Uvažujete o tom, že se chcete stát ředitelem školy? Vidíte svého nadřízeného jako vzor, chcete se pokusit o totéž a ještě k tomu přidat něco navíc? Na druhou stranu je vám ale jasné, že to není funkce jednoduchá: musíte být právníkem, ekonomem, personalistou, manažerem, občas i „hasičem“ nejrůznějších, řekněme, nedorozumění… A hlavně pedagogickým lídrem, jak praví vyhláška o konkurzním řízení. Množství potřebných znalostí i dovedností a vůbec celková situace v českém školství zřejmě způsobuje, že uchazečů o ředitelské místo mnoho není. Pojďme se podívat, co je potřebné si uvědomit před tím, než začnete o funkci ředitele školy uvažovat.
Na prvním místě je
jasné přesvědčení o tom, že chcete být ředitelem školy
. Pokud ještě váháte, udělejte si SWOT analýzu a odpovězte si na následující otázky: Jaké znalosti, dovednosti a vlastnosti mi pomohou v ředitelské funkci? Mohou to být znalosti z oblasti vedení lidí, byť třeba jen vedení vzdělávacího týmu nebo dokonce funkce zástupce ředitele. Hodí se dovednosti z oblasti komunikace a řešení konfliktů (Řekl vám třeba kolega, že jste mu