Dobrý učitel si zaslouží dobrý plat

Vydáno:

Máme zde opět předvolební hesla naplněná prázdnotou. Když se podíváme na znění nadpisu, vyvstanou hned dvě otázky: první, kdo je dobrý učitel, druhá, jež se jeví ještě složitěji, co je to dobrý plat?

 

Dobrý učitel si zaslouží dobrý plat
PhDr.
Martina
Thumsová,
ředitelka Základní školy, Praha 4, Mendelova 550
Začínající učitel není dobrým učitelem, končící už také nemusí být dobrým učitelem. Kdo to posoudí? Neexistuje žádné
relevantní
hodnocení, žádná tabulka na dobré a špatné učitele. Každý je přece nejlepším učitelem, alespoň si to, doufám, myslí. A myslí si to správně, protože věnuje své práci maximum, co může. Neznám učitele, který by říkal, že je špatným učitelem a že své práci nevěnuje poslední zbytek svého času. Sejdou-li se dva učitelé, udělají si pedagogickou radu. Zvlášť u žen – učitelek – je toto téměř pravidlo. Natrefí-li učitel na vhodné téma ve svém volném čase, už přemýšlí, jak ho implementuje do výuky. Jsou lidé kteří, ač vystudovali učitelské směry na různých fakultách, vlohy pro učitelskou profesi nemají, ale to jim měl říci někdo už dávno, dříve než studium ukončili.
Do určité míry je nositelem platu pedagoga ředitel školy. Rozděluje finance, které nepřijdou na nárokové složky platu. Je často terčem útoků, že odměňuje své kamarády, že není objektivní, že protežuje jen jednu činnost školy atd.
Ředitel školy vede pedagogický sbor, utváří jeho pospolitost, stanovuje v interakci s učitelem cíle, kterých má dosáhnout. Je to práce zdlouhavá a není hotová téměř nikdy. Ředitel je odpovědný za vytváření týmu učitelů školy, za nastavení firemní kultury, pravidel, kodexů. Tedy i za hodnocení pedagogického sboru. Třetí otázkou je, do jaké míry mu to opravdu přísluší. Jemné diference určitě, ale základ platu učitele musí být garantovaný a v takové výši, aby učiteli zajistil standardní žití. Všechny osobní příplatky jsou zhoubné, v odměňování a motivaci k ničemu. Protože když jsou rozděleny mezi jiné, kterým nejdou odebrat, na nového učitele zase nic nezbyde. Kolikrát z úst ředitelů slyšíme: „Nemám peníze.“ Navíc, kolik finančních prostředků dostane v osobním příplatku začínající učitel? Dobrým motivačním i hodnoticím prvkem jsou odměny za splnění mimořádného úkolu. Ty zase nemohou být poskytovány pravidelně.
Začínající učitel je snaživým učitelem. Má plány, představy, ideje i ideály... A v současné době 21 tisíc hrubého nástupní plat na šest let. Pokladní v obchodě má 30 tisíc korun po dvou letech praxe, skladník v jiné firmě 24 tisíc nástupní plat. Platy uvedených profesí se týkají Prahy. Magistrát hlavního města přispívá ročně cca 4,6 tisíce na zaměstnance pražské základní školy na posílení platů, což je při jednoduchých počtech cca 383 Kč měsíčně. Kolik z toho může dostat učitel, je opět v rukou ředitele.
Chystají se volby a školství je opět na prvních místech v proklamacích. Stále nechápu proč. Za 27 let od sametové revoluce měly všechny vlády v moci zvýšení platů učitelů. Přidání šest procent od září či ledna je úspěch, kterému tleská jen paní ministryně s odboráři. Začínajícímu učiteli se zvedne plat o 1 264 Kč hrubého, takže zase nedosáhne na plat skladníka ani pokladní. Každá koruna dobrá? Spíše každá loajálnost dobrá.
Letos byl extrémní rok. Mladí učitelé začínali odcházet z naší školy už v listopadu za vidinou dalšího studia nebo práce v zahraničí. Jindy počkali alespoň do pololetí. Během roku se v některých předmětech vystřídalo několik lidí. V sousední mateřské škole byly přijaty na jedno místo čtyři učitelky za sebou, v jiné hledali i čtyři kantorky najednou. Mladí učitelé s několikaletou praxí odcházeli na konci roku do jiných oblastí své činnosti, hlavně ne do školství. Odcházeli i starší, kteří jsou už unavení. Třicet dětí ve třídách je hodně. Nejde jen o počet dětí, ale i o učebnice, sešity, bačkůrky, rozlitá pití, velký hluk při dohledu nad žáky... Všeho je prostě moc. Když se člověk podívá na výplatní lístky, není se čemu divit. Je však také pravdou, že se nám učitelé po různých zkušenostech vracejí. Vidina jistoty, školního řádu a do určité míry i většího volna je pořád na misce vah.
Při zajištění nových učitelů na další školní rok je situace nesmírně složitá. V dubnu a květnu se hlásí hodně učitelů (i neučitelů), do začátku školního roku je však daleko. Zajímavé jsou reakce lidí, kteří nikdy neučili, když je jim sdělena výše platu. Často pak přijde lepší nabídka a celá personální práce začíná nanovo. To je nesmírně mnoho času, který řediteli schází pro další záležitosti, také proto, že personální oddělení jsou ve veřejných školách sci-fi. Někdy se vracejí osvědčené kolegyně, které jsou už léta v důchodu.
V žádném prohlášení profesních skupin jsem nenašla výši platu, kterou by si autoři představovali pro začínajícího učitele. Tak snad jako ta pokladní? Třicet tisíc garantovaný nástupní plat učitele, to je o třicet procent více, než je současný stav. A pak každé dva roky platový postup, nikoli za šest let, a minimálně po dobu prvních deseti let praxe. Vím, že rozvrat v platové tabulce pedagogů učinil jeden z předcházejících ministrů školství, který postavil odměňování pedagogů na hlavu, ale v současném schématu není možné dále setrvávat.
Učitel by si měl vážit svého platu. Jeho nároková výše, hlavně tarifní plat, nesmí být směšná. Podívejme se na další nárokovou část platu: tzv. příplatek za třídnictví (zvláštní příplatek). V běžných školách je ve výši 400 až 1 000 Kč, ve speciálních školách maximálně 2 000 Kč. Vždy bylo ctí mít třídu, kdo nedostal třídnictví, byl zklamaný, nedoceněný. Dnes narůstá počet učitelů, kteří nechtějí být třídními, protože tisícovka k platu jim za to nestojí. Mimochodem ruku v ruce s inkluzí by se mělo podívat i na § 8 a přílohu č. 10 nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě.
Pořád ještě jsou učitelé, které práce ve škole baví, a najdou si další přivýdělky, kterými díru v rodinném rozpočtu zaplní. Praha jako více rozvinutý region však ztrácí konkurenceschopnost při doplňování pedagogických sborů. Sborů, které mají týmově pracovat se žáky a zajišťovat kontinuitu vzdělávání a praktického života. Učitelé do značné míry ovlivňují to, jaká bude příští generace.
Poznámka pro ředitele mimopražských škol a škol mimo velká města:
Asi si řeknete, že jsme v Praze příliš nároční, že u vás jsou učitelé na pracovních úřadech, nemohou sehnat práci a vy zajišťujete chod školy s lidmi, kteří by přidání sice přivítali, ale nerealizování tohoto požadavku pro ně není důvodem k opouštění školy. Ano, učitel má relativně jisté zaměstnání, byť za málo peněz, má oběd, pracuje v teple a suchu a v relaci platů v dané oblasti je na tom poměrně dobře.

Související dokumenty

Pracovní situace

Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Platové tarify - odpovědi na základní otázky k novele
Novela nařízení o platových poměrech zaměstnanců - Důležité změny pro oblast školství
Účast na školení během víkendu
Hodnocení pedagogického pracovníka
Ukázka části pracovní náplně pedagogického pracovníka
Okamžik vzniku práva na mzdu/plat
Splatnost při bezhotovostní výplatě, nesoučinnost zaměstnance
Ochrana pedagogů
Pracovní doba pedagogického pracovníka
Novela zákona o pedagogických pracovnících
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy
Vzdělávání koordinátorů EV
Výpověď daná zaměstnavatelem pedagogickému pracovníkovi, který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace
Čerpání dovolené a volno k samostudiu
Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech

Poradna

Platová třída
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Doplatek mzdy - odpověď na dotaz
Příplatek za třídnictví a kratší pracovní doba - odpověď na dotaz
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Odměna za očkování
Prodloužení zkušební doby
Odeslání mezd v dřívějším termínu
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období

Nařízení vlády

564/2006 Sb. o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě