Psychohygiena dítěte v mateřské škole
Mgr.
Miroslava
Strakatá
ředitelka MŠ Slunečnice Maršovice, lektorka DVPP
Už na děti v předškolním věku jsou kladeny jisté nároky, a to rodiči, učiteli, vychovateli, společností. Současným trendem (především ze strany některých rodičů) velmi často je vést dítě tak, aby si osvojilo co nejvíce znalostí a dovedností. Z tohoto důvodu přihlašují své dítě do mnoha kroužků a aktivit s různým zaměřením (sportovním, výtvarným, jazykovým, divadelním, hudebním apod.), a to mnohdy již od 2–3 let věku dítěte. Častý argument rodičů bývá, že chtějí, aby z jejich dítěte prostřednictvím nejrůznějších aktivit doplňujících vzdělávací program v mateřské škole vyrostlo dítě šikovné a úspěšné a nalezlo tak ve svém budoucím dospělém životě kvalitní uplatnění.
Úspěšné dítě – v jakém smyslu?
Je přirozené, že si snad každý rodič přeje, aby jeho dítě bylo šikovné a úspěšné. Avšak záleží na tom, co si rodič pod tímto pojmem představuje. Tkví tato představa v tom, že dítě umí v 5 letech číst, od 2–3 let se učí cizí jazyk, hrát na hudební nástroj apod., nebo v tom, že obstojí v kolektivu vrstevníků, dovede si poradit v různých problémových situacích nebo se o to alespoň snaží? Samozřejmě jsou děti, které nadstandardními schopnostmi v některých oblastech disponují. Těmto nadaným dětem i dětem, které projeví výraznější z