Ředitel veřejné školy - kolik "rolí hraje" a za jakých podmínek?

Vydáno:

Ředitel veřejné školy vystupuje minimálně v pěti „rolích“ - jako statutární orgán školy-právnické osoby, jako ředitel školy-činnosti, jako zaměstnavatel, jako zaměstnanec a jako orgán státní správy. Cílem tohoto článku je stručně shrnout podmínky, za kterých „hraje role“ statutárního orgánu, zaměstnavatele a zaměstnance.

Ředitel veřejné školy - kolik „rolí hraje“ a za jakých podmínek?
PhDr. Bc.
Monika
Puškinová
Ph. D.
specialista na školskou problematiku
V textu článku jsou uvedeny odkazy na následující předpisy:
 
zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, v platném znění,
 
zákon č. 129/2000 Sb., o krajích, v platném znění,
 
zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění,
 
zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, v platném znění,
 
zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění,
 
nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, v platném znění,
 
nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, v platném znění,
 
nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, v platném znění,
 
vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, v platném znění.
ŘEDITEL ŠKOLY JAKO STATUTÁRNÍ ORGÁN PRÁVNICKÉ OSOBY
Zřizovatel školy
[nejčastěji to bývá rada obce v souladu s § 102 odst. 2 písm. b) zákona č. 128/2000 Sb., v platném znění, nebo rada kraje v souladu s § 59 odst. 1 písm. i) zákona č. 129/2000 Sb., v platném znění]
jmenuje ředitele
veřejné školy jako ředitele právnické osoby, jako statutární orgán právnické osoby.
V textech jmenování se např. dočteme, že rada obce jmenuje Mgr. Josefa Nováka na pracovní místo ředitele
Základní školy a Mateřské školy Horní Lhota, příspěvková organizace.
Ředitel školy jako
statutární orgán právnické osoby
(nikoli jako statutární zástupce, jak se často píše) vykonává pravomoc zaměstnavatele.
Doplňme, že hypotetický Josef Novák je podle § 166 odst. 1 školského zákona
ředitelem všech škol a školských zařízení, jejichž činnost škola jako právnická osoba vykonává.
Jestliže
Základní škola a Mateřská škola Horní Lhota, příspěvková organizace
vykonává činnost základní školy a činnost mateřské školy, pak je Josef Novák ředitelem základní školy (jako činnosti) a ředitelem mateřské školy (jako činnosti podle § 7 odst. 3 a odst. 4 školského zákona).
Projevuje se to např. ve formulaci, kterou známe ze správních rozhodnutí:
ředitel základní školy, jejíž činnost vykonává Základní škola a Mateřská škola Horní Lhota, příspěvková organizace, ... ředitel mateřské školy, jejíž činnost vykonává Základní škola a Mateřská škola Horní Lhota, příspěvková organizace, ...
ŘEDITEL ŠKOLY JAKO ZAMĚSTNAVATEL A ZAMĚSTNANEC
Jak již bylo řečeno, jmenováním je ustaven ředitel školy jako statutární orgán vykonávající pravomoc zaměstnavatele. Současně se jmenováním zakládá pracovní poměr ředitele školy, a to vždy
na období 6 let
(zřizovatel nesmí jmenovat ředitele školy na období delší nebo na období kratší - viz § 166 odst. 2 školského zákona). Na rozdíl od pracovní smlouvy zákoník práce podrobně neupravuje náležitosti jmenování. Jmenování většinou obsahují označení pracovního místa a datum, kterým jmenování nabývá účinnosti. Místo výkonu práce ve jmenování obvykle uvedeno není a považuje se za něj sídlo zaměstnavatele.
S ředitelem školy, který je jmenován, je možné sjednat
zkušební dobu
(§ 35 odst. 2 zákoníku práce). Obvykle je zkušební doba sjednána ve zvláštní smlouvě. Zkušební doba ředitele školy
nesmí být delší než 6 měsíců po sobě jdoucích
ode dne vzniku pracovního poměru [§ 35 odst. 1 písm. b) zákoníku práce].
I když ředitele školy jmenuje rada obce nebo rada kraje, jeho
zaměstnavatelem je škola jako právnická osoba
(nikoli obecní úřad nebo krajský úřad).
Často se lze setkat s nesprávným chápáním důsledků jmenování ředitelem školy, když je ředitelem školy jmenován ten, kdo dříve ve škole pracoval na základě pracovní smlouvy jako učitel. Nesprávná interpretacespočívá v tom, že se ředitel školy domnívá, že se jakoby „vedle“ pracovního poměru ředitele školy zachovává původní pracovní poměr učitele. Avšak podle ustanovení § 40 odst. 1 zákoníku práce se za změnu pracovního poměru považuje také jmenování na vedoucí pracovní místo podle § 33 odst. 3, k němuž dojde po vzniku pracovního poměru. Jinými slovy, jmenováním se pracovní poměr změnil z pracovního poměru učitele na pracovní poměr ředitele školy.
Původní pracovní smlouva se nezachovává
a nelze se jí dovolávat.
Shrňme, že na základě jmenování se „role“ ředitele školy „zdvojují“. Je současně osobou jednající jménem právnické osoby, tj. zaměstnavatel, a současně zaměstnanec školy. Z toho plyne, že
pouze ředitel školy
(nikoli zřizovatel, nikoli zástupce ředitele):
 
uzavírá sám se sebou tzv.
kvalifikační dohodu
(§ 231 a násl. zákoníku práce),
 
uzavírá sám se sebou
pracovní smlouvu
, když je druh práce podle pracovní smlouvy odlišný od druhu práce určeného jmenováním (§ 34 a násl. zákoníku práce),
 
uzavírá sám se sebou dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr, když je druh podle dohody odlišný od druhu práce určeného jmenováním (§ 74 a násl. zákoníku práce),
 
sám sobě
určuje rozsah přímé vyučovací činnosti
nebo si sám snižuje rozsah přímé vyučovací činnosti, pokud současně vykonává činnost výchovného poradce nebo metodika informačních a komunikačních technologií (§ 3 odst. 6 nařízení vlády č. 75/2005 Sb., v platném znění),
 
sám sobě
rozvrhuje pracovní dobu
(§ 81 a násl. zákoníku práce),
 
sám sobě
určuje a oznamuje dobu čerpání dovolené
(§ 217 zákoníku práce),
 
sám sobě
určuje čerpání dnů samostudia
(§ 24 odst. 7 zákona č. 563/2004 Sb., v platném znění),
 
sám sobě
omlouvá nepřítomnost v práci
po dobu překážek v práci, sám si
poskytuje pracovní volno
a ve stanovených případech i náhradu platu pro osobní překážky v práci (§ 191 a násl. zákoníku práce),
 
sám sebe
vysílá na pracovní cestu
(§ 42 zákoníku práce),
 
sám se sebou může uzavřít
dohodu o rozvázání pracovního poměru
(§ 49 zákoníku práce).
DŮSLEDKY VZDÁNÍ SE PRACOVNÍHO MÍSTA NEBO ODVOLÁNÍ ŘEDITELE
Zvláštností pracovního poměru jmenovaného ředitele školy je skutečnost, že
odvoláním nebo vzdáním se pracovního místa vedoucího zaměstnance pracovní poměr nekončí
(§ 73a odst. 2 zákoníku práce). Mimo jiné to znamená, že ředitele školy lze odvolat i v době pracovní neschopnosti (pracovní poměr nekončí a není nutná zvýšená ochrana zaměstnance, jako je tomu v případě výpovědi pracovního poměru).
Předpokládejme, že se ředitel školy dříve než uplyne šestileté období, na které byl jmenován, vzdá svého pracovního místa a bude jmenován ředitel nový. Nový ředitel musí z pozice zaměstnavatele „starému“ řediteli (který je i po vzdání se pracovního místa zaměstnancem školy)
navrhnout změnu jeho dalšího pracovního zařazení u zaměstnavatele na jinou práci odpovídající jeho zdravotnímu stavu a kvalifikaci
(§ 73a odst. 2 zákoníku práce). Jestliže se „starý“ a „nový“ ředitel dohodnou na změně dalšího pracovního zařazení,
pracovní poměr pokračuje
a „starý“ ředitel je od určitého data zařazen např. jako učitel.
Změnu dalšího zařazení
si může odstupující ředitel
navrhnout sám sobě
(jako škola jednající jménem statutárního orgánu si navrhuje změnu dalšího zařazení jako zaměstnanci). Jak se uvádí v materiálu MŠMT Konec výkonu práce na pracovním místě ředitele, škola může nabídkovou povinnost splnit i před datem, k němuž ředitel skončí ve funkci, a to jakmile je zřejmé, že bude ředitel končit ve funkci a že škola bude nabízeným místem disponovat. Není přitom rozhodující, že za školu bude jednat ředitel, jehož se nabídka jakožto zaměstnance týká. Podstatné totiž je, že to není ředitel, kdo místo „sobě nabízí“, ale škola, zatímco ředitel vystupuje jen jako její statutární orgán.1)
Pokud „starý“ ředitel projedná změnu svého dalšího pracovního zařazení (ať už s novým ředitelem, nebo sám se sebou) a dojde k dohodě o dalším pracovním zařazení, pak se se „starým“ ředitelem neuzavírá pracovní smlouva. Důvodem je skutečnost, že pracovní poměr stále trvá. Vhodnější je uzavření dodatku, kterým se mění pracovní zařazení zaměstnance. Dodatek bude obsahovat nový druh práce.
Jestliže k dohodě nedojde (zaměstnavatel nemá „starému“ řediteli co nabídnout, „starý“ ředitel nabízené pracovní zařazení odmítne), je dán
výpovědní důvod
podle § 52 písm. c) zákoníku práce (tzv. výpověď pro nadbytečnost).
Jiná situace nastane, jestliže uplyne období 6 let, na které je ředitel školy jmenován, a na základě konkurzního řízení je jmenován „nový“ ředitel. V tomto případě
pracovní poměr „starého“ ředitele končí uplynutím období, na které byl jmenován.
„Nový“ ředitel nemusí „starému“ řediteli (který po uplynutí 6 let již není v pracovním poměru ke škole) navrhovat změnu jeho dalšího pracovního zařazení.
ODMĚŇOVÁNÍ ŘEDITELE ŠKOLY
Nehledě na to, že zaměstnavatelem ředitele školy je škola jako právnická osoba,
plat řediteli školy určuje orgán, který ho na místo ředitele školy jmenoval
(§ 122 odst. 3 zákoníku práce). Nejčastěji to bývá rada obce nebo rada kraje. Pokud není ustavena rada obce, určuje řediteli školy plat starosta obce.
Zřizovatel určuje plat také vedoucímu zaměstnanci, který zastupuje nepřítomného ředitele školy (např. z důvodu rodičovské dovolené).
Určení platu předpokládá zařazení do platové třídy a platového stupně. Obecně platí, že zaměstnavatel zařadí zaměstnance do platové třídy, ve které je podle nařízení vlády, kterým se stanoví katalog prací, zařazena nejnáročnější práce, jejíž výkon zaměstnavatel na zaměstnanci požaduje (§ 3 odst. 1 nařízení vlády č. 564/2006 Sb.).
Zařazení ředitelů mateřských škol do 10. a 11. platové třídy
z hlediska kvalifikačních předpokladů vyžaduje vyšší dosažené vzdělání než střední vzdělání s maturitní zkouškou. Jestliže ředitel mateřské školy zařazený do 10. nebo 11. platové třídy nemá vyšší než střední vzdělání s maturitní zkouškou, pak podle § 3 odst. 3 nařízení vlády č. 564/2006 Sb.
může být v této platové třídě zařazen na 4 roky, popřípadě na dobu delší, jestliže předchozí praxí nebo po dobu výjimečného zařazení prokázal schopnost k výkonu požadované práce.
Podle metodického pokynu MŠMT lze za specializovanou metodologickou činnost v oblasti pedagogiky a psychologie ředitele školy, která zakládá zařazení do 13. platové třídy, považovat činnosti v oblasti pedagogické evaluace (projektování, tvorba nástrojů a jejich standardizace, zpracování a interpretace dat) nebo koncepční vývojová práce významná pro rozvoj školy opřená o nejnovější vědecké poznatky z pedagogiky a psychologie, které překračují hranice využitelnosti pouze pro vlastní školu.2)
Ředitel školy je vedoucím zaměstnancem. Proto se při jeho zařazení do platové třídy musí brát v potaz kromě jím vykonávané nejnáročnější práce také nejnáročnější práce, jejíž výkon ředitel řídí (§ 123 odst. 3 zákoníku práce).
Jestliže ředitel základní nebo střední školy řídí podřízeného zaměstnance zařazeného do 13. platové třídy (např. výchovného poradce), musí být také zařazen do 13. platové třídy. Jinak řečeno,
nemůže být zařazen do nižší platové třídy než je platová třída jím řízeného zaměstnance.
S ředitelem zařazeným do 13. platové třídy může zřizovatel sjednat tzv.
smluvní plat
(§ 122 odst. 2 zákoníku práce). V tomto případě se plat sjednává pevnou měsíční částkou, ve které jsou zohledněna všechna hlediska, podle nichž jsou stanoveny jednotlivé složky platu, na které by jinak řediteli vzniklo právo nebo které by mu zřizovatel mohl poskytnout. Vedle smluvního platu řediteli nepřísluší žádné složky platu. Může mu však být poskytnuta
odměna nebo cílová odměna
(§ 134 a § 134a zákoníku práce).
Jak již bylo řečeno, řediteli školy stanoví plat zřizovatel. Stanoví mu tedy i příplatek za vedení, který vyplývá z organizační struktury školy (stupně řízení).
Organizační strukturu školy vytváří zaměstnavatel
(tj. škola jako právnická osoba vykonávající činnost školy), nikoli zřizovatel. Zřizovatel stanoví řediteli školy příplatek za vedení v rámci rozpětí určeného zákoníkem práce (§ 124 odst. 3 zákoníku práce).
V platu vedoucího zaměstnance, který je statutárním orgánem, je vždy
přihlédnuto k veškeré práci přesčas
(§ 127 odst. 3 zákoníku práce). To znamená, že řediteli školy v žádném případě nenáleží ani plat, ani náhradní volno za práci přesčas.
Za standardních podmínek činnosti školy nejsou přesčasovými hodinami tzv. hodiny přespočetné (nadúvazkové). Tyto hodiny jsou propláceny i ředitelům škol.
ZÁVĚR
Řediteli veřejné školy:
 
vzniká pracovní poměr jmenováním nebo
 
se jmenováním, k němuž došlo po vzniku pracovního poměru, mění pracovní poměr.
Navenek jedná jménem školy pouze jedna osoba, ředitel veřejné školy jako statutární orgán (i když škola vykonává činnost několika škol nebo školských zařízení).
Ředitel veřejné školy:
 
závisí na zřizovateli v případě jmenování (vzniku pracovního poměru), odvolání (pracovní poměr nekončí) a stanovení platu,
 
je autonomní jako zaměstnavatel a současně zaměstnanec v případě takových úkonů, jako je např. vyslání na pracovní cestu nebo určení čerpání dovolené.
1 Viz Konec výkonu práce na pracovním místě ředitele, ze dne 16. dubna 2012, č.j. MSMT-12 129/2012-20 [cit. 2013-03-03] [online]. Dostupný z http://www.msmt.cz/file/21836.
2 Viz Metodický pokyn k odměňování pedagogických pracovníků a ostatních zaměstnanců škol a školských zařízení a jejich zařazování do platových tříd podle katalogu prací. [cit. 2013-03-13]. [online]. Dostupný z http://www.msmt.cz/dokumenty/metodicky-pokyn-k-odmenovani-pedagogickych-pracovniku

Související dokumenty

Pracovní situace

Přístupnost školního webu podle litery zákona
2022/2023: Činnosti školní jídelny v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
Školská rada - základní údaje
Jak zadat školní web
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Školský zákon a jeho vyhlášky
Poskytování školního stravování z pohledu zákazu diskriminace
Souhlas se zpracováním osobních údajů ve školách - nejčastější situace
Co dělat, když škole přijde poškozené zboží?
Co dělat, když škole nepřijde zboží, které si objednala?
Policie ve škole
V jakých případech může škola odmítnout či odložit pomoc Policii ČR
Únor 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Březen 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Změna pracovního poměru
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?

Poradna

Jmenování ředitele
Míra vzdělávací povinnosti
Přímá vyučovací povinnost
Školní klub
Zřizovatel
Náhrada mzdy
Úvazek
Granty
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky

Zákony

128/2000 Sb. o obcích (obecní zřízení)
129/2000 Sb. o krajích (krajské zřízení)
561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů
262/2006 Sb. zákoník práce

Vyhlášky

317/2005 Sb. o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků

Nařízení vlády

75/2005 Sb. o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků
564/2006 Sb. o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě
222/2010 Sb. o katalogu prací ve veřejných službách a správě