Dobré vztahy jako základ

Vydáno:

Dobré vztahy mezi učiteli a žáky a mezi žáky navzájem jsou jedním z hlavních východisek teorie změny, se kterou pracuje projekt Eduzměna ve svém pilotním působení na Kutnohorsku. Spolu s podporou aktivity a reflexivity by měly nastartovat pozitivní změny ve vzdělávání v tomto regionu. A přispět k tomu, že se všechny děti během pěti let trvání pilotního projektu zlepší v základních gramotnostech i vztahu k učení i ke škole a také posílí své kompetence důležité pro život v 21. století, mimo jiné například kompetence k řešení problémů.

To, že jsou vztahy pro všechny z nás zásadně důležité, dokazuje nejdelší výzkum lidského štěstí. Vědci z Harvardu v něm téměř 80 let zkoumali životní spokojenost a duševní i fyzické zdraví na vzorku 724 mužů z různého sociálního zázemí a životních podmínek. A co je výsledkem této unikátní studie, která svým rozsahem a délkou v podstatě nemá obdoby? Vlastně zcela jednoduché zjištění: kvalitní vztahy nás udržují šťastnější, zdravější a výkonnější. Ani v prostředí škol by proto péče o dobré vztahy neměla být výjimkou či jakýmsi nadstandardem, ale základní podmínkou, kterou je potřeba vědomě a cíleně naplňovat. Má totiž dalekosáhlé a celoživotní pozitivní dopady.
Učení a vnitřní motivace
Dobré vztahy vyučujících a dětí jsou nejen základní podmínkou pro podnětné a bezpečné prostředí ve třídě a škole, ale také podmínkou pro to, aby se dítě vůbec mohlo učit a rozvíjet svůj individuální potenciál. Patří mezi základní lidské potřeby podle známé Maslowovy pyramidy potřeb s přímým dopadem mimo jiné do oblasti vzdělávání dítěte.1) Aby se dítě mohlo učit a vytvořit si vztah k poznání, musejí být naplněny jeho základní životní potřeby, kterými j

Související dokumenty

Pracovní situace

Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Výmaz školy a dalších údajů ze školského rejstříku
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Datové schránky pro školy
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Bílá kniha

Poradna

Platová třída 13
Nehodnocení
Pracovnělékařské prohlídky
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Pracovní smlouva
Povinné předškolní vzdělávání
Zřizovatel
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Jmenování nebo pověření
Poskytnutí platového přehledu zřizovateli školy
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Výuka Aj
Přímá pedagogická činnost zástupce ředitele
Přestup žáka cizince
Postup školy v případě, že přijatá žákyně se neúčastnila vzdělávání a zákonný zástupce nekomunikuje
Změna druhého cizího jazyka
Podpůrná opatření od 1. 1. 2026