Jak včas rozpoznat intelektově nadané dítě: 2. část: Úskalí psychologické diagnostiky

Vydáno: 8 minut čtení

V minulém čísle jsme se věnovali důležitosti včasné identifikace MiND 1) dětí i celému procesu identifikace intelektového nadání. V tomto čísle si přiblížíme některá možná úskalí, která plynou z typických charakteristik MiND dětí a která je třeba si při psychologické diagnostice intelektového nadání uvědomovat, protože mohou diagnostiku znesnadnit a negativně ovlivnit.

Jak včas rozpoznat intelektově nadané dítě: 2. část: Úskalí psychologické diagnostiky
Mgr.
Andrea
Štefáčková
psycholožka, psychoterapeutka a speciální pedagožka, ředitelka pedagogicko-psychologické sekce Qiido PORADNY
Navázání kontaktu
Nesnadné může být při diagnostice intelektového nadání už navázat s takovým dítětem kontakt. MiND děti potřebují spíše partnerskou formu komunikace a respektující přístup, což je třeba si hned na začátku setkání s nimi uvědomit. Na direktivní přístup mohou reagovat stažením do sebe, snížením motivace, nervozitou, odmítnutím spolupráce či ta

Související dokumenty

Pracovní situace

Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (2. část)
Individuální vzdělávací plány a plány pedagogické podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Rámcový vzdělávací program pro speciální vzdělávání
MŠMT finančně podporuje učitele základních škol, kteří se věnují nadaným žákům
Legislativní rámec vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami daný školským zákonem
Školy s rozšířenou výukou
Individuální vzdělávací plán ve střední škole, konzervatoři a vyšší odborné škole
Žádost o souhlas k využití asistenta pedagoga
Individuální vzdělávací plán
Zařazení dítěte do přípravného stupně základní školy speciální
Metodická informace pro školská poradenská zařízení
Změny vyhlášek související s poskytováním podpůrných opatření
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Vybrané aspekty implementace společného vzdělávání
Náplň práce školního psychologa
Náplň práce školního speciálního pedagoga
Školní psycholog na střední škole

Články

Jak včas rozpoznat intelektově nadané dítě - 1. část