů ostatním spolužákům či učitelům. Pokud se ředitelé rozhodnou vzniklou situaci řešit podáním trestního oznámení, ocitnou se v informační asymetrii, neboť z pohledu orgánů činných v trestním řízení mají ředitelé či školská zařízení postavení toliko oznamovatele trestného činu, kterému je podávání bližších informací z trestního řízení zákonem zapovězeno.
Původní ředitel skončil a do funkce ředitele ZŠ byla jmenována zástupkyně ředitele, do doby než bude na základě konkurzu jmenován nový ředitel. Nový ředitel byl jmenován po měsíci, původní zástupkyně školy tedy vykonávala funkci ředitele jeden měsíc. Nový ředitel školy si chce ponechat i nadále původní zástupkyni ředitele školy. Jaké doklady jsou k tomu třeba? Nová pracovní smlouva nebo platí to, co bylo před jmenování zástupkyně ředitelkou?