Dobré vztahy jako základ

Vydáno:

Dobré vztahy mezi učiteli a žáky a mezi žáky navzájem jsou jedním z hlavních východisek teorie změny, se kterou pracuje projekt Eduzměna ve svém pilotním působení na Kutnohorsku. Spolu s podporou aktivity a reflexivity by měly nastartovat pozitivní změny ve vzdělávání v tomto regionu. A přispět k tomu, že se všechny děti během pěti let trvání pilotního projektu zlepší v základních gramotnostech i vztahu k učení i ke škole a také posílí své kompetence důležité pro život v 21. století, mimo jiné například kompetence k řešení problémů.

To, že jsou vztahy pro všechny z nás zásadně důležité, dokazuje nejdelší výzkum lidského štěstí. Vědci z Harvardu v něm téměř 80 let zkoumali životní spokojenost a duševní i fyzické zdraví na vzorku 724 mužů z různého sociálního zázemí a životních podmínek. A co je výsledkem této unikátní studie, která svým rozsahem a délkou v podstatě nemá obdoby? Vlastně zcela jednoduché zjištění: kvalitní vztahy nás udržují šťastnější, zdravější a výkonnější. Ani v prostředí škol by proto péče o dobré vztahy neměla být výjimkou či jakýmsi nadstandardem, ale základní podmínkou, kterou je potřeba vědomě a cíleně naplňovat. Má totiž dalekosáhlé a celoživotní pozitivní dopady.
Učení a vnitřní motivace
Dobré vztahy vyučujících a dětí jsou nejen základní podmínkou pro podnětné a bezpečné prostředí ve třídě a škole, ale také podmínkou pro to, aby se dítě vůbec mohlo učit a rozvíjet svůj individuální potenciál. Patří mezi základní lidské potřeby podle známé Maslowovy pyramidy potřeb s přímým dopadem mimo jiné do oblasti vzdělávání dítěte.1) Aby se dítě mohlo učit a vytvořit si vztah k poznání, musejí být naplněny jeho základní životní potřeby, kterými j

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Výmaz školy a dalších údajů ze školského rejstříku
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Mediální vzdělávání
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Nastavení strategie výuky na dálku
Založení, vznik právnické osoby a zápis školy a školského zařízení do rejstříku škol a školských zařízení
Individuální konzultace na půdě školy
Účastník konkurzu na místo ředitele školy / školského zařízení
Vyhlášení konkurzu na místo ředitele školy / školského zařízení
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Novela školského zákona
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné
Základní metodický rámec pro hodnocení škol ze strany zřizovatele
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem

Poradna

Výuka Aj
Zřizovatel
Platová třída 13
Nehodnocení
Pracovnělékařské prohlídky
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Pracovní smlouva
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon