Líný učitel vyučuje

Vydáno:

Každý učitel při své výuce spoluvytváří se svými žáky třídní klima. Toto klima je pro každou třídu v každém předmětu jedinečné a velmi záleží na tom, jak kvalitní prací se pedagog prezentuje. On sám má totiž k dispozici ty nejúčinnější nástroje, jak klima utvářet a posilovat v něm ty aspekty, které žákům a jemu samotnému pomáhají.

Líný učitel vyučuje
Robert
Čapek
lektor, psycholog, učitel, didaktik a Líný učitel
Výuka učitele by měla vytvářet prostředí, ve kterém se cítí dobře ti nejvíce i nejméně talentovaní žáci, introverti i extroverti, verbálně zdatní i komunikačně zdrženliví, tlustí i tencí, zkrátka všichni. Dokonce může pedagog považovat za hlavní cíl svého konání takové klima vytvořit, protože práce žáka je v něm nejefektivnější. Konkrétně řečeno, učitel klima ovlivňuje tím, jak ve třídě učí (tedy jaké metody a aktivity používá), jak hodnotí (to se týká nejen klasifikace), jak ve třídě komunikuje a jakým způsobem umožňuje komunikovat žákům, jakým způsobem se na činnostech ve třídě žáci podílejí, jaká pravidla učitel podporuje a vymáhá – a to jsou jen ty nejdůležitější aspekty učitelovy práce.
Dobře vím, jak nepotřebné a neužitečné si je hrát se slovy a s jejich pomocí budovat nějaké teoretické chiméry. Učitel by však měl pracovat s jasnou filozofií, která vede jeho každodenní praktické kroky ve třídě. Pokud je jeho cílem vytvořit podporující klima, znamená to konat ve třídě v tomto smyslu. Chceme, aby ve třídě mohl klidně a s veřejně projevovanou podporou spolužáků prezentovat svou práci žák s koktavostí, nebo se ho budeme bát oslovit, aby se nedočkal ve třídě výsměchu? Budou nejlepší žáci ve třídě pomáhat spolužákům, nebo budou s ostatními soupeřit ve stylu „tvoje minus – moje plus“? Chceme jako učitelé ve třídě atmosféru nucených prací, nebo nám záleží na tom, aby žáci pracovali s radostí? Odpovědi na tyto a podobné otázky vedou i k volbě naší činnosti ve třídě. A učitelé jsou povinni řešit tyto otázky ve prospěch všech žáků, které ve třídě učí. Pěstovat si elitu nejlepších je snadné, poskytnout smysluplné úkoly a podporu těm nejméně talentovaným žákům, to už je znak kvalitní výuky.
Když jsem se jako mladý a začínající učitel snažil dobré klima vytvářet a sbíral si k tomu různé podklady, zdálo se mi zpočátku, že vše se vlastně točí jen kolem výukových metod. Ale záhy jsem si uvědomil, že nevhodné hodnocení, špatně komunikovaná aktivita nebo od rozhodování o své práci odstrčení žáci mohou i dobrou metodu úplně potopit. Snažil jsem se tedy zformulovat strategii, kterou jsem nazval Líný učitel. Jejím základem je myšlenka, že žáci se nejlépe učí vlastní činností, a nejefektivnější je tedy ten učitel, který je „líný“. Ale k tomu, aby mohl být líný, musí být i didakticky nápaditý. Nesmíme také zapomenout na slova Carla Rogerse, že učení musí být doprovázeno pozitivní emocí. Učitel tedy, pokud ve třídě chce líný zůstat a činnost přenechat žákům, musí svůj předmět prezentovat v činnosti, která je zajímavá, zábavná, motivující, kreativní, přístupná objevům a experimentům. Tím se pedagog může opřít o radost ze hry, objevování a zkoušení, které jsou dětem vlastní a které by neměly ztratit ani s věkem a zvyšující se náročností práce, kterou jim předkládáme. Dokáže učitel tyto úkoly zvládnout pomocí frontální výuky a zjišťování vědomostí pomocí testů? Jistěže ne!
Být dobrým pedagogem ovšem neznamená jen znát metody, ale věnovat se i dalším aspektům své činnosti. Učitel používá mnoha dobrým vlivům otevřenou didaktiku, podporující hodnocení, symetrickou komunikaci, férová pravidla a je přístupný významnému podílu žáků na dění ve třídě. Všem těmto kategoriím se budu postupně v miniseriálu „Líný učitel“ věnovat.

Související dokumenty

Pracovní situace

Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzdělávání koordinátorů EV
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Schéma posuzování návratu ze zahraničí školami podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví
Pracovní volno a očkování proti COVID-19
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Cíle profesního učení
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Spolupráce pedagogických pracovníků
Rozvoj pedagogických pracovníků
Komisionální zkouška žáka střední školy
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda

Poradna

Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Podnapilý rodič
Výuka Aj
Úvazek
Úvazek
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Ukončení předškolního vzdělávání
Platová třída
Výkaz práce
Odměna za očkování
Povinné předškolní vzdělávání
Prodloužení zkušební doby
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole